Wizja Boeingów TTBW VS-1 i VS-2. fot: Boeing

Boeing TTBW – ewolucja czy rewolucja?

NASA wybrała Boeing Company, jako głównego partnera projektu Sustainable Flight Demonstrator (SFD), którego celem jest opracowanie nowego pokolenia samolotów wąskokadłubowych o emisjach niższych nawet o 30% w porównaniu z najbardziej zaawansowanymi obecnie samolotami komercyjnymi.

Boeing będzie współpracował z NASA w celu zbudowania, przetestowania i oblatania pełnowymiarowego samolotu demonstracyjnego opartego na projekcie Boeinga Transonic Truss-Braced Wing (TTBW) – wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego ze skrzydłami przypominającymi układ znany choćby z szybowców SZD-10 Czapla, czyli grzbietopłatów ze skrzydłami o dużym wydłużeniu wspartych na zastrzałach. Projekt wstępnie zakłada możliwą rodzinę wąskokadłubowych samolotów opracowanych zgodnie z zasadami TTBW: mniejszy VS-1, oparty na kadłubie MD-90 mogący pomieścić 130-160 pasażerów i VS-2 na 180-210 miejsc z większymi skrzydłami i silnikami.

W ciągu siedmiu lat NASA zainwestuje w projekt SFD 425 milionów dolarów – a także wniesie wiedzę techniczną – podczas gdy Boeing i jego partnerzy wniosą szacunkowo 725 milionów dolarów.  Pierwsze loty zaplanowano na 2028 r., w ramach całorocznej kampanii testów w locie planowanej w NASA Armstrong Flight Research Center w Kalifornii.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów lotniczych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, Międzynarodowych Pikników Lotniczych w Góraszce, Bielsku-Białej, krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 25 lat współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Autopilot Garmin GFC 500. fot: Garmin

Używasz GFC 500? Wyłącz go!

Firma Garmin wydała Service Alert 22109 Revision A dla cyfrowych autopilotów GFC 500 wyposażonych w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *