Samoloty transportowe nie są zbyt częstymi gośćmi pokazów lotniczych, szczególnie w pokazie dynamicznym. O tym, że ich właściwości manewrowe pozwalają na konkurowanie o uznanie i podziw publiczności ze znacznie do nich mniejszymi i lżejszymi samolotami bojowymi widzowie pokazów lotniczy Polsce mogli przekonać się choćby w trakcie pokazów w Góraszce w 1999 roku. Czy w tym roku litewski C -27J Spartan przebije tamten pokaz przekonamy się podczas Air Show Radom 2023.
Oficjalna strona Lietuvos karinės oro pajėgos
Oficjalna strona Air Show Radom 2023
Litewskie Siły Powietrzne
Litewskie Siły Powietrzne (lit. Lietuvos karinės oro pajėgos, w skrócie LK KOP; ang. Lithuanian Air Force LTAF) – zostały utworzone w 1992 roku. Misją LK KOP jest badanie, ochrona i obrona przestrzeni powietrznej Litwy, wspieranie litewskich sił lądowych i morskich, prowadzenie operacji poszukiwawczo-ratowniczych i specjalnych, transport powietrzny ładunków i personelu (wojskowych i cywilnych).
LK KOP są integralną częścią Sił Zbrojnych Litwy (lit. Lietuvos ginkluotosios pajėgos, ang. Lithuanian Armed Forces), służy w nich około 1000 osób – żołnierzy zawodowych i personelu niewojskowego. Jednostki rozmieszczone są w kilku bazach na Litwie. Dowództwo LK KOP oraz Dowództwo Nadzoru i Kontroli Przestrzeni Powietrznej znajdują się w Kownie, a Centrum Kontroli Przestrzeni Powietrznej stacjonuje w pobliżu w Karmëlava. Baza Lotnicza LK KOP oraz Baza Naprawy Uzbrojenia i Wyposażenia stacjonują odpowiednio w bazie lotniczej Zokniai w pobliżu miasta Szawle oraz w Radziwiliszkach i Kownie.
W 2005 roku Litwa zamówiła w celu zastąpienie wysłużonych Antonowów An-26 trzy samoloty transportowe Alenia C-27J Spartan, wartość umowy wyniosła 75 mln €. Pierwszy samolot wszedł do służby w 2006, drugi w 2008, a ostatni w 2009. Samoloty ochrzczono Gediminas, Algirdas i Vytautas.
W siłach powietrznych Litwy nie są użytkowane typowe samoloty bojowe. Poza wspomnianymi trzema Spartanami, w oficjalnych wykazach wymieniane są dwa lekkie samoloty transportowe L-410 Turbolet, jedna Cessna 172 RG Cutlass, trzy śmigłowce SAR – Eurocopter AS365 i cztery transportowe Sikorsky UH-60M oraz nieujawniana ilość dronów ScanEagle. Litwa może również korzystać z trzech natowskich C-17 Globemaster III z Heavy Airlift Wing.
Alenia C-27J Spartan
Alenia C-27J Spartan – włoski średni samolot transportowy, wersja rozwojowa Aeritalia G.222, stworzony przez Alenia Aeronautica we współpracy z Lockheed Martin, wykorzystując doświadczenia przy budowie C-130J Super Hercules. Od maszyny Lockheeda zapożyczono nowy szklany kokpit oraz wzmocniony wariant napędzających sześciołopatowe śmigła silników Rolls-Royce AE 2100. W porównaniu do G.222 uzyskano 35% większy zasięg oraz 15% większą prędkość, także udźwig wzrósł z 9 do 11,5 tony. Nazwę samolotu zapożyczono z oznaczenia C-27A Spartan, czyli G.222 w służbie USA.
Najważniejsze dane taktyczno – techniczne:
- rozpiętość: 28,7 m
- długość: 22,7 m
- wysokość :10,5 m
- masa własna: 17 000 kg
- maksymalna masa startowa: 30 500 kg
- napęd: 2 x Rolls-Royce AE2100-D2A, o mocy 4 640 KM
- prędkość maksymalna: 602 km/h
- prędkość przelotowa: 583 km/h
- pułap: 9 144 m
- zasięg: 4 260 km (z 6t ładunku) lub 1 852 km (z 10t ładunku)


