Przegląd Lotniczy – lipiec 2010 Zespół Redakcyjny 01.07.2010 2010 Zostaw komentarz 138 Odsłon Spis numeru: Christen Eagle II – Orzeł z zestawu[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Krzysztof Krawcewicz, Michał Setlak]Jedną z najciekawszych atrakcji pokazów lotniczych w Polsce jest w tym sezonie krępy, zwarty dwupłatowiec. Już stojąc na ziemi, samolot robi wrażenie mocnego i zwinnego, a jego sylwetka na pierwszy rzut oka kojarzy się z akrobacją. To jednak nie znany wszystkim Pitts, a Christen Eagle II. W PLAR 7/2010 przedstawiamy nowy samolot Marka Szufy. Prywatny myśliwiec[latanie samolotowe / strona: 72 / autor: Edward Peczka]26 maja 2010 r. w Dęblinie miało miejsce wyjątkowe wydarzenie. Po 20 latach spędzonych na ziemi i wielu miesiącach żmudnej pracy mechaników, w niebo wzbił się odrestaurowany przez fundację Polskie Orły SB Lim-2. Od tej chwili samolot – obecnie jedyny w Europie latający MiG-15 – stał się niekwestionowaną gwiazdą krajowych i zagranicznych pokazów lotniczych. Więcej o tym wydarzeniu przeczytasz w artykule w PLAR 7/2010. Nowa mapa PAŻP – VFR 1:500 000[latanie samolotowe / strona: 20 / autor: Andrzej Rutkowski]Na przełomie maja i czerwca br. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała edycję 2010 mapy VFR 1:500000. To już drugie wydanie, w którym PAŻP wykorzystała własny podkład do lotniczej mapy bazowej – z radością stwierdzamy, że znacznie ulepszone w stosunku do poprzedniego. Przeczytaj artykuł w PLAR 7/2010 i dowiedz się, czym ta mapa rożni się od innych. Lotniczy sposób na rodzinny urlop[latanie samolotowe / strona: 24 / autor: Maciej Czubek]Okres urlopowy w pełni. Podpowiadamy zatem, jak z niego skorzystać, realizując dwa ważne cele: rodzinny wypoczynek w ciepłych krajach – będący celem nielotniczej części naszej ekipy – i wylatanie kilku godzin za sterami samolotu w egzotycznym miejscu, co z naszego punktu widzenia może uratować ten upragniony wyjazd… Do tego w artykule znajdziesz garść przydatnych informacji o lataniu na Wyspach Kanaryjskich. Korkociąg – co trzeba wiedzieć[latanie samolotowe / strona: 30 / autor: LatajmyBezpiecznie.pl]Kontynuujemy opracowanie zespołu LatajmyBezpiecznie.pl na temat Slow Flying, czyli latania w drugim zakresie prędkości. W PLAR 7/2010 skupiamy się na tym, co może być skutkiem zbyt małej prędkości – czyli na korkociągu. Strzeż się tych miejsc[latanie samolotowe / strona: 34 / autor: LatajmyBezpiecznie.pl]Wskazujemy kolejne niebezpieczne miejsce w przestrzeni powietrznej, tym razem w okolicach Krakowa. Wystarczy lepiej spojrzeć na mapę, by zorientować się, że 1837 ft altitude to, w niektórych rejonach pod TMA Balic i Pyrzowic, zdecydowanie za mało na bezpieczny lot w przestrzeni klasy G. Jej organizacja w tym rejonie wymaga pilnego zweryfikowania, tymczasem jednak pamiętajmy, dlaczego należy to miejsce omijać. Szczegółowe informacje zamieszczamy w PLAR 7/2010. Niezbędnik pilota[latanie samolotowe / strona: 36 / autor: Jerzy Orkiszewski]Jeśli dobrze się zastanowić, okazuje się, że w gruncie rzeczy prawdziwym atrybutem pilota jest… jego torba. Co powinno się w niej znajdować? Swoimi doświadczeniami i przemyśleniami na ten temat dzieli się z Czytelnikami Jerzy Orkiszewski. MŚ w akrobacji Samolotowej[latanie samolotowe / strona: 42 / autor: Opr. Aeroklub Polski]Na początku sierpnia 2010 w Radomiu ok. 80 pilotów z całego świata będzie walczyć o tytuł Mistrza Świata w Akrobacji Samolotowej w kategorii Advanced. Na naszych łamach Aeroklub Polski przedstawia szczegóły dotyczące tych wyjątkowych zawodów. Szlakiem husarii i wina[latanie samolotowe / strona: 48 / autor: Michał Bień]Lotniczy rajd to zawsze wielka przygoda. Oczywiście, liczy się frajda z samego latania – ale ważne jest też to, DOKĄD się leci. W relacji z wyprawy na wschód Michał Bień pisze, że po zwiedzeniu tamtejszych winnic i degustacji trunków, niezbyt odległa, a egzotyczna Mołdawia nabiera blasku turystycznego raju. Przyjazny Bornholm[latanie samolotowe / strona: 52 / autor: Mariusz Stajewski]O tym, że ultralekki WT-9 Dynamic znakomicie nadaje się do lotniczej turystyki, Czytelników PLAR przekonywać nie trzeba. A dalekie wyprawy są jeszcze ciekawsze, jeśli leci się na nie w grupie kilku maszyn. Rajd do Holandii, który ostatecznie okazał się wyprawą na gościnny dla lotników Bornholm, opisuje Mariusz Stajewski. Powrót do Přibramu[latanie samolotowe / strona: 54 / autor: Marcin Wiśniewski]Po ubiegłorocznym epizodzie na Letňanach, w tym roku targi Aero Expo Europe wróciły na lotnisko w Přibram. Mimo ograniczonej liczby widzów i wystawców, nie zabrakło nowości i ciekawostek. Najciekawsze propozycje największych targów lotniczych w naszej części przedstawia w PLAR 7/2010 nasz specjalny wysłannik, Marcin Wiśniewski. Foto z Nieba[inne / strona: 58 / autor: Fotogaleria Dariusza Bógdała]Piękne i zaskakujące zdjęcia autorstwa paralotniarza i fotografika Dariusza Bógdała prezentowaliśmy już na łamach PLAR. W PLAR 7/2010 zamieszczamy kolejne – zwycięskie, bo uhonorowane prestiżową nagrodą Grand Press Photo w kategorii „Przyroda”! Misja: Dzień Dziecka[śmigłowce / strona: 44 / autor: Andrzej Rutkowski]W ostatni weekend maja mieszkańcy okolic Warszawy mogli zaobserwować na niebie niecodzienny widok. Pięć Robinsonów 44 przeleciało trasą Modlin – Góraszka – Babice – Modlin. Jednak najważniejszym elementem tego przedsięwzięcia byli pasażerowie, którzy znaleźli się na pokładach śmigłowców. O idei wyjątkowego prezentu dla wychowanków domów dziecka z pomysłodawcą tej godnej naśladownictwa akcji, Marcinem Szamborskim, rozmawia Andrzej Rutkowski. Prawidłowy start[paralotniarstwo / strona: 62 / autor: Wojciech Pierzyński]Jeśli już mamy nasz upragniony sprzęt, znajdujemy się w odpowiednim miejscu i czasie, pora na prawidłowo wykonany start. Swój cykl o lataniu na „trajce” kontynuuje Wojciech Pierzyński. Latanie a zdrowie[medycyna / strona: 65 / autor: Janusz Jachimowicz]Dr nauk medycznych Janusz Jachimowicz odpowiada na pytania czytelników. Lotnisko czasowo zamknięte[felieton / strona: 78 / autor: Piotr Długiewicz]Felieton Piotra Długiewicza: „Lotnisko czasowo zamknięte” – przezorny zawsze ubezpieczony, sprawdź przed lotem, czy lotnisko docelowe będzie czynne.. Oblot trzeciego G650[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]3 VI oblatano trzeci już samolot Gulfstream G650. Produkcja Mustanga wstrzymana[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]Cessna zawiesza produkcję samolotu Citation Mustang z powodu przerwy w dostawie podzespołów. Vampire na sprzedaż[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]Firma Sadler Aircraft została wystawiona na sprzedaż. Pierwszy E350 dostarczony[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Ratajczak]Pierwszy Expedition E350 trafił do nabywcy. Arch wygrywa w Kanadzie[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Ratajczak]6 VI w Windsor (Kanada) austriacki zawodnik Hannes Arch wygrał czwarty wyścig Mistrzostw Świata Red Bull Air Race. Air Fair 2010[aktualności / strona: 15 / autor: Roman Peczka]W maju na terenie Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 odbyła się wystawa „Air Fair – wszystko dla lotnictwa”. Embraer dla VIP-ów[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]8 VI MON podpisał z PLL LOT umowę na czarter dwóch samolotów Embraer 175, którymi przewożone będą najważniejsze persony w Polsce. DA42 na biopaliwo[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Samolot Diamond DA42 Twin Star został przystosowany do zasilania biopaliwem wytwarzanym z glonów. Odrzutowy szybowiec[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Ratajczak]Desert Aerospace zakończyła próby dwumiejscowego szybowca TST-14J BonusJet o napędzie odrzutowym. Kraksa Iskierki[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Setlak]16 VI na lotnisku w Mielcu miało miejsce twarde lądowanie samolotu PZL M26 Iskierka. Nikt nie odniósł poważniejszych obrażeń. Samolot być może uda się naprawić. Rekordowa akcja[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Ratajczak]29 IV śmigłowiec Eurocopter AS 350 wziął udział w akcji ratowania himalaistów w Nepalu, bijąc rekord wysokości, na jakiej prowadzi się akcje ratownicze z udziałem helikopterów. STC dla Thielerta w C172[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Setlak]Thielert Aircraft uzyskał uzupełniający certyfikat EASA na zabudowę swojego silnika Centurion 2.0 w samolotach Cessna 172. Nowości w łączności[aktualności / strona: 17 / autor: ?]Polski producent Unimor Radiocom rozszerzył ofertę o pokładową radiostację lotniczą RS 6112 w wersji rozdzielonej na blok nadawczo-odbiorczy i programator. Flaga nad Babimostem[aktualności / strona: 18 / autor: ?]W porcie lotniczym Zielona Góra w Babimoście 27 V marszałek Marcin Jabłoński oraz wojewoda Helena Hatka podpisali akt notarialny potwierdzający przejęcie lotniska przez Samorząd Województwa Lubuskiego od Skarbu Państwa. Coraz więcej pilotów[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Krawcewicz]W Rejestrze Personelu Lotniczego Urzędu Lotnictwa Cywilnego odnotowano wzrost liczby zarejestrowanych licencji pilota w Polsce. Zmiana adresu redakcji[aktualności / strona: 18 / autor: Andrzej Rutkowski]Od 1 VI 2010 redakcja oraz sklep PLAR przeniesione zostają na ulicę Targową 84, do lokalu 3A, tel: 22-6700608 lub 22-6700735. Udostępnij Facebook Twitter Stumbleupon LinkedIn Pinterest