Przegląd Lotniczy – marzec 2013 Zespół Redakcyjny 01.03.2013 2013 Zostaw komentarz 261 Odsłon Spis numeru: Anatomia kłamstwa[inne / strona: 28 / autor: Michał Setlak]Nigdy w historii lotnictwa na całym świecie nie odnotowano sytuacji, w której machina partyjnej propagandy rozpowszechniałaby anty-wiedzę lotniczą w formie wykładów naukowych, do czego obecnie dochodzi w Polsce. Lutowa „debata smoleńska” na Uniwersytecie Kardynała S. Wyszyńskiego w Warszawie (w całości dostępna na YouTube) udokumentowała rozmiar ignorancji osób przedstawianych jako specjaliści lotniczy. Ich nauki wygłaszane w murach uczelni wyższych mogą wyrządzić niebywałe szkody w procesie kształcenia kadr dla lotnictwa w Polsce przez podrywanie autorytetu nauczycieli akademickich. Miarka się przebrała. W marcowym numerze Przeglądu pokazujemy najbardziej rażące lotnicze herezje i zwykłe kłamstwa „niezależnych ekspertów”. Obyśmy się nie spotkali[inne / strona: 50 / autor: Andrzej Urbański]Bezpilotowe, zdalnie sterowane statki powietrzne, będą latały w tej samej przestrzeni powietrznej, co General Aviation. Aby było to bezpieczne, muszą to odpowiednio regulować przepisy prawa – tymczasem regulacje nie nadążają za coraz szybszym rozwojem bezpilotowców. Jak wyglądają obecne i projektowane normy i czego boi się lotnictwo załogowe – przeczytasz w najnowszym numerze PLAR. Dwusilnikówka na małe farmy[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Dave Unwin, tłum. Michał Setlak]Dornier Do.28, samolot o bardzo oryginalnym układzie, jest przykładem praktycznego, niemieckiego podejścia do konstruowania. Efektem tego są w szczególności doskonałe własności STOL. Jaki jest i jak lata jeden z najoryginalniejszych lekkich samolotów dwusilnikowych – piszemy w PLAR 3/2013. Unikanie kolizji[latanie samolotowe / strona: 20 / autor: Zespół Latajmy Bezpiecznie]Niespodziewane spotkania w powietrzu są wysoce niepożądane, tymczasem w locie na wykrycie ruchu kolizyjnego, reakcję i wykonanie manewru przez samolot pilot potrzebuje minimum 10 sekund. Jak obserwować przestrzeń, jak ustrzec się zderzenia w locie VFR? Przedstawiamy opracowanie zespołu EGAST, dostosowane do polskich realiów przez zespół Latajmy Bezpiecznie. Wysokie loty cz. 2 – aparatura tlenowa[latanie samolotowe / strona: 34 / autor: Jerzy Orkiszewski]Loty wysokie, te powyżej FL120, to dla wielu polskich pilotów General Aviation zagadnienie zupełnie nieznane. Często wyżej oznacza szybciej i bezpieczniej, ale czy zawsze? Kontynuując artykuł z poprzedniego numeru, Jerzy Orkiszewski pisze, w co należy się wyposażyć, aby taki wysoki lot nie powodował zagrożenia. Turbulizatory – to działa![latanie samolotowe / strona: 40 / autor: Mirosław Kapusta, Jacek Skopiński]Na pierwszy rzut oka niby zwyczajna Cessna, ale na skrzydle samolotu, w okolicy krawędzi natarcia zauważamy pieczołowicie zainstalowane, pod dziwnymi – biorąc pod uwagę kierunek napływu powietrza – kątami, malutkie blaszki. Ki diabeł!? Okazuje się, że jest to sposób na… poprawienie niektórych osiągów samolotu. Turbulizatory. Co sprawia, że rzeczywiście umożliwiają lot z mniejszą prędkością i na większych kątach natarcia – przeczytasz w marcowym PLAR. Awaria żyroskopów w IMC[latanie samolotowe / strona: 44 / autor: Andrzej Pazio]W samolocie z klasycznymi przyrządami tytuł brzmi jak wyrok śmierci. Na sztucznym horyzoncie wyskoczy „chorągiewka” – sygnał niesprawności, autopilot wyda dźwięk rozłączania… Jakie szanse ma pilot, by opanować samolot? W najnowszym Przeglądzie Lotniczym Andrzej Pazio udowadnia, że w sytuacji, w której nie działają wszystkie przyrządy żyroskopowe bezpieczne pilotowanie jest możliwe i pokazuje, jak to robić na podstawie wskazań przyrządów ciśnieniowych, wskaźników mocy zespołu napędowego oraz busoli magnetycznej i chyłomierza poprzecznego. Auster i loty dla życia – historia pozytywna[latanie samolotowe / strona: 72 / autor: Jacek Mainka]Posiadanie własnego, wyjątkowego samolotu daje z pewnością wiele satysfakcji. Okazuje się jednak, że jest taki jeden niezawodny sposób na proste zwielokrotnienie radości płynącej z latania na własnych skrzydłach. Przedstawiamy dobry angielski wzorzec, a także zabytkowy samolot, od którego wszystko się zaczęło. Argentyna – polskie złoto w kraju srebra[szybownictwo / strona: 54 / autor: Tomasz Kawa]Najbardziej utytułowany polski szybownik, Sebastian Kawa, przywiózł z Argentyny kolejny złoty medal Mistrza Świata. Na łamach marcowego Przeglądu relacja spisana osobiście przez Mistrza, cenna nie tylko dla wyczynowych szybowników. [felieton / strona: 3 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Wstępniak