Przegląd Lotniczy – marzec 2013

Spis numeru:

Anatomia kłamstwa
[inne / strona: 28 / autor: Michał Setlak]
Nigdy w historii lotnictwa na całym świecie nie odnotowano sytuacji, w której machina partyjnej propagandy rozpowszechniałaby anty-wiedzę lotniczą w formie wykładów naukowych, do czego obecnie dochodzi w Polsce. Lutowa „debata smoleńska” na Uniwersytecie Kardynała S. Wyszyńskiego w Warszawie (w całości dostępna na YouTube) udokumentowała rozmiar ignorancji osób przedstawianych jako specjaliści lotniczy. Ich nauki wygłaszane w murach uczelni wyższych mogą wyrządzić niebywałe szkody w procesie kształcenia kadr dla lotnictwa w Polsce przez podrywanie autorytetu nauczycieli akademickich. Miarka się przebrała. W marcowym numerze Przeglądu pokazujemy najbardziej rażące lotnicze herezje i zwykłe kłamstwa „niezależnych ekspertów”.

Obyśmy się nie spotkali
[inne / strona: 50 / autor: Andrzej Urbański]
Bezpilotowe, zdalnie sterowane statki powietrzne, będą latały w tej samej przestrzeni powietrznej, co General Aviation. Aby było to bezpieczne, muszą to odpowiednio regulować przepisy prawa – tymczasem regulacje nie nadążają za coraz szybszym rozwojem bezpilotowców. Jak wyglądają obecne i projektowane normy i czego boi się lotnictwo załogowe – przeczytasz w najnowszym numerze PLAR.

Dwusilnikówka na małe farmy
[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Dave Unwin, tłum. Michał Setlak]
Dornier Do.28, samolot o bardzo oryginalnym układzie, jest przykładem praktycznego, niemieckiego podejścia do konstruowania. Efektem tego są w szczególności doskonałe własności STOL. Jaki jest i jak lata jeden z najoryginalniejszych lekkich samolotów dwusilnikowych – piszemy w PLAR 3/2013.

Unikanie kolizji
[latanie samolotowe / strona: 20 / autor: Zespół Latajmy Bezpiecznie]
Niespodziewane spotkania w powietrzu są wysoce niepożądane, tymczasem w locie na wykrycie ruchu kolizyjnego, reakcję i wykonanie manewru przez samolot pilot potrzebuje minimum 10 sekund. Jak obserwować przestrzeń, jak ustrzec się zderzenia w locie VFR? Przedstawiamy opracowanie zespołu EGAST, dostosowane do polskich realiów przez zespół Latajmy Bezpiecznie.

Wysokie loty cz. 2 – aparatura tlenowa
[latanie samolotowe / strona: 34 / autor: Jerzy Orkiszewski]
Loty wysokie, te powyżej FL120, to dla wielu polskich pilotów General Aviation zagadnienie zupełnie nieznane. Często wyżej oznacza szybciej i bezpieczniej, ale czy zawsze? Kontynuując artykuł z poprzedniego numeru, Jerzy Orkiszewski pisze, w co należy się wyposażyć, aby taki wysoki lot nie powodował zagrożenia.

Turbulizatory – to działa!
[latanie samolotowe / strona: 40 / autor: Mirosław Kapusta, Jacek Skopiński]
Na pierwszy rzut oka niby zwyczajna Cessna, ale na skrzydle samolotu, w okolicy krawędzi natarcia zauważamy pieczołowicie zainstalowane, pod dziwnymi – biorąc pod uwagę kierunek napływu powietrza – kątami, malutkie blaszki. Ki diabeł!? Okazuje się, że jest to sposób na… poprawienie niektórych osiągów samolotu. Turbulizatory. Co sprawia, że rzeczywiście umożliwiają lot z mniejszą prędkością i na większych kątach natarcia – przeczytasz w marcowym PLAR.

