Kaman zaprzestanie produkcji K-Maxów w 2023 roku. fot: Kaman

Kaman zaprzestaje produkcji K-Maxów

Kaman Corporation ogłosiła, że zaprzestaje produkcji śmigłowców K-Max w wersji załogowej i bezzałogowej jeszcze w tym roku, w ramach szerszej restrukturyzacji i cięć kosztów w całej firmie.

Jednomiejscowy śmigłowiec zaprojektowany do prac dźwigowych K-Max, wyróżniający się smukłą konstrukcją i zazębiającymi się przeciwbieżnymi łopatami wirnika głównego otrzymał certyfikat typu FAA w 1994 roku. Pierwsza seria produkcyjnej, którą zakończono w 2003 r liczyła 35 egzemplarzy.

Po niezwykle udanym wdrożeniu bezzałogowych wersji K-MAX, opracowanych we współpracy z firmą Lockheed Martin, w celu wsparcia Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych w Afganistanie Kaman ogłosił wznowienie produkcji samolotu w 2015 roku. Kolejne dwie serie produkcyjne (2017-18 i 2019) liczyły w sumie 60 egzemplarzy.

Kaman Corporation powiedziała, że będzie nadal wspierać istniejącą flotę śmigłowców K-Max, zapewniając operatorom naprawy, części zamienne i usługi flotowe, a także szkolenia.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Śmigłowiec Schweizer w trakcie testów CRSF. fot.: Schweizer

System CRFS dla śmigłowców Schweizer

Schweizer otrzymał aprobatę FAA dla odpornego na zderzenia układu paliwowego (CRFS – Crash-resistant Fuel System), …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P