Nadredaktora, inspirowany luźnym stosunkiem niektórych nauczycieli akademickich do faktów [felieton / strona: 78 / autor: Piotr Długiewicz]Felieton z rozważaniami Piotra Długiewicza na temat teorii względności. Sukcesy Pipera[aktualności / strona: 14 / autor: (ms)]Notatka: Rok 2012 firma Piper Aircraft może uznać za udany, osiągnąwszy przychody na poziomie niemal 149 mln USD, a więc o ok. 13% wyższe, niż rok wcześniej. Taki wynik osiągnięto dzięki zwiększeniu sprzedaży o 16 procent. GA10 bliżej certyfikatu[aktualności / strona: 14 / autor: (ks)]Notatka: Należąca do Mahindra Aerospace firma GippsAero rozpoczęła prace nad certyfikacją 10-miejscowego, turbośmigłowego samolotu wielozadaniowego GA10, rozwinięcia GA8 Airvan (PLAR 11/12). Chińczycy pomogą[aktualności / strona: 14 / autor: (ks)]Notatka: Chińska firma Heima Mining Company zamierza zainwestować 20 mln USD w 75 procent akcji francuskiej spółki LISA Airplanes, która w ubiegłym roku zaprezentowała prototyp ultralekkiej (LSA) łodzi latającej Akoya. Naddźwiękowy bizjet[aktualności / strona: 14 / autor: (ks)]Notatka: Aerion Corporation rozpoczęła we współpracy z NASA próby, mające na celu zgromadzenie wiedzy niezbędnej przy projektowaniu pierwszego w świecie naddźwiękowego odrzutowca dyspozycyjnego. Cirrus zatrudnia[aktualności / strona: 15 / autor: (ms)]Notatka: Liczba pracowników firmy Cirrus wzrosła do około 570, z czego pół setki przybyło w ciągu ostatniego półrocza – a firma szuka kolejnych kilkudziesięciu. Wszystko to w związku z rozpoczęciem produkcji osobistego jednosilnikowego odrzutowca SF-50 Vision. Certyfikat EASA dla G280[aktualności / strona: 15 / autor: (ks)]Notatka: Niecałe pół roku po certyfikacji przez władze lotnicze Izraela i USA, Gulfstream uzyskał certyfikat typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) dla dyspozycyjnego odrzutowca G280. A350 w próbach[aktualności / strona: 16 / autor: (ms)]Notatka: W zakładach Airbus Industrie w Tuluzie trwają próby systemów powstającego tam pierwszego prototypu (MSN001) nowatorskiego Airbusa A350 XWB, będącego europejską odpowiedzią na Boeinga 787 Dreamliner. Liniowiec Mitsubishi[aktualności / strona: 16 / autor: (ms)]Notatka: Firma Mitsubishi Heavy Industries przygotowuje się do produkcji nowego regionalnego odrzutowca MRJ, rozważając możliwość budowy nowej fabryki w okolicach lotniska w Nagoi, gdzie posiada już jeden zakład. Dłuższy resurs diesli[aktualności / strona: 16 / autor: (ms)]Notatka: Zgodnie z zapowiedzią, firma Austro Engine GmbH podjęła decyzję o zwiększeniu resursu stosowanych w samolotach Diamond DA 40 i DA 42 silników wysokoprężnych AE300 z 1200 do 1500 godzin. Trzy ekrany w Senece[aktualności / strona: 16 / autor: (ms)]Notatka: Piper wprowadza do standardowego wyposażenia tegorocznych modeli samolotu Seneca V system Garmin G1000 z trzema wyświetlaczami. G1000 jest znany głównie z wersji dwuekranowej. Akcja LPR i GOPR[aktualności / strona: 17 / autor: (ms)]Notatka: 22.02 podczas wycinki drzew w okolicy miejscowości Bystre w Bieszczadach 21-letni mężczyzna doznał urazu głowy oraz kręgosłupa. Do akcji wezwano śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego z Sanoka. Nowy lotniczy diesel[aktualności / strona: 17 / autor: ]Notatka: Nowy lotniczy silnik wysokoprężny Vision 350 o mocy 350 KM, opracowany przez Engineered Propulsion Systems (EPS), przeszedł pomyślnie próby drgań. Jednostka o pojemności skokowej 4,4 l osiąga maksymalną moc przy prędkości obrotowej 3800 obr./min. Zbuduj sobie szybowiec[aktualności / strona: 18 / autor: (ms)]Notatka: Aeroklub Polski rozpoczął realizację programu „Goat – budujemy mikroloty”, w ramach którego zamierza wspierać amatorów pragnących latać na zbudowanym przez siebie sprzęcie. Polataj z Mistrzem[aktualności / strona: 18 / autor: (aks)]Notatka: Na zaproszenie Wolfganga Janowitscha Janusz Centka weźmie udział w inicjatywie „Lataj z Mistrzami” („Fly with the Champions” – szczegóły na rent-a-glider.com). = Boeing na tropie[aktualności / strona: 18 / autor: (ks)]Notatka: Jak podaje NTSB, przyczyną pożaru na pokładzie Boeinga 787 Japan Airlines na lotnisku w Bostonie 7 stycznia było wewnętrzne zwarcie jednego z ogniw litowo-jonowego akumulatora rozruchowego APU, które spowodowało kaskadowe przegrzanie się wszystkich ośmiu ogniw. E-book dla lotników[aktualności / strona: 18 / autor: (red.)]Notatka: W internecie ukazał się w postaci e-booka zbiór opowiadań Aleksandra Sowy „Do widzenia”, zawierający m.in. trzy opowiadania o tematyce lotniczej. Udostępnij Facebook Twitter Stumbleupon LinkedIn Pinterest