Awaria żyroskopów w IMC
[latanie samolotowe / strona: 44 / autor: Andrzej Pazio]
W samolocie z klasycznymi przyrządami tytuł brzmi jak wyrok śmierci. Na sztucznym horyzoncie wyskoczy „chorągiewka” – sygnał niesprawności, autopilot wyda dźwięk rozłączania… Jakie szanse ma pilot, by opanować samolot? W najnowszym Przeglądzie Lotniczym Andrzej Pazio udowadnia, że w sytuacji, w której nie działają wszystkie przyrządy żyroskopowe bezpieczne pilotowanie jest możliwe i pokazuje, jak to robić na podstawie wskazań przyrządów ciśnieniowych, wskaźników mocy zespołu napędowego oraz busoli magnetycznej i chyłomierza poprzecznego.

Auster i loty dla życia – historia pozytywna
[latanie samolotowe / strona: 72 / autor: Jacek Mainka]
Posiadanie własnego, wyjątkowego samolotu daje z pewnością wiele satysfakcji. Okazuje się jednak, że jest taki jeden niezawodny sposób na proste zwielokrotnienie radości płynącej z latania na własnych skrzydłach. Przedstawiamy dobry angielski wzorzec, a także zabytkowy samolot, od którego wszystko się zaczęło.

Argentyna – polskie złoto w kraju srebra
[szybownictwo / strona: 54 / autor: Tomasz Kawa]
Najbardziej utytułowany polski szybownik, Sebastian Kawa, przywiózł z Argentyny kolejny złoty medal Mistrza Świata. Na łamach marcowego Przeglądu relacja spisana osobiście przez Mistrza, cenna nie tylko dla wyczynowych szybowników.


[felieton / strona: 3 / autor: Krzysztof Krawcewicz]
Wstępniak Nadredaktora, inspirowany luźnym stosunkiem niektórych nauczycieli akademickich do faktów


[felieton / strona: 78 / autor: Piotr Długiewicz]
Felieton z rozważaniami Piotra Długiewicza na temat teorii względności.

Sukcesy Pipera
[aktualności / strona: 14 / autor: (ms)]
Notatka: Rok 2012 firma Piper Aircraft może uznać za udany, osiągnąwszy przychody na poziomie niemal 149 mln USD, a więc o ok. 13% wyższe, niż rok wcześniej. Taki wynik osiągnięto dzięki zwiększeniu sprzedaży o 16 procent.

GA10 bliżej certyfikatu
[aktualności / strona: 14 / autor: (ks)]
Notatka: Należąca do Mahindra Aerospace firma GippsAero rozpoczęła prace nad certyfikacją 10-miejscowego, turbośmigłowego samolotu wielozadaniowego GA10, rozwinięcia GA8 Airvan (PLAR 11/12).

Chińczycy pomogą
[aktualności / strona: 14 / autor: (ks)]
Notatka: Chińska firma Heima Mining Company zamierza zainwestować 20 mln USD w 75 procent akcji francuskiej spółki LISA Airplanes, która w ubiegłym roku zaprezentowała prototyp ultralekkiej (LSA) łodzi latającej Akoya.

Naddźwiękowy bizjet
[aktualności / strona: 14 / autor: (ks)]
Notatka: Aerion Corporation rozpoczęła we współpracy z NASA próby, mające na celu zgromadzenie wiedzy niezbędnej przy projektowaniu pierwszego w świecie naddźwiękowego odrzutowca dyspozycyjnego.

Cirrus zatrudnia
[aktualności / strona: 15 / autor: (ms)]
Notatka: Liczba pracowników firmy Cirrus wzrosła do około 570, z czego pół setki przybyło w ciągu ostatniego półrocza – a firma szuka kolejnych kilkudziesięciu. Wszystko to w związku z rozpoczęciem produkcji osobistego jednosilnikowego odrzutowca SF-50 Vision.

