Przegląd Lotniczy – czerwiec 2010

Spis numeru:

TwinStar nowej generacji
[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Krzysztof Krawcewicz, Michał Setlak]
Diamond DA42 TwinStar to dwusilnikówka szczególna pod wieloma względami – zbudowana z kompozytów i napędzana silnikami wysokoprężnymi, a przy tym wyposażona w szereg nowoczesnych rozwiązań, zapewniających korzystne parametry i łatwość pilotowania. Wracamy do tego samolotu, ponieważ ULC ma go już niebawem dopuścić do szkolenia na wielosilniki, co – miejmy nadzieję – przełamie utrzymujący się w Polsce monopol Pipera Seneki. W PLAR 6/2010 przedstawiamy najnowszą wersję Twinstara, napędzaną zupełnie nowymi silnikami.

Góraszka 2010 – co zobaczymy
[inne / strona: 21 / autor: Michał Setlak]
Wśród samolotów goszczących na lotniczych piknikach w Góraszce są zarówno stali bywalcy, jak i maszyny wyjątkowe, dla których warto znów odwiedzić imprezę. W najnowszym Przeglądzie Lotniczym przedstawiamy zarówno samoloty, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić, jak i zapowiadaną przez organizatorów gwiazdę tegorocznej imprezy: legendarnego Hurricane’a.

Opal znad Bałtyku
[ultralajty / strona: 30 / autor: Marcin Wiśniewski]
Skonstruowany z myślą o intensywnej i obciążającej eksploatacji szkolnej Opal 1 już na pierwszy rzut oka robi dobre wrażenie – jest ładny, wygodny (140 cm szerokości kabiny!) i… dobrze lata. Ciekawi Cię, jaki jest najnowszy polski ultralajt? Jego pierwszy szczegółowy opis znajdziesz na łamach czerwcowego PLAR

Podniebne wariacje – relacja z Zamojskiego Festynu Lotniczego
[inne / strona: 34 / autor: Zbigniew Witamborski]
Zamojski Festyn Lotniczy był największą imprezą lotniczą w historii Zamościa. Na lotnisku w Mokrem zebrało się kilkanaście tysięcy widzów, by obserwować pętle, beczki, korkociągi w wykonaniu m. in. Jurgisa Kairysa i Marka Szufy.

Po wiedzę do internetu
[inne / strona: 36 / autor: Jerzy Orkiszewski]
Wielu lotników wciąż jeszcze traktuje internet z pobłażaniem, tymczasem w Sieci można znaleźć wiele pełnowartościowych podręczników, kursów i materiałów szkoleniowych. O tym, czego i gdzie szukać, pisze w PLAR 6/2010 Jerzy Orkiszewski.

Fenomenalny Phenom
[latanie samolotowe / strona: 40 / autor: Andrzej Rodys]
Ekonomiczny, komfortowy, szybki i cichy Phenom 100 staje się prawdziwym category killerem w klasie VLJ. W numerze czerwcowym przedstawiamy najmniejszy odrzutowiec Embraera, który obejrzeliśmy z bliska podczas jego pierwszej wizyty na poznańskiej Ławicy. Radzimy się zapoznać bliżej z tym intrygującym samolotem, bo już niebawem w Polsce stacjonować mają trzy maszyny tego typu otwierając zupełnie nowy rozdział podróżowania osobistym odrzutowcem.

Slow flying – co trzeba wiedzieć
[latanie samolotowe / strona: 48 / autor: Andrzej Rutkowski]
Umiejętność latania na małych prędkościach, wiedza co zrobić, jeśli samolot znalazł się w przeciągnięciu lub korkociągu, mają kapitalne znaczenie dla bezpieczeństwa lotu. W PLAR 6/2010 zespół LatajmyBezpiecznie.pl przekazuje porcję wiedzy teoretycznej i zachęca do poszerzenia treningu wyprowadzania ze stanu przeciągnięcia.

Z przymrużeniem oka – Kątomierzem się nie lata…
[inne / strona: 52 / autor: Łukasz Rybarski]
Łukasz Rybarski, twórca „Kabaretu pod Wyrwigroszem” i pilot turystyczny, z przymrużeniem oka podsumowuje swoje egzaminacyjne przygody. Okazuje się, że i w ULC może być wesoło – oczywiście pod warunkiem, że się ma poczucie humoru i… jest się dobrze przygotowanym.

Punkt widzenia – Bez korkociągu „nie razbieriosz”
[latanie samolotowe / strona: 58 / autor: Andrzej Pazio]
Obowiązujące w Polsce przepisy szkolenia lotniczego JAR-FCL 1 nie wymagają praktycznej nauki wyprowadzania z korkociągu. W rubryce PUNKT WIDZENIA Andrzej Pazio zastanawia się, czy to dobrze?

Lotnicze muzea Friedrichshafen
[inne / strona: 62 / autor: Marcin Wiśniewski]
Miłośnik lotnictwa ma wiele powodów, by przybyć nad Jezioro Bodeńskie niezależnie od targów Aero Friedrichshafen – tamtejsze lotnicze muzea Zeppelina i Dorniera są jednymi z najciekawszych. Do ich odwiedzenia zachęca Marcin Wiśniewski.

Polaris – turystyczna wyścigówka
[ultralajty / strona: 76 / autor: Grzegorz Stasiak]
Ultralekki FK-14 Polaris to znakomita maszyna do lotniczej turystyki i nie tylko – w czerwcowym numerze PLAR prezentujemy flagowy produkt firmy FK-Leichtflugzeuge produkowany w… Krośnie. Samolot ten przypadł do gustu Grzegorzowi Stasiakowi, którego motolotniową podróż na południe Europy po trasie o długości 5000 km przedstawialiśmy kilka lat temu w PLAR. Póki co Grzegorz wspomina swoją pierwszą wyprawę nową maszyną do… Polski.

Kontrola przedstartowa
[paralotniarstwo / strona: 64 / autor: Wojciech Pierzyński]
W drugim odcinku paralotniowego cyklu o „trajkach” Wojciech Pierzyński przypomina o tym, co i jak należy sprawdzić przed startem.

Latanie a zdrowie
[medycyna / strona: 69 / autor: Janusz Jachimowicz]
Dr nauk medycznych Janusz Jachimowicz odpowiada na pytania czytelników.

Najlepszy przyjaciel
[felieton / strona: 82 / autor: Piotr Długiewicz]
„Najlepszy przyjaciel” – felieton Piotra Długiewicza poruszający temat autopilota, który pojawił się także w poprzednim numerze.

Phenom 300 z certyfikatem
[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]
6 V przedstawiciele brazylijskiej firmy Embraer poinformowali o uzyskaniu europejskiego certyfikatu na odrzutowiec Phenom 300.

75. Falcon 7X
[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]
Dassault Aviation dostarczyła klientowi już 75. Falcona 7X.

CTLS dookoła świata
[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]
30 IV rozpoczęto w Szwajcarii przelot dwoma samolotami ultralekkimi dookoła świata.

Learjet 85 według planu
[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]
Firma Bombardier poinformowała, że samolot Learjet 85 będzie rozpowszechniany już od roku 2013.

Seastar coraz bliżej
[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Ratajczak]
Dornier Seaplane Comapny już niedługo zacznie dostarczać swoim klientom samoloty Seastar.

Opóźnienie Hondy
[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Ratajczak]
Oblot samolotu HondaJet został przesunięty na listopad.

Setny lot A5
[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Ratajczak]
Prototyp latającej łodzi Icon A5 wykonał już sto lotów!

KC-100 – nowość z Korei
[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]
Firma Korea Aerospace Industries pracuje nad czteroosobowym samolotem sportowym KC-100.

Modernizacja Zodiaków
[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]
Firma Zenith Aircraft poinformowała o rozpoczęciu prac nad zestawem wzmacniającym skrzydła dla samolotów Zodiac CH601XL i CH650.

Już 8 Eurocopterów LPR
[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]
28 IV LPR otrzymał kolejne 2 śmigłowce EC-135.

P-38 z morza
[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]
W walijskiej miejscowości Gwynedd rozpoczęto przygotowania do wydobycia z morza wraku samolotu Lockheed P-38 Lightning.

Arch wygrywa w Rio
[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Ratajczak]
Podczas kwalifikacji do Mistrzostw Świata Red Bull Air Race zwycięzcą został Austriak Hannes Arch.

Wzrosty i spadki w sektorze GA
[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Ratajczak]
Według raportu GAMA, sprzedaż samolotów GA w I kwartale br. spadła o 15%.

Fox znowu w produkcji
[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Krawcewicz]
Polskie szybowce akrobacyjne MDM-1 Fox znowu w produkcji!

Nowy hangar
[aktualności / strona: 18 / autor: zw]
Po niemal 2 latach budowy oddany do użytku został nowy hangar Aeroklubu Ziemi Zamojskiej.

Dla czytelników PLAR za darmo!
[aktualności / strona: 18 / autor: bw]
Czytelnicy PLAR mają szansę wygrać od firmy Bartolini Air dostęp do samolotu Tecnam P2006T na egzamin LKE z MEP(L)!

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2010

Spis numeru: Alto – elastyczny typ[ultralajty / strona: 6 / autor: Marcin Wiśniewski]Alto czeskiej firmy …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *