Epic Aircraft E1000 GX. fot. Epic Aircraft

Epic E1000 GX zasili flotę Avantto

Firma Epic Aircraft (USA) ogłosiła na targach LABACE 2023 zawarcie umowy na zakup 34 samolotów turbośmigłowych Epic E1000 GX przez brazylijskiego operatora usług przewozowych door-to-door Avantto.

Epic Aircraft E1000 GX który wykonała lot z siedziby firmy w Bend w stanie Oregon, USA na targi LABACE 2023 na lotnisku Congonhas w Brazylii. fot: Antonio Carlos Carreiro/AIN
Epic Aircraft E1000 GX który wykonał lot z siedziby firmy w Bend w stanie Oregon, USA na targi LABACE 2023 na lotnisku Congonhas w Brazylii.
fot: Antonio Carlos Carreiro/AIN

Całkowicie kompozytowy E1000 napędzany silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-67A z pięciołopatowym kompozytowym śmigłem Hartzell, może wznieść się na maksymalną wysokość operacyjną 10 300 km. Z pełnym zapasem paliwa (999 litrów) E1000 może przewozić ładunek o wadze 500kg na dystansie 2 900 km. Maksymalna prędkość przelotowa to 616 km/h, a normalna 535 km/h. Awionika obejmuje zestaw Garmin G1000 NXi z autopilotem GFC 700.

Dostawy pierwszej transzy E1000 dla Avantto mają rozpocząć się w połowie października, drugiej do końca roku, a reszta w tempie ośmiu rocznie w ciągu najbliższych czterech lat. Będzie to zależało od certyfikacji E1000 przez brazylijski ANAC, która jest w toku.

Opisując możliwości E1000, dyrektor generalny firmy Epic, Doug King King powiedział:

„Ma ten sam silnik i śmigło co Pilatus PC-12 i waży 3000 funtów mniej i jest od niego szybszy. To jedyny samolot, który przekracza 300 węzłów na mniej niż 50 galonach paliwa na godzinę. Zużycie jest o połowę mniejsze niż w przypadku jakiegokolwiek samolotu tej klasy z napędem turbośmigłowym lub odrzutowym”.

Mniejsza waga wynika z konstrukcji z włókna węglowego z gładkim, aerodynamicznym wykończeniem. Z odległości kilku metrów połączenie zakrzywionych okien z konstrukcją jest taki perfekcyjne, że okna wydają się być jedynie obszarami, gdzie nie nałożono farby.

Avantto planuje połączyć użycie Epic E1000 z posiadaną flota śmigłowców, która wykonuje obecnie ponad 1400 operacji miesięcznie.

„Ranczer będzie mógł wystartować ze swojego 800-metrowego pasa naszym E1000, polecieć na przykład do São Paulo, przesiąść się do helikoptera Avantto i dostać się nim w dowolne miejsce”.

Na tym właśnie polega filozofia usługi „od drzwi do drzwi” pod szyldem Avantto, dla której alternatywą jest lot małym samolotem GA do regionalnego lotniska i kontynuowanie podróży na pokładzie odrzutowca biznesowego, z wieloma zmianami samolotów i dostawców usług.

„Brakującym elementem, aby Avantto dotarło na ten rynek był bardzo szybki samolot turbośmigłowy. Niski koszt Epic, zarówno zakupu, jak i eksploatacji, sprawił, że jest to najlepsza opcja” – powiedział CEO Avantto Rogério Andrade.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Elysian E9X - 90 miejscowy samolot pasażerski zasilany z akumulatorów. fot. Elysian

Elysian E9X – samolot pasażerski zasilany z akumulatorów

Holenderski start-up lotniczy Elysian ujawnił opracowany we współpracy z Politechniką w Delft projekt jednego z …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P