Przegląd Lotniczy – listopad 2011

Spis numeru:

EAD rękę Ci poda
[latanie samolotowe / strona: 34 / autor: Andrzej Rutkowski]
Od 18 października nie działają serwisy ais.pansa.pl i aim.pansa.pl Wielokrotnie na łamach PLAR zachęcaliśmy do korzystania z nich, jako z dużego zasobu informacji lotniczych dostępnych dla każdego na wyciągnięcie ręki. Wyłączenie tych serwisów zostało jednogłośnie skrytykowane przez pilotów. Jak poradzić sobie w zaistniałej sytuacji i jak teraz za pośrednictwem internetu dotrzeć do prezentowanych tam informacji, wyjaśnia w listopadowym PLAR Andrzej Rutkowski.

Pod wiatr – dłużej, niż myślisz
[latanie samolotowe / strona: 20 / autor: Krzysztof Krawcewicz]
Zagadnienie lotu tam i z powrotem na jednym zapasie paliwa jest znane każdemu pilotowi zawodowemu. Niestety, zbyt wielu pilotów turystycznych w ogóle go nie zauważa… Do czasu. To, że obiegowe myślenie „co stracę pod wiatr to nadrobię z wiatrem” nijak ma się do rzeczywistości, z matematyczną precyzją bezlitośnie udowadnia Krzysztof Krawcewicz.

Wyż – nie zawsze dobry
[latanie samolotowe / strona: 24 / autor: ze Stanisławem Salamonikiem rozmawia Krzysztof Krawcewicz]
Druga część jesieni czyli okres tzw. szarugi jesiennej, charakteryzuje się częstym występowaniem rozległych mgieł adwekcyjnych. Jaka jest ich specyfika, co się z tym wiążę i jak, korzystając z ogólnie dostępnych źródeł, orientować się w sytuacji meteorologicznej – wszystko to w PLAR 11/2011 w przystępny sposób tłumaczy meteorologiczny guru pokoleń polskich lotników, Stanisław Salamonik.

Nadciąga zima
[latanie samolotowe / strona: 28 / autor: Michał Setlak, Maciej Lasek]
Listopad to wciąż jesień, jednak może nas zaskoczyć zimową pogodą, zaś w miesiącach zimowych zdarza się pogoda typowo jesienna. Pod wieloma względami obie te pory roku są do siebie zbliżone i stawiają pilotów wobec podobnych wyzwań. Sezonowe zagrożenia przypominają Maciej Lasek i Michał Setlak, analizując kilka typowych dla tego okresu, niedawnych wypadków z archiwum PKBWL.

Przez X-RAY na Okęcie
[latanie samolotowe / strona: 36 / autor: Andrzej Rutkowski]
17 listopada wchodzi w życie modyfikacja tras dolotowych VFR lotniska Warszawa Okęcie. Pojawia się nowy punkt X-RAY, ale – co nie mniej ważne – tego dnia znikają także niektóre odcinki popularnych tras dolotowych. Zobacz co się zmienia i nie daj się zaskoczyć zasłyszaną na częstotliwości FIS Warszawa nową, dziwnie brzmiącą nazwą punktu nawigacyjnego. Szczegóły przedstawia w listopadowym Przeglądzie Andrzej Rutkowski, czyli jeden z tych, którzy ze znajomości tych zmian niedługo przetestują Was w praktyce na częstotliwości Warszawa Informacja.

Klub akrobatów
[latanie samolotowe / strona: 8 / autor: Michał Setlak, Andrzej Rutkowski]
Na polskiej scenie lotniczej powstała nowa inicjatywa: Polish Aerobatic Club. Jego celem jest przyspieszenie i uporządkowanie rozwoju akrobacji lotniczej w Polsce. O tym, jak to ma wyglądać i na czym ma polegać, rozmawiamy w listopadowym wydaniu PLAR z Piotrem Haberlandem i Wojciechem Krupą, a w niebo, pomiędzy akrobacyjne samoloty zabiorą Was zdjęcia Andrzeja Rutkowskiego. Ciekawe czy będziecie potrafili sobie wyobrazić jak niektóre z nich były robione… Przedsmak akcji możecie poczuć już dziś w filmie Andrzeja Artymowicza, który znajdziecie na facebookowej stronie naszego miesięcznika.

