Przegląd Lotniczy – maj 2010

Spis numeru:

Smoleńsk – 10.04.2010
[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Michał Setlak]
Nigdy jeszcze żaden wypadek lotniczy nie skupił tak wielkiej uwagi Polaków, jak katastrofa prezydenckiego samolotu. Badanie jej przyczyn potrwa jeszcze długo. Dostępne w tej chwili dowody pozwalają z dużym prawdopodobieństwem odtworzyć przebieg ostatniej fazy lotu, prowadzącej do zderzenia z ziemią – trzeba jednak znaleźć odpowiedzi na szereg pytań, konieczne dla ustalenia pierwotnych przyczyn tragedii. O tym wszystkim pisze Michał Setlak w PLAR 5/2010.

Luscombe Phantom w Polsce
[latanie samolotowe / strona: 10 / autor: Marcin Wiśniewski]
Błyszczący polerowanym duraluminium Luscombe Phantom wygląda jak przeniesiony za pomocą machiny czasu z połowy lat trzydziestych ubiegłego wieku. Stacjonuje jednak wśród swojskich krajobrazów Mazowsza, w podwarszawskich Sobieniach. Co ciekawe, do reaktywacji tej legendy amerykańskiego General Aviation przyczynia się polska firma. Jedyny w swojej klasie samolot LSA testuje na łamach PLAR Marcin Wiśniewski.

Friedrichshafen 2010 – z prądem i pod prąd
[latanie samolotowe / strona: 24 / autor: Marcin Wiśniewski]
Choć w tym roku targi Aero we Friedrichshafen, najważniejszą europejską imprezę General Aviation, odwiedziło mniej wystawców i gości niż przed rokiem, to śmiało można powiedzieć, że była ona nie mniej ciekawa. A to dzięki prezentowanym nowościom, o których przeczytasz w korespondencji Marcina Wiśniewskiego.

Maj – nie przegap zmian
[latanie samolotowe / strona: 42 / autor: Magdalena Rekść]
Początek lotniczego sezonu stoi pod znakiem zmiany struktur przestrzeni FIR Warszawa, na które powinni zwrócić baczną uwagę wszyscy korzystający z niej lotnicy. Oczywiście nic nie zastąpi wnikliwej lektury AIP Polska przed lotem, jednak już teraz warto zaznajomić się ze zmianami wprowadzanymi w strukturach przestrzeni lotnisk wojskowych oraz stref TSA i TRA oraz w procedurach dolotowo/odlotowych VFR dla lotnisk kontrolowanych, które w PLAR 5/2010 przedstawia Magdalena Rekść z PAŻP.

Autopilot – Tobie też się przyda
[latanie samolotowe / strona: 52 / autor: Jerzy Orkiszewski]
Choć w naszym kraju pierwsze skojarzenia ze słowem „autopilot” wędrują gdzieś w stronę dużego lotnictwa komercyjnego, tego rodzaju urządzenia są coraz częściej dostępne w latających w Polsce samolotach General Aviation. Warto więc przyjrzeć się temu tematowi, bo autopilot to rzecz naprawdę przydatna i w dodatku – jak udowadnia na łamach PLAR Jerzy Orkiszewski – wcale nie trudna w użyciu.

Dolot do EPBC – zmiana częstotliwości
[latanie samolotowe / strona: 58 / autor: Michał Setlak]
Wyjątkowo uczęszczany odcinek WAR – EPBC to miejsce, gdzie piloci zgodnie z sugestiami służb informacji lotniczej przechodzą z łączności z FIS Warszawa na AFIS Babice lub odwrotnie, w zależności od kierunku lotu. Problem w tym, że zmiana częstotliwości następuję nie w jednym, lecz w dwóch oddalonych od siebie o ok. 10 km punktach. W efekcie na tym odcinku opozyty lecą na dwóch różnych częstotliwościach, nie słysząc wzajemnie swych meldunków pozycyjnych, co stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu. Od 6 maja najlepszym miejscem zmiany częstotliwości radiowej Warszawa Informacja/Babice Info dla zachodnich przylotów i odlotów z Babic będzie punkt FOXTROT – szczegóły znajdziesz w PLAR 5/2010.

Druga młodość Skylane
[latanie samolotowe / strona: 74 / autor: Grzegorz Zając]
Tak naprawdę, najnowsza wersja Cessny 182 różni się od egzemplarzy sprzed lat głównie awioniką. Na szczęście na rynku dostępne są certyfikowane, zintegrowane przyrządy cyfrowe, skonstruowane specjalnie z myślą o starszych samolotach. Na przykładzie Cessny F182Q SP-FPN prosty sposób na nowoczesny glass cockpit w leciwych już maszynach przedstawia Michał Setlak.

Ratowniczy EC-135 od środka
[śmigłowce / strona: 36 / autor: Grzegorz Zając]
W kolejnych miastach Polski rozpoczynają służbę nowe śmigłowce ratownicze EC-135. Mało kto jednak wie, że Polska nie kupiła po prostu gotowych „latających karetek” – wyposażenie Eurocopterów LPR zostało w znacznej mierze zaprojektowane przez polskich specjalistów. Nową ratowniczą maszynę prezentuje od środka lotnik i lekarz zarazem, Grzegorz Zając.

?Aeroklub ma niewykorzstany potencjał”
[inne / strona: 48 / autor: Krzysztof Krawcewicz]
Trudna sytuacja Aeroklubu Polskiego wymaga nowego pomysłu i nowych form zarządzania największym polskim stowarzyszeniem lotniczym. Krzysztof Krawcewicz pyta nowego Prezesa Zarządu AP Włodzimierza Skalika o koncepcję na wyprowadzenie AP z kryzysu i wizję na przyszłość.

