Ukazał się styczniowy numer Przeglądu Lotniczego -Aviation Revue a w nim, m.in.
Arcus z Żaru – Górska Szkoła Szybowcowa Aeroklubu Polskiego ma w swojej flocie wyczynowy szybowiec z napędem Arcus T, co stanowi przełom w szkoleniu i treningu pilotów wyczynowych w Polsce. Instruktor Wojciech Kos, opowiada jaki jest w pilotażu, jakie zawiera nowinki techniczne, na co zwracać uwagę i jak odległe trasy można nim robić, bez wyciągania napędu. Dzięki pięknym zdjęciom w locie Jakuba Śwista my również przełamaliśmy pewną tradycję – dawno nie było na naszej okładce szybowca…
Długość startu, gdy danych brak – w przypadku wielu typów samolotów producent nie podaje w Instrukcji Użytkowania w Locie tabel osiągowych z długością startu i rozbiegu w zależności od ciśnienia i temperatury. Musi nam wtedy wystarczyć długość nominalna w warunkach atmosfery wzorcowej. Co w takiej sytuacji robić – Krzysztof Krawcewicz przedstawia racjonalny sposób i wynikającą z niego prostą do zapamiętania regułę przeliczeń.
Viperem w Alpy – kiedy nas „nosi” i chcielibyśmy wybrać się w krajoznawczą wycieczkę pozostaje wziąć skądś jakiś samolot i spełnić swoje marzenia. Piotr Sieradzan zdeptał wcześniej Alpy i Dolomity na nogach, więc w naturalny sposób postanowił odwiedzić piękne miejsca z powietrza. Relacja z przelotu z Leszna do Bolzano przez Wels i Lienz, oprócz inspirujących widoków, zawiera kilka cennych obserwacji nt. latania w Austrii w warunkach dużych wysokości startu oraz zagęszczenia przestrzeni parkami narodowymi.
Cessna 140 – warta zachodu – jedyna taka w Polsce, klasyczna, w układzie z kółkiem tylnym. Dla tego kółka tylnego i nauki latania taildraggerem Paweł Słoniewski sprowadził ją w czasach lock-downu, co było dużym wyczynem. Pomysł, swoją drogą inspirujący, stanowiący przeciwwagę dla powiedzenia „chcesz się napić piwa – nie kupuj browaru”. A właśnie opłaca się czasem kupić. No a samolocik – śliczny!
Papiery na pokładzie – ostatnio było o znaczeniu wypełniania pokładowego dziennika technicznego. Co ma robić właściciel samolotu, który nie ma obowiązku prowadzić takiego dokumentu, ponieważ sam sobie obsługuje samolot – wyjaśnia Kinga Drabczak.
Aeroshell Aerobatic Team – deserowe zdjęcia Filipa Modrzejewskiego, który spędził dzień z najstarszą amerykańską grupą akrobacyjną, latającą na Harvardach. Plus ciekawe rady od czego zacząć przygotowanie do kariery display-pilota. Zdziwicie się…
RWD-5R powraca – w roku 2023 przypada 90 rocznica transatlantyckiego przelotu Stanisława Skarżyńskiego na RWD-5. Tymczasem replika RWD-5, pierwszy historyczny samolot odbudowany w powojennej Polsce dzięki społecznej akcji, stanowiąca przez lata nieodłączny element wszystkich pokazów lotniczych, znikła na ostatnie 5 lat z polskiego nieba. Naprawa uszkodzeń wymaga dużych nakładów finansowych. Członkowie Stowarzyszenia Lotnictwa Eksperymentalnego podjęli ten wysiłek. Stan prac jest już bardzo zaawansowany.
Poczuć że się leci – fotorelacja z MIBTY w Sewilli, mityngu wingsuiterów. Ale co znaczy ten dziwny termin – wyjaśnia Piotr „Paf” Walasek..
Podsumowanie sezonu balonowego ’22 …oraz relację z Górskich Zawodów Balonowych w Krośnie – zapewniła Ewa Daszewska.
Felietony:
Jarosława Czaplickiego, o tym, że lekarstwem na pojawiający się już teraz brak pilotów komunikacyjnych, nie jest myślenie o automatyzacji i jednoosobowych załogach, lecz cały szereg innych prostych rozwiązań; Piotra Długiewicza – o nieodpartej sile nawyku, której pilot powinien jednak potrafić się oprzeć, oraz Krzysztofa Krawcewicza o zimowych bolączkach polskiego lotnictwa, które… są tej samej natury co letnie.
Zapraszamy do lektury!