Certyfikat EASA dla G280
[aktualności / strona: 15 / autor: (ks)]
Notatka: Niecałe pół roku po certyfikacji przez władze lotnicze Izraela i USA, Gulfstream uzyskał certyfikat typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) dla dyspozycyjnego odrzutowca G280.

A350 w próbach
[aktualności / strona: 16 / autor: (ms)]
Notatka: W zakładach Airbus Industrie w Tuluzie trwają próby systemów powstającego tam pierwszego prototypu (MSN001) nowatorskiego Airbusa A350 XWB, będącego europejską odpowiedzią na Boeinga 787 Dreamliner.

Liniowiec Mitsubishi
[aktualności / strona: 16 / autor: (ms)]
Notatka: Firma Mitsubishi Heavy Industries przygotowuje się do produkcji nowego regionalnego odrzutowca MRJ, rozważając możliwość budowy nowej fabryki w okolicach lotniska w Nagoi, gdzie posiada już jeden zakład.

Dłuższy resurs diesli
[aktualności / strona: 16 / autor: (ms)]
Notatka: Zgodnie z zapowiedzią, firma Austro Engine GmbH podjęła decyzję o zwiększeniu resursu stosowanych w samolotach Diamond DA 40 i DA 42 silników wysokoprężnych AE300 z 1200 do 1500 godzin.

Trzy ekrany w Senece
[aktualności / strona: 16 / autor: (ms)]
Notatka: Piper wprowadza do standardowego wyposażenia tegorocznych modeli samolotu Seneca V system Garmin G1000 z trzema wyświetlaczami. G1000 jest znany głównie z wersji dwuekranowej.

Akcja LPR i GOPR
[aktualności / strona: 17 / autor: (ms)]
Notatka: 22.02 podczas wycinki drzew w okolicy miejscowości Bystre w Bieszczadach 21-letni mężczyzna doznał urazu głowy oraz kręgosłupa. Do akcji wezwano śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z Sanoka.

Nowy lotniczy diesel
[aktualności / strona: 17 / autor: ]
Notatka: Nowy lotniczy silnik wysokoprężny Vision 350 o mocy 350 KM, opracowany przez Engineered Propulsion Systems (EPS), przeszedł pomyślnie próby drgań. Jednostka o pojemności skokowej 4,4 l osiąga maksymalną moc przy prędkości obrotowej 3800 obr./min.

Zbuduj sobie szybowiec
[aktualności / strona: 18 / autor: (ms)]
Notatka: Aeroklub Polski rozpoczął realizację programu „Goat – budujemy mikroloty”, w ramach którego zamierza wspierać amatorów pragnących latać na zbudowanym przez siebie sprzęcie.

Polataj z Mistrzem
[aktualności / strona: 18 / autor: (aks)]
Notatka: Na zaproszenie Wolfganga Janowitscha Janusz Centka weźmie udział w inicjatywie „Lataj z Mistrzami” („Fly with the Champions” – szczegóły na rent-a-glider.com). =

Boeing na tropie
[aktualności / strona: 18 / autor: (ks)]
Notatka: Jak podaje NTSB, przyczyną pożaru na pokładzie Boeinga 787 Japan Airlines na lotnisku w Bostonie 7 stycznia było wewnętrzne zwarcie jednego z ogniw litowo-jonowego akumulatora rozruchowego APU, które spowodowało kaskadowe przegrzanie się wszystkich ośmiu ogniw.

E-book dla lotników
[aktualności / strona: 18 / autor: (red.)]
Notatka: W internecie ukazał się w postaci e-booka zbiór opowiadań Aleksandra Sowy „Do widzenia”, zawierający m.in. trzy opowiadania o tematyce lotniczej.

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2013

Spis numeru: Między niebem a brzegiem jeziora[wydarzenie / strona: 30 / autor: Miłosz Rusiecki]W tym …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Stanisław Prauss i jego konstrukcje