
Lutowy numer Przeglądu Lotniczego już w kioskach, a w nim:
Rejestr 2023 – co lata na polskim niebie – Jerzy Liwiński, dzięki przychylności Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zebrał informacje o tym czego przybyło, a czego ubyło w rejestrze statków powietrznych i w ewidencji urządzeń latających w ciągu roku 2022 oraz jaki jest stan rejestru i ewidencji na dzień 1.1.2023. Mrówcza praca jest chętnie studiowana przez Czytelników, a wnioski można wysnuć ciekawe…
Cessna 120 – po prostu słodka – zaskakuje sylwetką i zgrabnością. „Just Sweet” to jej imię wymalowane na kadłubie przez właściciela. Cessna 120 była w latach 40. niesłychanie nowoczesna, dała początek wszystkim górnopłatom Cessny. Jak się nią lata opisuje Dave Unwin, a Keith Wilson pokazuje na zdjęciach – patrz okładka. Najciekawsze, że te samoloty ciągle latają i są dostępne na rynku wtórnym.
Się lata… po Tajlandii – miło jest oglądać z pokładu swojego samolotu nowe egzotyczne pejzaże. Pasja latania łączy ludzi ponad wszelkie granice i odległości. Witold Dubiński sprawdził jak się lata Pioneerem 300 z Rotaxem 912 po tym gorącym i wilgotnym kraju…
Jak masa wydłuża start – Krzysztof Krawcewicz kontynuuje temat szacowania długości startu, w przypadku, gdy instrukcja samolotu nie zawiera tabel osiągowych. Tym razem chodzi o znalezienie prostej reguły pozwalającej ilościowo odciążyć samolot by zmieścić się w dostępnej długości pasa i przedpola.
Jak umiera licencja – Michał Zienkiewicz wskazuje na to jak duży odsetek pilotów prywatnych nie przedłuża pierwszego SEP(L) i doprowadza do wygaśnięcia licencji. Czego im zabrakło, jak nie utracić entuzjazmu – artykuł polemiczny.
Nasza przygoda z Foxem – któż nie zna szybowca MDM-1 Fox… Mało kto pamięta początki najlepszego obecnie na świecie dwumiejscowego szybowca akrobacyjnego. Edward Margański wspomina na 30-lecie oblotu Foxa, genezę projektu, uczestniczących w nim ludzi i ten wielki entuzjazm tworzenia, jaki wszystkim towarzyszył.
Nawigacja – temat pewny – szykując się na egzamin z angielskiego, a mierzymy przynajmniej w LEVEL 5, musimy być przygotowani do rozmów o nawigacji. Nawet gdy temat nie będzie wywołany wprost, zawsze można go samemu wywołać w innym kontekście. Sposoby na zdanie egzaminu biegłości językowej zdradza egzaminator Łukasz Wieczorek
Jak przewidzieć pogodę – dla szybownika przewidzenie warunków, jakie nasuną się następnego dnia, to warunek sukcesu sportowego. Marta Biała poprosiła meteorologa i synoptyka, Filipa Borowskiego, od lat zajmującego się osłoną meteorologiczną zawodów szybowcowych o udostępnienie nieco swojej tajemnej wiedzy…
Polskie niebo jest bezpieczne – Filip Modrzejewski przyglądał się przez obiektyw swojego aparatu samolotom uczestniczącym w misji NATO Air Shielding. Zdjęcia polskich F-16 zapierają dech, a amerykańskich Raptorów… też – dla dziwności ich kształtu i ostrych krawędzi. A z całości reportażu płynie morał jak w tytule…
Nadto:
Obfite kalendarium imprez lotniczych w 2023 r. w Polsce i na świecie.
Felietony: Jarosława Czaplickiego – o dwóch (tylko) rzeczach niezbędnych by naprawić samolot, Piotra Długiewicza – rozważania o rozproszeniu uwagi na kanwie szeroko komentowanej niedoszłej katastrofy American i Delta na JFK 13 stycznia br. i Redaktora Naczelnego Krzysztofa Krawcewicza o tym, że zarządzanie państwowym majątkiem, jakim jest infrastruktura lotnicza musi być mądre a nie rabunkowe.
Zapraszamy do lektury.