„ULC-owe” zaworki, a woda w paliwie
[latanie samolotowe / strona: 38 / autor: LatajmyBezpiecznie.pl]
Obecność wody w paliwie może prowadzić do nierównomiernej pracy silnika, a nawet jego zatrzymania. Może to być szczególnie istotne podczas nabierania wysokości w czasie startu. Aby temu zaradzić w czasie przeglądu przedstartowego sprawdzane są odstojniki paliwa. O tym, że czynność ta nie jest tylko zbędnym rytuałem, przekonuje przykład rzeczywistego zdarzenia, przedstawiony przez zespół Latajmy Bezpiecznie.

W Dęblinie – po nowemu
[latanie samolotowe / strona: 40 / autor: Krzysztof Krawcewicz]
Nazwa Dęblin kojarzy się wszystkim jednoznacznie ze szkołą lotników wojskowych. Czy wiecie jednak, że przy Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych działa dobrze wyposażony Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego z ciekawą ofertą dla pilotów cywilnych? Więcej na ten temat możecie przeczytać w relacji w listopadowym numerze PLAR.

Warstwa przejściowa – nie dla przelotów
[latanie samolotowe / strona: 46 / autor: Magdalena Rekść-Kopyłowicz, Stefan Kraszewski]
W polskiej przestrzeni powietrznej stosunkowo często dochodzi do przypadków, gdy pilot wybiera na poziom przelotowy wysokość znajdującą się w warstwie przejściowej. Dlaczego jest to nieprawidłowe i jakie niesie ze sobą skutki – wyjaśniają na łamach PLAR specjaliści od przestrzeni powietrznej i przepisów, Magdalena Rekść-Kopyłowicz i Stefan Kraszewski. Kto kiedykolwiek był na ich wykładach, ten wie, że z chęcią sięgnie po ten artykuł.

VFR noc – parę wątpliwości
[latanie samolotowe / strona: 42 / autor: Dominik Punda]
Niewielu pilotów zdaje sobie sprawę, że polityka Urzędu Lotnictwa Cywilnego, polegająca na bezkrytycznym przyjmowaniu do polskiego porządku prawnego załączników ICAO bez odniesienia ich do polskich realiów, spowodowała sytuację, że loty nocne VFR odbywają się w zasadzie… bezprawnie. Dlaczego i jakie może to mieć konsekwencje, dowiecie się z materiału zamieszczonego w listopadowym Przeglądzie Lotniczym.

Na ziemi w trzech wymiarach
[latanie samolotowe / strona: 44 / autor: Krzysztof Krawcewicz]
To, że polscy piloci latają na szkolenia na symulatorach do Sztokholmu czy Helsinek jest oczywiste. Ale żeby piloci z całej Europy mieli przylatywać na symulator do Polski…? Po uruchomieniu w Poznaniu najnowocześniejszego symulatora full motion jest to zupełnie możliwe. Przeczytajcie artykuł w PLAR 11/2011 i przekonajcie się sami!

Schlepp wraca do domu
[latanie samolotowe / strona: 72 / autor: Stefan Degraef]
To zapewne jeden z najdziwniejszych samolotów jakie kiedykolwiek powstały. Dzięki zaangażowaniu pasjonatów i dobrodziejstwom silnika turbinowego, wywodzący się z lat trzydziestych C-3605 Schlepp przeżywa kolejną młodość. Niezwykłą historię tej konstrukcji przedstawia Stefan Degraef.

Żegnaj Kapitanie, Żegnaj Mistrzu, Żegnaj Przyjacielu
[pożegnanie / strona: 35 / autor: Mariusz Kłosowski]
Mało kto ze współczesnych lotników przyniósł Polsce tyle zaszczytów i dumy – tym trudniej nam się pogodzić z przedwczesnym odejściem Wacława Wieczorka. Na łamach PLAR Mistrza wspomina Mariusz Kłosowski.

Październikowa fala
[szybownictwo / strona: 54 / autor: Joanna Biedermann, Andrzej Ogonowski]
Gdy kończy się sezon na termikę, szybownicy polują na falę… Niełatwo ją dopaść, ale warto – zobaczcie sami! W listopadowym PLAR zdjęcia wykonane tej jesieni prezentują Joanna Biedermann, Andrzej Ogonowski.

Wyścigi w kraju jezior i lasów
[szybownictwo / strona: 56 / autor: Marta Najfeld]
Gdyby zapytać, w jakim kraju mogłyby zostać rozegrane szybowcowe Mistrzostwa Świata Kobiet, niewiele osób zapewne wskazałoby… Szwecję. Okazuje się, że jednak da się tam polatać, o czym przekonuje relacja naszych dwóch reprezentantek.

