Przegląd Lotniczy – marzec 2010 Zespół Redakcyjny 01.03.2010 2010 Zostaw komentarz 114 Odsłon Spis numeru: Gulfstream G200 – biznesowy transatlantyk[latanie samolotowe / strona: 8 / autor: Michał Setlak]Dyspozycyjne odrzutowce stanowią, wbrew pozorom, bardzo duży segment rynku samolotów General Aviation. W najnowszym numerze PLAR przedstawiamy należący do klasy super mid-size model Gulfstream G200 Galaxy, wyróżniający się wielkością kabiny pasażerskiej i wyjątkowym komfortem. Wciąż latamy więcej – statystyki ruchu GA w 2009 r.[latanie samolotowe / strona: 22 / autor: Andrzej Rutkowski]Rok 2009 był dla polskiego lotnictwa ogólnego wyjątkowo trudny – na kryzys gospodarczy nałożyły się problemy spowodowane wprowadzeniem przepisów Part M oraz wczesne nadejście niekorzystnej, jesienno-zimowej aury. Jak odbiło się to na liczbie operacji lotniczych general aviation? W PLAR 3/2010 jako pierwsi analizujemy dane zebrane przez FIS. Prima Aprillis z angielskim[latanie samolotowe / strona: 26 / autor: Adriana Szpak]Inspirowani lekturą PLAR, informatorzy FIS proponują, by 1 kwietnia korespondencję ze Służbą Informacji Powietrznej prowadzić w języku angielskim. To nie żart! Szczegóły inicjatywy wyjaśnia Adriana Szpak, wzbogacając artykuł samouczkiem ze sporą porcją przykładowych dialogów – oczywiście w Aviation English. Z nimi bez problemu poradzisz sobie z frazeologią w tym języku nawet jeśli jeszcze nie rozpocząłeś przygotowań do egzaminu na ICAO level 4. Rady mechanika – samolot po zimie[latanie samolotowe / strona: 28 / autor: Kamil Iwankiewicz]U progu wiosny Kamil Iwankiewicz przypomina, jak przygotować samolot do nowego sezonu po wyjątkowo ciężkiej zimie. Warto się za to zabrać jak najwcześniej, zwłaszcza, jeśli maszyna zimowała w warunkach gorszych, niż optymalne. W ten sposób uda nam się uniknąć dużych i kosztownych remontów. „Airmanship” – tłumaczenie na polski[latanie samolotowe / strona: 30 / autor: Jacek Mainka]Co to jest airmanship? Każdy chyba intuicyjnie wyczuwa, co oznacza owo angielskie słowo-klucz, jednak trudno przetłumaczyć je krótko na język polski. Nic dziwnego, bo pod tym pojęciem kryje się cała masa spraw decydujących o tym, czy jest się dobrym lotnikiem. Próbę wyjaśnienia tego zagadnienia, a tak naprawdę – skłonienia każdego z nas do refleksji nad własnym podejściem do latania – podejmuje Jacek Mainka. Pół wieku iskry[latanie samolotowe / strona: 72 / autor: Michał Setlak]Od oblotu TS-11 Iskra minęło właśnie pół wieku. Jej konstruktor, profesor Tadeusz Sołtyk, nie przypuszczał pewnie, że pokonując przeciwności ustroju stworzy jedną z najlepszych polskich konstrukcji lotniczych. O narodzinach, pierwszych przygodach polskiego odrzutowca, o raz o tym, co każdy polski lotnik o Iskrze wiedzieć powinien, pisze Michał Setlak. Po rekordy do Australii[szybownictwo / strona: 48 / autor: Marta Najfeld]Niektórzy mawiają, że do Australii wystarczy tylko pojechać i rekordy robią się same. Nic bardziej mylnego – wyprawa na Antypody to ogromne przedsięwzięcie logistyczno-finansowe, a osiągnięcie liczących się wyników też nie jest takie proste – pisze w PLAR 3/2010 Marta Najfeld, która przywiozła z Australii trzy nowe kobiece rekordy Polski. Polscy medaliści Szybowcowych Mistrzostw Świata[szybownictwo / strona: 52 / autor: Krzysztof Krawcewicz]W tym roku Polacy po raz kolejny staną do walki o tytuł Szybowcowego Mistrza Świata. Wiemy, że szybownictwo to nasz sport narodowy – ale czy pamiętamy konkretne osiągnięcia? Sukcesy polskich szybowników w dziejach tych najważniejszych zawodów przypomina Krzysztof Krawcewicz. Australijska włóczęga[paralotniarstwo / strona: 62 / autor: Rafał Soćko]Za oknem chłód, opady, chciało by się zapaść sen zimowy… A może – uciec do Australii? To wcale niezły pomysł, przekonuje Rafał Soćko, opisując swoją paralotniową włóczęgę po tamtejszych startowiskach. Castellon – gdy u nas trzyma zima[spadochrony / strona: 54 / autor: Grzegorz Kucharczyk]Zimą pogoda w naszym kraju zdecydowanie nie sprzyja spadochroniarstwu, dlatego gdy aura odbiera nadzieje na przyjemność ze skakania, warto wybrać się w miejsce, gdzie jest zdecydowanie