50 lat Foki
[szybownictwo / strona: 62 / autor: Edward Sobczak]
W roku 2010 przypadają dwa lotnicze jubileusze – samolotu TS-11 Iskra i szybowca SZD-24 Foka. O pierwszej konstrukcji pisaliśmy w PLAR 3/2010, teraz kolej na prezentację Foki, powszechnie uważanej za jeden z najbardziej udanych i bez dwóch zdań najpiękniejszy polski szybowiec.

Trajka dobra rzecz
[paralotniarstwo / strona: 64 / autor: Wojciech Pierzyński]
Wojciech Pierzyński rozpoczyna serię artykułów o wózkach paralotniowych, w których dzieli się wiedzą i doświadczeniem ze wszystkimi, którzy z różnych względów chcą latać na wózku z napędem lub już na nim latają, a chcą wiedzieć i umieć więcej.

Tragiczny mit
[felieton / strona: 78 / autor: Piotr Długiewicz]
Felieton o micie polskiego lotnika w kontekście katastrofy smoleńskiej.

Latanie a zdrowie
[medycyna / strona: 51 / autor: Janusz Jachimowicz]
Dr nauk medycznych Janusz Jachimowicz odpowiada na pytania czytelników.

Pilatusy ze Świdnika
[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Setlak]
Zakłady w Świdniku będą montować kadłuby i skrzydła dla Pilatus Aircraft.

Nowa amfibia Privateera
[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Ratajczak]
Privateer Industries zaprezentowała projekt nowej latającej łodzi.

Pierwszy PiperSport dostarczony
[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Ratajczak]
Pierwszy samolot PiperSport trafił już do swojego nabywcy.

Pierwszy CJ4 dostarczony
[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Ratajczak]
W kwietniu dostarczono pierwszy samolot Cessna Citation CJ4.

Mooney powraca
[aktualności / strona: 19 / autor: Michał Ratajczak]
Po 18 miesiącach przerwy w produkcji samolotów firma Mooney Airplane Company wznawia pracę.

Trzechsetny Mustang dostarczony
[aktualności / strona: 19 / autor: Michał Ratajczak]
Do odbiorcy trafił 300. samolot Cessna Citation Mustang.

Debiut Kestrela
[aktualności / strona: 19 / autor: Michał Ratajczak]
Firma Farnborough Aircraft zaprezentowała prototyp samolotu Kestrel.

Bankructwo Epic Aircraft
[aktualności / strona: 20 / autor: Michał Ratajczak]
Firma Epic Aircraft została uznana za upadłą, a jej majątek przejmą inne przedsiębiorstwa.

Nowy CTLS
[aktualności / strona: 20 / autor: Michał Ratajczak]
Flight Design prowadzi próby nowego samolotu z rodziny CT.

Classic J3 – nowy Legend
[aktualności / strona: 20 / autor: Michał Ratajczak]
American Legend Aircraft zaprezentowała samolot Classic J3.

25 lat Cessny Caravan
[aktualności / strona: 20 / autor: Michał Ratajczak]
Samolot Cessna 208 Caravan obchodzi swoje 25-lecie.

Wypadek na Red Bull Air Race
[aktualności / strona: 21 / autor: Michał Ratajczak]
16 IV podczas treningu przed Red Bull Air Race Adilson Kindlemann uległ wypadkowi. Na szczęście nie odniósł poważniejszych obrażeń.

Vision za 2-3 lata
[aktualności / strona: 21 / autor: Michał Ratajczak]
Cirrus informuje, że prace nad odrzutowcem SF-50 Vision idą zgodnie z planem. Produkcja seryjna powinna ruszyć około roku 2012-2013.

Arch wygrywa w Perth
[aktualności / strona: 21 / autor: Michał Ratajczak]
18 IV Austriak Hannes Arch wygrał wyścig z serii Red Bull Air Race rozgrywany w Perth.

P2006T z certyfikatami
[aktualności / strona: 22 / autor: Michał Ratajczak]
Dwusilnikowy Tecnam P2006T otrzymał amerykańskie certyfikaty do lotów IFR i VFR.

Nietypowa przesiadka
[aktualności / strona: 22 / autor: Michał Ratajczak]
8 IV Austriak Paul Steiner na wysokości 2100 m przeszedł pomiędzy dwoma szybowcami, jednym lecącym nad drugim w locie plecowym.

Warsztaty w PAŻP
[aktualności / strona: 22 / autor: Andrzej Rutkowski]
27 IV odbyły się warsztaty dotyczące zarządzania przestrzenią powietrzną.

Lotnisko w Krośnie już otwarte
[aktualności / strona: 22 / autor: ?]
Operacje lotnicze w Krośnie znów mogą być odbywane po ponownym otwarciu lotniska.

FIS English Day – dziękujemy za udział!
[aktualności / strona: 23 / autor: Andrzej Rutkowski]
1 IV miał miejsce Dzień Frazeologii Angielskiej.

Pamiętaj o zmianach
[aktualności / strona: 23 / autor: Andrzej Rutkowski]
6 V wchodzą w życie znaczne zmiany w przestrzeni powietrznej okolic Warszawy.

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2010

Spis numeru: Alto – elastyczny typ[ultralajty / strona: 6 / autor: Marcin Wiśniewski]Alto czeskiej firmy …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P