Przegląd Lotniczy – maj 2016

Spis numeru:

W majowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:

J-RO czytaj „żi-ro”
Wiatrakowce – jeszcze nie tak dawno prawie nieobecne w Polsce – stają się coraz bardziej popularne. W majowym numerze prezentujemy wrażenia z lotu zgrabnym – baa, bodaj jednym z najzgrabniejszych na polskim niebie, dwumiejscowym J-RO francuskiej firmy DTA.

Małymi krokami naprzód
Targi AERO w niemieckim Friedrichshafen to najważniejsza impreza general aviation w Europie. To na nie ze swoimi nowościami zjeżdżają się producenci sprzętu z całego świata. Co roku można się tu czymś nowym zachwycić. Jakie latające cacka prezentowano tu w kwietniu br. i czym zachwycił się opisujący dla nas imprezę Marcin Wiśniewski?

Obliczenia nawigacyjne w pamięci
Warto je znać, warto umieć je wykonać. Kąt znoszenia, prędkość podróżna – wielu z nas przerasta wyobrażenie, że można by je było całkiem precyzyjnie wyznaczać w pamięci, np. już podczas lotu. W przystępny sposób i krok po kroku tę przydatną metodę tłumaczy Krzysztof Krawcewicz.

Wyskok do Fryzji
Całkiem niedaleko granic Polski, zaledwie kilka godzin lotu Cessną z Warszawy, znajduje się Fryzja z jej wyspami Sylt i Helgoland. Co ważne – można na nich wylądować. Szczegóły weekendowej wyprawy w ten całkiem egzotyczny zakątek Niemiec zdradza Dominik Punda.

Turbina dla kadetów – Grob 120TP
Praktycznie zupełnie w Polsce nieznany turbośmigłowy G120TP wygrał konkurs na samolot szkolno-treningowy w Wielkiej Brytanii. Dave Unwin udowadnia, że z jednej strony klasyczna, a z drugiej – nowatorska, wykonana z kompozytów, napędzana silnikiem Rolls-Royce’a maszyna jest znakomitym narzędziem do szkolenia pilotów.

Podejścia radarowe
Dominik Punda objaśnia, czym są podejścia radarowe. I wcale nie chodzi tu wyłącznie o nieco już archaiczny PAR. Częściej przyjdzie nam się spotkać z podejściem dozorowanym radarowo. A zdarzyć się to może np. kiedy pomoc kontrolera radarowego będzie dla nas jedyną opcją wydostania się z tarapatów.

Smoczyca z Grądów
Jak można radykalnie odświeżyć samolot? Najlepiej powierzyć go grafikowi-artyście, który odmieni jego oblicze. Przy okazji przeglądu strukturalnego taką przemianę przeszła pewna Cessna 206, stacjonująca w Grądach. Zgadnijcie, dlaczego nazywają ją smoczycą?

Polemika. Konwojer cd.
Podjęty przez Piotra Długiewicza temat wykonywania go around i touch and go zachęca instruktorów samolotowych do dzielenia się swoimi uwagami i doświadczeniem. W tym numerze temat komentują: autor wielu lotniczych publikacji Andrzej Pazio oraz instruktor Włodzimierz Chrenowicz.

Jak to w kawalerii (powietrznej)
To, że wojsko co jakiś czas skacze ze śmigłowców w Tomaszowie Mazowieckim, możemy czasem wywnioskować czytając przed lotem AUP. I na tym nasza wiedza zwykle się na ten temat kończy. Tymczasem Filip Modrzejewski ze swoim aparatem znalazł się tam w samym środku wojskowej akcji i uwiecznił dla nas W-3 i Mi-8 biorące udział w ćwiczeniach. Po lekturze artykułu żaden pilot chyba nie będzie miał wątpliwości, że wskazane jest ten rejon omijać kiedy jest aktywny…

Sezon otwarty
Dobra wiadomość dla miłośników naszego polskiego „małego Friedrichshafen”. Po trzech latach nieobecności wróciła Paragiełda – tym razem w nowej odsłonie na terenie Targów Kielce. Mamy nadzieję, że nowy partner pomoże rozwinąć się tej, łączącej wszystkie dziedziny lotnictwa rekreacyjnego, imprezie targowej.

Leszno Air Picnic
Ta impreza to jedyne w swoim rodzaju nocne pokazy lotnicze. Tak, to nie pomyłka – część lotów odbywa się już po zmroku. Trudno Wam je sobie wyobrazić? – to wystarczający powód by wybrać się w czerwcu do Leszna.

Captain speaking
W cyklu felietonów Jarosława Czaplickiego, pilota Boeinga 737, w tym miesiącu kapitańska opowieść o pewnym brytyjskim instruktorze, który szkoląc młodą kadrę PLL LOT spłacił dług względem polskich lotników.

Granice szybownictwa
Tylko sobie wyobraźcie: rozpiętość skrzydeł 28 m i doskonałość ponad 70. „Żyleta” do wygrywania zawodów i bicia rekordów, a zbudowana przez garstkę entuzjastów. O superszybowcu Concordia z jej konstruktorem Richardem „Dickiem” Butlerem rozmawia dla PLAR Grzegorz Świderski.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o nieustającej pracy nad własnymi reakcjami na czynniki, wywierające presję na pilota i felieton Piotra Długiewicza odpowiadający na polemikę instruktorów: Mikołajczyka, Pazio i Chrenowicza.

Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2016

Spis numeru: We wrześniowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy: Ile może Quattrocento?Rzadko się zdarza, żeby na …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P