Latanie w Kazachstanie
[wiatrakowce / strona: 50 / autor: Jacek Janiga]
Latanie za granicą to zawsze niezwykła przygoda. Ale żeby wybierać się w tym celu aż do Kazachstanu?! Okazuje się, że to wcale nie głupi pomysł! Zwłaszcza, że nieprawdopodobnie malownicze krajobrazy można tam podziwiać zza sterów wiatrakowca, co na łamach najnowszego Przeglądu udowadnia Jacek Janiga, którego dotąd znaliśmy jako zagorzałego pilota samolotowego…

VLJ z Podkarpacia
[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Eclipse Aerospace przyjmuje zamówienia na osobiste odrzutowce będące rozwinięciem znanego Eclipse 500.

„Żelazny” Zlin w MLP
[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Muzeum Lotnictwa Polskiego wzbogaciło się o samolot Zlin Z50 LA, przekazany przez przedstawicieli Grupy Akrobacyjnej Żelazny – Artura Haładyna, Wojciecha Krupę oraz Piotra Haberlanda.

Rekord Hughesa pobity
[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Niejaki Will Whiteside ustanowił nowy rekord prędkości na dystansie 3000 m w kategorii jednosilnikowych samolotów z napędem tłokowym o masie do 3000 kg, osiągając prędkość 651,2 km/h.

Nextant jak nowy
[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Nextant Aerospace zamierza oferować dyspozycyjne odrzutowce Nextant 400XT, produkowane w oparciu o gruntownie wyremontowane płatowce Beechjet, czyli Beech 400.

Lotnicy na giełdę
[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Walne Zgromadzenie spółki Aero AT podjęło uchwałę o emisji 450 tys. akcji. Debiut firmy na NewConnect ma nastąpić w tym roku. Oferta prywatna nowych akcji potrwa do końca listopada.

Michał Wieczorek mistrzem świata
[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Podczas rozegranych w RPA Mistrzostw Świata w Lataniu Precyzyjnym złoty medal wywalczył Michał Wieczorek.

Ulepszona „Papuga”
[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Setlak]
Notatka: 28.10 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odebrała po modernizacji przeprowadzonej przez firmę Aerodata AG drugi samolot pomiarowy Turbolet L-410 zwany „Papugą”.

155 KM dla DA40
[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Firma Centurion Aircraft Engines uzyskała certyfikat EASA dla silników wysokoprężnych Centurion 2.0s montowanych w samolotach Diamond DA40.

C4 z Continentalem
[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Projektowany przez Flight Design czteromiejscowy samolot C4 zostanie wyposażony w nowy silnik Continental IO-360-AF.

Uczniowie na Bezmiechowej
[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Pod koniec października uczniowie poznańskich klas lotniczych po raz kolejny uczestniczyli w jesiennym obozie lotniczym w Bezmiechowej i Weremieniu w Bieszczadach.

Flota LOT-u w dobrym stanie
[aktualności / strona: 19 / autor: (lot)]
Notatka: Stan samolotów należących do floty PLL LOT S.A. został przedstawiony podczas spotkania prasowego 8 listopada na terenie Bazy Technicznej. Można go określić jako dobry.

Odznaczenia Prezydenta RP dla załogi LO 016
[aktualności / strona: 19 / autor: (lot)]
Notatka: Załoga rejsu LO 016, który 1 listopada br. awaryjnie lądował na lotnisku w Warszawie, została uhonorowana odznaczeniami państwowymi przez Bronisława Komorowskiego, Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.

Sukces po trzech kwartałach
[aktualności / strona: 19 / autor: (lot)]
Notatka: PLL LOT S.A. po trzech kwartałach br. zmniejszyły stratę z 96 mln zł w 2010 r. do 52 mln zł w tym roku.

Effie za „Kampanię Wietnam”
[aktualności / strona: 19 / autor: (lot)]
Notatka: LOT otrzymał prestiżową nagrodę komunikacji marketingowej Effie. Przyznawana jest ona od 1968 r. firmom, które odniosły sukces dzięki prowadzonym kampaniom reklamowym.

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – sierpień 2011

Spis numeru: RV-8 – zrób sobie samolot[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Michał Setlak]Zaprojektowane …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *