Przegląd Lotniczy – czerwiec 2010 Zespół Redakcyjny 01.06.2010 2010 Zostaw komentarz 124 Odsłon Spis numeru: TwinStar nowej generacji[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Krzysztof Krawcewicz, Michał Setlak]Diamond DA42 TwinStar to dwusilnikówka szczególna pod wieloma względami – zbudowana z kompozytów i napędzana silnikami wysokoprężnymi, a przy tym wyposażona w szereg nowoczesnych rozwiązań, zapewniających korzystne parametry i łatwość pilotowania. Wracamy do tego samolotu, ponieważ ULC ma go już niebawem dopuścić do szkolenia na wielosilniki, co – miejmy nadzieję – przełamie utrzymujący się w Polsce monopol Pipera Seneki. W PLAR 6/2010 przedstawiamy najnowszą wersję Twinstara, napędzaną zupełnie nowymi silnikami. Góraszka 2010 – co zobaczymy[inne / strona: 21 / autor: Michał Setlak]Wśród samolotów goszczących na lotniczych piknikach w Góraszce są zarówno stali bywalcy, jak i maszyny wyjątkowe, dla których warto znów odwiedzić imprezę. W najnowszym Przeglądzie Lotniczym przedstawiamy zarówno samoloty, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić, jak i zapowiadaną przez organizatorów gwiazdę tegorocznej imprezy: legendarnego Hurricane’a. Opal znad Bałtyku[ultralajty / strona: 30 / autor: Marcin Wiśniewski]Skonstruowany z myślą o intensywnej i obciążającej eksploatacji szkolnej Opal 1 już na pierwszy rzut oka robi dobre wrażenie – jest ładny, wygodny (140 cm szerokości kabiny!) i… dobrze lata. Ciekawi Cię, jaki jest najnowszy polski ultralajt? Jego pierwszy szczegółowy opis znajdziesz na łamach czerwcowego PLAR Podniebne wariacje – relacja z Zamojskiego Festynu Lotniczego[inne / strona: 34 / autor: Zbigniew Witamborski]Zamojski Festyn Lotniczy był największą imprezą lotniczą w historii Zamościa. Na lotnisku w Mokrem zebrało się kilkanaście tysięcy widzów, by obserwować pętle, beczki, korkociągi w wykonaniu m. in. Jurgisa Kairysa i Marka Szufy. Po wiedzę do internetu[inne / strona: 36 / autor: Jerzy Orkiszewski]Wielu lotników wciąż jeszcze traktuje internet z pobłażaniem, tymczasem w Sieci można znaleźć wiele pełnowartościowych podręczników, kursów i materiałów szkoleniowych. O tym, czego i gdzie szukać, pisze w PLAR 6/2010 Jerzy Orkiszewski. Fenomenalny Phenom[latanie samolotowe / strona: 40 / autor: Andrzej Rodys]Ekonomiczny, komfortowy, szybki i cichy Phenom 100 staje się prawdziwym category killerem w klasie VLJ. W numerze czerwcowym przedstawiamy najmniejszy odrzutowiec Embraera, który obejrzeliśmy z bliska podczas jego pierwszej wizyty na poznańskiej Ławicy. Radzimy się zapoznać bliżej z tym intrygującym samolotem, bo już niebawem w Polsce stacjonować mają trzy maszyny tego typu otwierając zupełnie nowy rozdział podróżowania osobistym odrzutowcem. Slow flying – co trzeba wiedzieć[latanie samolotowe / strona: 48 / autor: Andrzej Rutkowski]Umiejętność latania na małych prędkościach, wiedza co zrobić, jeśli samolot znalazł się w przeciągnięciu lub korkociągu, mają kapitalne znaczenie dla bezpieczeństwa lotu. W PLAR 6/2010 zespół LatajmyBezpiecznie.pl przekazuje porcję wiedzy teoretycznej i zachęca do poszerzenia treningu wyprowadzania ze stanu przeciągnięcia. Z przymrużeniem oka – Kątomierzem się nie lata…[inne / strona: 52 / autor: Łukasz Rybarski]Łukasz Rybarski, twórca „Kabaretu pod Wyrwigroszem” i pilot turystyczny, z przymrużeniem oka podsumowuje swoje egzaminacyjne przygody. Okazuje się, że i w ULC może być wesoło – oczywiście pod warunkiem, że się ma poczucie humoru i… jest się dobrze przygotowanym. Punkt widzenia – Bez korkociągu „nie razbieriosz”[latanie samolotowe / strona: 58 / autor: Andrzej Pazio]Obowiązujące w Polsce przepisy szkolenia lotniczego JAR-FCL 1 nie wymagają praktycznej nauki wyprowadzania z korkociągu. W rubryce PUNKT WIDZENIA Andrzej Pazio zastanawia się, czy to dobrze? Lotnicze muzea Friedrichshafen[inne / strona: 62 / autor: Marcin Wiśniewski]Miłośnik lotnictwa ma wiele powodów, by