Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa – Modlin. fot. Modlin Airport

Koniec sporu lotniska Warszawa-Modlin z Erbudem

Wykonawca części lotniczej lotniska w Modlinie – firma Erbud po 9 latach sporu sądowego zawarła ugodę ze spółką Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa – Modlin. Zarządca lotniska domagał się odszkodowania za wadliwą płytę lotniskową. Erbud zgodził się zapłacić ponad 21 mln zł.

Lotnisko wyceniło swoje straty i skierowało przeciwko Erbudowi pozew na kwotę 34,38 mln zł (w tym 28,3 mln zł to koszty utraconych korzyści). Erbud nie uznał swojej winy za wady nawierzchni i wskazywał, że przyczyny tego stanu są niezależne od wykonawcy (wskazywano m.in. na niewłaściwe techniki zimowego utrzymania). Sprawa przed sądem toczyła się do jesieni tego roku.

Wykonawca poinformował, że wieloletni spór zakończył się ugodą. Erbud zobowiązał się do zapłaty na rzecz MPL 21,697 mln zł. Należność częściowo zostanie rozliczona w ramach zatrzymanej przez inwestora kwoty wynagrodzenia wykonawcy, natomiast pozostałą część Erbud zapłaci w częściach, z których ostatnia ma być uregulowana 20 stycznia 2024 r. Erbud poinformował jednocześnie, ze wykonanie ugody będzie miało istotny wpływ na wyniki finansowe w postaci obniżenia zysku operacyjnego w IV kwartale 2023 r. Wraz z zawarciem ugody (która zostanie jeszcze zatwierdzona przez sąd) kończy się wieloletni spór o budowę lotniska w Modlinie. Umowa między MPL a Erbudem zawarta w 2010 r. miała wartość 87,9111 mln zł.

Erbud był wykonawcą części lotniczej lotniska Warszawa – Modlin. Umowę w tej sprawie zawarto jesienią 2010 r. Pół roku po otwarciu lotniska, pod koniec 2012 r. nadzór budowlany nakazał jednak zamknięcie części pasa startowego z uwagi na stwierdzone wady. Konieczne były naprawy, które trwały kolejne 6 miesięcy, w czasie których z korzystania z lotniska zrezygnowały m.in. linie WizzAir.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

IX Konferencja Naukowa: Bezzałogowe statki powietrzne – wyzwania i doświadczenia

IX Konferencja Naukowa: Bezzałogowe statki powietrzne – wyzwania i doświadczenia

Instytut Prawa lotniczego i Kosmicznego Uczelni Łazarskiego organizuje w dniu 20 marca 2024 roku kolejną, …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Stanisław Prauss i jego konstrukcje