Firma Epic Aircraft (USA) ogłosiła na targach LABACE 2023 zawarcie umowy na zakup 34 samolotów turbośmigłowych Epic E1000 GX przez brazylijskiego operatora usług przewozowych door-to-door Avantto.
Całkowicie kompozytowy E1000 napędzany silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-67A z pięciołopatowym kompozytowym śmigłem Hartzell, może wznieść się na maksymalną wysokość operacyjną 10 300 km. Z pełnym zapasem paliwa (999 litrów) E1000 może przewozić ładunek o wadze 500kg na dystansie 2 900 km. Maksymalna prędkość przelotowa to 616 km/h, a normalna 535 km/h. Awionika obejmuje zestaw Garmin G1000 NXi z autopilotem GFC 700.
Dostawy pierwszej transzy E1000 dla Avantto mają rozpocząć się w połowie października, drugiej do końca roku, a reszta w tempie ośmiu rocznie w ciągu najbliższych czterech lat. Będzie to zależało od certyfikacji E1000 przez brazylijski ANAC, która jest w toku.
Opisując możliwości E1000, dyrektor generalny firmy Epic, Doug King King powiedział:
„Ma ten sam silnik i śmigło co Pilatus PC-12 i waży 3000 funtów mniej i jest od niego szybszy. To jedyny samolot, który przekracza 300 węzłów na mniej niż 50 galonach paliwa na godzinę. Zużycie jest o połowę mniejsze niż w przypadku jakiegokolwiek samolotu tej klasy z napędem turbośmigłowym lub odrzutowym”.
Mniejsza waga wynika z konstrukcji z włókna węglowego z gładkim, aerodynamicznym wykończeniem. Z odległości kilku metrów połączenie zakrzywionych okien z konstrukcją jest taki perfekcyjne, że okna wydają się być jedynie obszarami, gdzie nie nałożono farby.
Avantto planuje połączyć użycie Epic E1000 z posiadaną flota śmigłowców, która wykonuje obecnie ponad 1400 operacji miesięcznie.
„Ranczer będzie mógł wystartować ze swojego 800-metrowego pasa naszym E1000, polecieć na przykład do São Paulo, przesiąść się do helikoptera Avantto i dostać się nim w dowolne miejsce”.
Na tym właśnie polega filozofia usługi „od drzwi do drzwi” pod szyldem Avantto, dla której alternatywą jest lot małym samolotem GA do regionalnego lotniska i kontynuowanie podróży na pokładzie odrzutowca biznesowego, z wieloma zmianami samolotów i dostawców usług.
„Brakującym elementem, aby Avantto dotarło na ten rynek był bardzo szybki samolot turbośmigłowy. Niski koszt Epic, zarówno zakupu, jak i eksploatacji, sprawił, że jest to najlepsza opcja” – powiedział CEO Avantto Rogério Andrade.