przybyć nad Jezioro Bodeńskie niezależnie od targów Aero Friedrichshafen – tamtejsze lotnicze muzea Zeppelina i Dorniera są jednymi z najciekawszych. Do ich odwiedzenia zachęca Marcin Wiśniewski. Polaris – turystyczna wyścigówka[ultralajty / strona: 76 / autor: Grzegorz Stasiak]Ultralekki FK-14 Polaris to znakomita maszyna do lotniczej turystyki i nie tylko – w czerwcowym numerze PLAR prezentujemy flagowy produkt firmy FK-Leichtflugzeuge produkowany w… Krośnie. Samolot ten przypadł do gustu Grzegorzowi Stasiakowi, którego motolotniową podróż na południe Europy po trasie o długości 5000 km przedstawialiśmy kilka lat temu w PLAR. Póki co Grzegorz wspomina swoją pierwszą wyprawę nową maszyną do… Polski. Kontrola przedstartowa[paralotniarstwo / strona: 64 / autor: Wojciech Pierzyński]W drugim odcinku paralotniowego cyklu o „trajkach” Wojciech Pierzyński przypomina o tym, co i jak należy sprawdzić przed startem. Latanie a zdrowie[medycyna / strona: 69 / autor: Janusz Jachimowicz]Dr nauk medycznych Janusz Jachimowicz odpowiada na pytania czytelników. Najlepszy przyjaciel[felieton / strona: 82 / autor: Piotr Długiewicz]„Najlepszy przyjaciel” – felieton Piotra Długiewicza poruszający temat autopilota, który pojawił się także w poprzednim numerze. Phenom 300 z certyfikatem[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]6 V przedstawiciele brazylijskiej firmy Embraer poinformowali o uzyskaniu europejskiego certyfikatu na odrzutowiec Phenom 300. 75. Falcon 7X[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]Dassault Aviation dostarczyła klientowi już 75. Falcona 7X. CTLS dookoła świata[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]30 IV rozpoczęto w Szwajcarii przelot dwoma samolotami ultralekkimi dookoła świata. Learjet 85 według planu[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]Firma Bombardier poinformowała, że samolot Learjet 85 będzie rozpowszechniany już od roku 2013. Seastar coraz bliżej[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Ratajczak]Dornier Seaplane Comapny już niedługo zacznie dostarczać swoim klientom samoloty Seastar. Opóźnienie Hondy[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Ratajczak]Oblot samolotu HondaJet został przesunięty na listopad. Setny lot A5[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Ratajczak]Prototyp latającej łodzi Icon A5 wykonał już sto lotów! KC-100 – nowość z Korei[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Firma Korea Aerospace Industries pracuje nad czteroosobowym samolotem sportowym KC-100. Modernizacja Zodiaków[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Firma Zenith Aircraft poinformowała o rozpoczęciu prac nad zestawem wzmacniającym skrzydła dla samolotów Zodiac CH601XL i CH650. Już 8 Eurocopterów LPR[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]28 IV LPR otrzymał kolejne 2 śmigłowce EC-135. P-38 z morza[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]W walijskiej miejscowości Gwynedd rozpoczęto przygotowania do wydobycia z morza wraku samolotu Lockheed P-38 Lightning. Arch wygrywa w Rio[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Ratajczak]Podczas kwalifikacji do Mistrzostw Świata Red Bull Air Race zwycięzcą został Austriak Hannes Arch. Wzrosty i spadki w sektorze GA[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Ratajczak]Według raportu GAMA, sprzedaż samolotów GA w I kwartale br. spadła o 15%. Fox znowu w produkcji[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Polskie szybowce akrobacyjne MDM-1 Fox znowu w produkcji! Nowy hangar[aktualności / strona: 18 / autor: zw]Po niemal 2 latach budowy oddany do użytku został nowy hangar Aeroklubu Ziemi Zamojskiej. Dla czytelników PLAR za darmo![aktualności / strona: 18 / autor: bw]Czytelnicy PLAR mają szansę wygrać od firmy Bartolini Air dostęp do samolotu Tecnam P2006T na egzamin LKE z MEP(L)! Udostępnij Facebook Twitter Stumbleupon LinkedIn Pinterest