cieplej, a przy tym można liczyć na znakomitą infrastrukturę, na przykład do Hiszpanii – zachęca Grzegorz Kucharczyk. Alpejskie wyzwanie[balony / strona: 56 / autor: Jacek Bogdański]Zimowy przelot balonem nad Alpami to już nie żarty. Trzeba zabrać ze sobą prowiant umożliwiający przeżycie w wysokich górach zanim nadejdzie pomoc. To wyzwanie zarówno pod względem lotniczym, jak i logistycznym. To także źródło niezrównanych przeżyć i doznań estetycznych, a także wielkich emocji i oraz ogromnej satysfakcji. O tym wszystkim przeczytasz w relacji Jacka Bogdańskiego w PLAR 3/2010. Czaplą ze śniegu[inne / strona: 34 / autor: Jacek Zowczak]W PLAR 2/2010 pisaliśmy o zimowym lataniu Super Cubem na nartach. Wrocławskim pilotom nie wystarczyło samotne latanie i wzięli na hol szybowiec, w dodatku nie byle jaki – zabytkową Czaplę! Jak się startuje takim zespołem z zaśnieżonego lotniska pisze Jacek Zowczak. Idą zmiany w prawie[inne / strona: 42 / autor: Grzegorz Siwik]Prace nad zamianami w prawie lotniczym rozpoczęto w roku 2006. Już niedługo nowe regulacje będą nas dotyczyć. Latanie a zdrowie[medycyna / strona: 45 / autor: Janusz Jachimowicz]Dr. nauk medycznych Janusz Jachimowicz odpowiada na pytania czytelników w zakresie zdrowia i orzecznictwa. Say it in English[felieton / strona: 78 / autor: Piotr Długiewicz]Felieton z cyklu Flight level 120 – Say it in English. O zdawaniu egzaminów ze znajomości angielskiego dla pilotów. Lotnicza Amatorska Federacja RP[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Do nowoutworzonej Lotniczej Amatorskiej Federacji Rzeczpospolitej Polskiej dołączyło już 13 organizacji lotniczych. KR-030 Topaz certyfikowany[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Kolejny projekt firmy Ekolot dostał certyfikat ULC. AT dla Korei[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Korea Południowa podpisała kontrakt z polskim producentem Aero AT. Nowe samoloty dla OKL[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej zakupił 7 nowych maszyn. Koniec prób CJ4[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Ratajczak]Cessna Aircraft zakończyła właśnie próby odrzutowca dyspozycyjnego CJ4. Prezentacja EV-55[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Ratajczak]Czeski Evektor-Aerotechnik zaprezentuje na koniec marca 2010 samolot EV-55. Twin Otter znów seryjnie[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Ratajczak]W Kanadzie prowadzone są intensywne prace nad wprowadzeniem maszyny Viking Air Twin Otter do produkcji seryjnej. Vision przyspiesza[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Setlak]Cirrus Aircraft intensyfikuje prace nad samolotem odrzutowym Vision. Testy Seawind 300C[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Ratajczak]Wznowiono próby naziemne łodzi latającej Seawind 300C. TurbiNowy Robinson[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Ratajczak]Można już zamawiać 7-miejscowe helikoptery Robinson R-66 o napędzie turbinowym. 200 tys. godzin S-92[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Ratajczak]Łączny nalot wszystkich śmigłowców Sikorsky S-92 przekroczył dwieście tysięcy godzin. EC-235 dla Hiszpanii[aktualności / strona: 19 / autor: Michał Ratajczak]Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Hiszpanii zamówiło 12 helikopterów Eurocopter EC-135. Sieć radiowa Navcomm[aktualności / strona: 19 / autor: Roman Peczka]Od 1. marca 2010 sopocka firma Navcomm udostępnia nową usługę – dostęp do sieci radiowej Navcomm. Lubelskie zimowe[aktualności / strona: 20 / autor: Andrzej Rutkowski]Aż 20 załóg przybyło, pomimo trudnych warunków atmosferycznych, na 44. Lubelskie Zimowe Zawody Samolotowe w Świdniku. CTR Okęcia będzie mniejszy![aktualności / strona: 20 / autor: mar?]Pilotów General Aviation prawdopodobnie ucieszy wiadomość, że obszar CTR lotniska Warszawa-Okęcie już niedługo zostanie pomniejszony. Zmiana sektorów QNH regionalnego[aktualności / strona: 20 / autor: Andrzej Rutkowski]Od tej pory QNH regionalne na południu Polski podzielone będzie na 14, zamiast poprzednich 17 sektorów oraz trzy awaryjne. Udostępnij Facebook Twitter Stumbleupon LinkedIn Pinterest