Przegląd Lotniczy – maj 2010 Zespół Redakcyjny 01.05.2010 2010 Zostaw komentarz 123 Odsłon Spis numeru: Smoleńsk – 10.04.2010[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Michał Setlak]Nigdy jeszcze żaden wypadek lotniczy nie skupił tak wielkiej uwagi Polaków, jak katastrofa prezydenckiego samolotu. Badanie jej przyczyn potrwa jeszcze długo. Dostępne w tej chwili dowody pozwalają z dużym prawdopodobieństwem odtworzyć przebieg ostatniej fazy lotu, prowadzącej do zderzenia z ziemią – trzeba jednak znaleźć odpowiedzi na szereg pytań, konieczne dla ustalenia pierwotnych przyczyn tragedii. O tym wszystkim pisze Michał Setlak w PLAR 5/2010. Luscombe Phantom w Polsce[latanie samolotowe / strona: 10 / autor: Marcin Wiśniewski]Błyszczący polerowanym duraluminium Luscombe Phantom wygląda jak przeniesiony za pomocą machiny czasu z połowy lat trzydziestych ubiegłego wieku. Stacjonuje jednak wśród swojskich krajobrazów Mazowsza, w podwarszawskich Sobieniach. Co ciekawe, do reaktywacji tej legendy amerykańskiego General Aviation przyczynia się polska firma. Jedyny w swojej klasie samolot LSA testuje na łamach PLAR Marcin Wiśniewski. Friedrichshafen 2010 – z prądem i pod prąd[latanie samolotowe / strona: 24 / autor: Marcin Wiśniewski]Choć w tym roku targi Aero we Friedrichshafen, najważniejszą europejską imprezę General Aviation, odwiedziło mniej wystawców i gości niż przed rokiem, to śmiało można powiedzieć, że była ona nie mniej ciekawa. A to dzięki prezentowanym nowościom, o których przeczytasz w korespondencji Marcina Wiśniewskiego. Maj – nie przegap zmian[latanie samolotowe / strona: 42 / autor: Magdalena Rekść]Początek lotniczego sezonu stoi pod znakiem zmiany struktur przestrzeni FIR Warszawa, na które powinni zwrócić baczną uwagę wszyscy korzystający z niej lotnicy. Oczywiście nic nie zastąpi wnikliwej lektury AIP Polska przed lotem, jednak już teraz warto zaznajomić się ze zmianami wprowadzanymi w strukturach przestrzeni lotnisk wojskowych oraz stref TSA i TRA oraz w procedurach dolotowo/odlotowych VFR dla lotnisk kontrolowanych, które w PLAR 5/2010 przedstawia Magdalena Rekść z PAŻP. Autopilot – Tobie też się przyda[latanie samolotowe / strona: 52 / autor: Jerzy Orkiszewski]Choć w naszym kraju pierwsze skojarzenia ze słowem „autopilot” wędrują gdzieś w stronę dużego lotnictwa komercyjnego, tego rodzaju urządzenia są coraz częściej dostępne w latających w Polsce samolotach General Aviation. Warto więc przyjrzeć się temu tematowi, bo autopilot to rzecz naprawdę przydatna i w dodatku – jak udowadnia na łamach PLAR Jerzy Orkiszewski – wcale nie trudna w użyciu. Dolot do EPBC – zmiana częstotliwości[latanie samolotowe / strona: 58 / autor: Michał Setlak]Wyjątkowo uczęszczany odcinek WAR – EPBC to miejsce, gdzie piloci zgodnie z sugestiami służb informacji lotniczej przechodzą z łączności z FIS Warszawa na AFIS Babice lub odwrotnie, w zależności od kierunku lotu. Problem w tym, że zmiana częstotliwości następuję nie w jednym, lecz w dwóch oddalonych od siebie o ok. 10 km punktach. W efekcie na tym odcinku opozyty lecą na dwóch różnych częstotliwościach, nie słysząc wzajemnie swych meldunków pozycyjnych, co stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu. Od 6 maja najlepszym miejscem zmiany częstotliwości radiowej Warszawa Informacja/Babice Info dla zachodnich przylotów i odlotów z Babic będzie punkt FOXTROT – szczegóły znajdziesz w PLAR 5/2010. Druga młodość Skylane[latanie samolotowe / strona: 74 / autor: Grzegorz Zając]Tak naprawdę, najnowsza wersja Cessny 182 różni się od egzemplarzy sprzed lat głównie awioniką. Na szczęście na rynku dostępne są certyfikowane, zintegrowane przyrządy cyfrowe, skonstruowane specjalnie z myślą o starszych samolotach. Na przykładzie Cessny F182Q SP-FPN prosty sposób na nowoczesny glass cockpit w leciwych już maszynach przedstawia Michał Setlak. Ratowniczy EC-135 od środka[śmigłowce / strona: 36 / autor: Grzegorz Zając]W kolejnych miastach Polski rozpoczynają służbę nowe śmigłowce ratownicze EC-135. Mało kto jednak wie, że Polska nie kupiła po prostu gotowych „latających karetek” – wyposażenie Eurocopterów LPR zostało w znacznej mierze zaprojektowane przez polskich specjalistów. Nową ratowniczą maszynę prezentuje od środka lotnik i lekarz zarazem, Grzegorz Zając. ?Aeroklub ma niewykorzstany potencjał”[inne / strona: 48 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Trudna sytuacja Aeroklubu Polskiego wymaga nowego pomysłu i nowych form zarządzania największym polskim stowarzyszeniem lotniczym. Krzysztof Krawcewicz pyta nowego Prezesa Zarządu AP Włodzimierza Skalika o koncepcję na wyprowadzenie AP z kryzysu i wizję na przyszłość. 