100% SAF Bell 505 fot.: Bell Textron Inc.

Jednosilnikowy Bell 505 lata w 100% na SAF

Bell 505, jako pierwszy w historii śmigłowiec jednosilnikowym wykonał lot, napędzany w 100% zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF).

Bell Textron Inc. współpracował przy tym projekcie z Safran Helicopter, producentem silnika Arrius 2R, GKN Aerospace, który dostarczył komponentów paliwowych, Neste jako dostawcą SAF oraz Virent Inc., spółką zależną produkującą odnawialne paliwa i chemikalia.

„Ten lot jest monumentalnym osiągnięciem w zakresie zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji w branży wiropłatów” — powiedział Michael Thacker, wiceprezes wykonawczy ds. działalności komercyjnej firmy Bell.

Dotychczas stosowany w projektach Bell Textron i Safran Helicopters SAF składał się z oleju jadalnego lub surowców pochodzenia biologicznego mieszanych z produktami ropopochodnymi, ponieważ jego główny składnik nie zawiera składników „aromatycznych”, które są wymagane do spełnienia specyfikacji paliwa lotniczego. Tym razem jednak silnik Arrius 2R został zasilony specjalną przygotowaną GKN Aerospace, Neste i Virent mieszanką paliwowa typu typu drop-in, w której po raz pierwszy zastosowano składnik aromatyczny, który jest wytwarzany z odnawialnych cukrów roślinnych. Paliwo to było „100-procentowym zamiennikiem” tradycyjnego paliwa ropopochodnego, ponieważ nie wymagało żadnych modyfikacji silnika i instalacji paliwowej.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Śmigłowiec Schweizer w trakcie testów CRSF. fot.: Schweizer

System CRFS dla śmigłowców Schweizer

Schweizer otrzymał aprobatę FAA dla odpornego na zderzenia układu paliwowego (CRFS – Crash-resistant Fuel System), …

3 komentarze

  1. Can I ϳust say what a relief to find somеbody who knows what they агe discussing on the web? You understands how to bring a problem to light and make it important. Morе and moгe people need to read this and understand this side of the story. I was surprised that you are not more popular.

  2. Good information with reliable arguments, conveying everything about it.

  3. twicsy reviews

    Terrific work! This is the kind of info that are supposed to be shared around
    the web. Disgrace on Google for not positioning this submit higher!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P