50 lat Foki[szybownictwo / strona: 62 / autor: Edward Sobczak]W roku 2010 przypadają dwa lotnicze jubileusze – samolotu TS-11 Iskra i szybowca SZD-24 Foka. O pierwszej konstrukcji pisaliśmy w PLAR 3/2010, teraz kolej na prezentację Foki, powszechnie uważanej za jeden z najbardziej udanych i bez dwóch zdań najpiękniejszy polski szybowiec. Trajka dobra rzecz[paralotniarstwo / strona: 64 / autor: Wojciech Pierzyński]Wojciech Pierzyński rozpoczyna serię artykułów o wózkach paralotniowych, w których dzieli się wiedzą i doświadczeniem ze wszystkimi, którzy z różnych względów chcą latać na wózku z napędem lub już na nim latają, a chcą wiedzieć i umieć więcej. Tragiczny mit[felieton / strona: 78 / autor: Piotr Długiewicz]Felieton o micie polskiego lotnika w kontekście katastrofy smoleńskiej. Latanie a zdrowie[medycyna / strona: 51 / autor: Janusz Jachimowicz]Dr nauk medycznych Janusz Jachimowicz odpowiada na pytania czytelników. Pilatusy ze Świdnika[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Setlak]Zakłady w Świdniku będą montować kadłuby i skrzydła dla Pilatus Aircraft. Nowa amfibia Privateera[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Ratajczak]Privateer Industries zaprezentowała projekt nowej latającej łodzi. Pierwszy PiperSport dostarczony[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Ratajczak]Pierwszy samolot PiperSport trafił już do swojego nabywcy. Pierwszy CJ4 dostarczony[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Ratajczak]W kwietniu dostarczono pierwszy samolot Cessna Citation CJ4. Mooney powraca[aktualności / strona: 19 / autor: Michał Ratajczak]Po 18 miesiącach przerwy w produkcji samolotów firma Mooney Airplane Company wznawia pracę. Trzechsetny Mustang dostarczony[aktualności / strona: 19 / autor: Michał Ratajczak]Do odbiorcy trafił 300. samolot Cessna Citation Mustang. Debiut Kestrela[aktualności / strona: 19 / autor: Michał Ratajczak]Firma Farnborough Aircraft zaprezentowała prototyp samolotu Kestrel. Bankructwo Epic Aircraft[aktualności / strona: 20 / autor: Michał Ratajczak]Firma Epic Aircraft została uznana za upadłą, a jej majątek przejmą inne przedsiębiorstwa. Nowy CTLS[aktualności / strona: 20 / autor: Michał Ratajczak]Flight Design prowadzi próby nowego samolotu z rodziny CT. Classic J3 – nowy Legend[aktualności / strona: 20 / autor: Michał Ratajczak]American Legend Aircraft zaprezentowała samolot Classic J3. 25 lat Cessny Caravan[aktualności / strona: 20 / autor: Michał Ratajczak]Samolot Cessna 208 Caravan obchodzi swoje 25-lecie. Wypadek na Red Bull Air Race[aktualności / strona: 21 / autor: Michał Ratajczak]16 IV podczas treningu przed Red Bull Air Race Adilson Kindlemann uległ wypadkowi. Na szczęście nie odniósł poważniejszych obrażeń. Vision za 2-3 lata[aktualności / strona: 21 / autor: Michał Ratajczak]Cirrus informuje, że prace nad odrzutowcem SF-50 Vision idą zgodnie z planem. Produkcja seryjna powinna ruszyć około roku 2012-2013. Arch wygrywa w Perth[aktualności / strona: 21 / autor: Michał Ratajczak]18 IV Austriak Hannes Arch wygrał wyścig z serii Red Bull Air Race rozgrywany w Perth. P2006T z certyfikatami[aktualności / strona: 22 / autor: Michał Ratajczak]Dwusilnikowy Tecnam P2006T otrzymał amerykańskie certyfikaty do lotów IFR i VFR. Nietypowa przesiadka[aktualności / strona: 22 / autor: Michał Ratajczak]8 IV Austriak Paul Steiner na wysokości 2100 m przeszedł pomiędzy dwoma szybowcami, jednym lecącym nad drugim w locie plecowym. Warsztaty w PAŻP[aktualności / strona: 22 / autor: Andrzej Rutkowski]27 IV odbyły się warsztaty dotyczące zarządzania przestrzenią powietrzną. Lotnisko w Krośnie już otwarte[aktualności / strona: 22 / autor: ?]Operacje lotnicze w Krośnie znów mogą być odbywane po ponownym otwarciu lotniska. FIS English Day – dziękujemy za udział![aktualności / strona: 23 / autor: Andrzej Rutkowski]1 IV miał miejsce Dzień Frazeologii Angielskiej. Pamiętaj o zmianach[aktualności / strona: 23 / autor: Andrzej Rutkowski]6 V wchodzą w życie znaczne zmiany w przestrzeni powietrznej okolic Warszawy. Udostępnij Facebook Twitter Stumbleupon LinkedIn Pinterest