Przegląd Lotniczy – grudzień 2011 Zespół Redakcyjny 01.12.2011 2011 Zostaw komentarz 153 Odsłon Spis numeru: Skąd tyle wypadków?[latanie samolotowe / strona: 20 / autor: z Maciejem Laskiem rozmawia Michał Setlak]Rok 2011 przechodzi do historii jako wyjątkowo tragiczny w dziejach polskiego general aviation. W wypadkach lotniczych wszelkich rodzajach statków powietrznych zginęło około 40 osób – prawie trzy razy tyle, co w roku poprzednim. Co spowodowało tak wielki spadek bezpieczeństwa? O przyczynach tegorocznych wypadków rozmawiamy w grudniowym PLAR z Maciejem Laskiem, zastępcą przewodniczącego PKBWL. O akceptowaniu ryzyka[latanie samolotowe / strona: 26 / autor: Jacek Mainka]Samoloty, którymi latamy, są z roku na rok coraz doskonalsze i coraz lepiej wyposażone w produkty wysokich technologii. Są tworzone z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa latania. Czy jednak, chronieni przez te wszystkie wynalazki, paradoksalnie nie znajdujemy się bliżej katastrofy? Nawet najbardziej zaawansowane technicznie rozwiązania nie zapewniają stuprocentowego bezpieczeństwa – o tym, jak można zwiększyć swoje szanse, pisze Jacek Mainka z zespołu Latajmy Bezpiecznie. Zimowy temat – lód[latanie samolotowe / strona: 28 / autor: ze Stanisławem Salamonikiem rozmawia Krzysztof Krawcewicz]Każdy, kto kiedykolwiek miał do czynienia z oblodzeniem w locie wie, że należy go zawsze unikać, bez względu na wyposażenie samolotu. W grudniowym Przeglądzie rozmawiamy ze Stanisławem Salamonikiem o tym, jak analizować dostępne obserwacje i prognozy meteorologiczne pod kątem warunków sprzyjających oblodzeniu. IFR a la PRL[latanie samolotowe / strona: 32 / autor: Wojciech Dombrowski]Latanie w Polsce Ludowej miało swoje blaski i cienie, ale zawsze byliśmy dumni z naszych pilotów – ich osiągnięć i poziomu wyszkolenia. Poziom szkolenia pozostawiał jednak w pewnych aspektach wiele do życzenia, co wspomina w PLAR 12/2011 Wojciech Dombrowski, emerytowany pilot dyspozycyjny, porównując siermiężne PRL-owskie szkolenia IFR z tym, co zobaczył po wyemigrowaniu na drugą stronę żelaznej kurtyny. Przy okazji nasuwają się refleksje, czy upływ lat i zmiany, jakie nastąpiły w lotnictwie w Polsce, na pewno wykorzeniły stare nawyki… Plan lotu – jak go nie składać[latanie samolotowe / strona: 42 / autor: Andrzej Rutkowski]Składanie planu lotu nie jest czynnością przesadnie skomplikowaną i nie trzeba długiej nauki, by opanować tworzenie planów lotu, które będą poprawne pod względem formalnym. Problem polega jednak na tym, że taki poprawny plan może być bezwartościowy jako źródło informacji o locie. Niemożliwe? Zajrzyjcie do grudniowego PLAR, w którym Andrzej Rutkowski pokazuje to na przykładzie wziętym ze swej codziennej pracy informatora FIS i przytacza przykład pozytywny, pokazujący, JAK SKŁADAĆ plan lotu. Nasze stenografowanie[latanie samolotowe / strona: 38 / autor: Jerzy Orkiszewski]Rzecz niby prosta, ale gdy musimy (cały czas pilotując samolot!) sprawnie i jednoznacznie zanotować, a następnie bezbłędnie odczytać zezwolenie, usłyszane od kontrolera, urasta do rangi problemu. Dlaczego? Bo z jakiegoś powodu nikt tego pilotów nie uczy… Tymczasem istnieją proste sposoby, pozwalające szybko i precyzyjnie notować treść przekazu. W grudniowym Przeglądzie Lotniczym przedstawia je Jerzy Orkiszewski. Pilatus PC-12 – „turbina” z wyższej półki[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Pilatus PC-12NG to konstrukcja łącząca zalety napędu turbinowego z wygodą latania typową dla mniejszych samolotów General Aviation. Okazją do bliższego przyjrzenia się tej maszynie i wizyty PLAR w zakładach Pilatusa w alpejskim Stans był odbiór już trzeciego egzemplarza zarejestrowanego w Polsce. Szwajcarski bestseller przedstawia w grudniowym numerze Przeglądu Lotniczego Krzysztof Krawcewicz. Separacja od stref – jak blisko mogę przelatywać?[latanie samolotowe / strona: 48 / autor: Magdalena Rekść-Kopyłowicz]W połowie grudnia w AIP Polska pojawiają się zapisy normujące kwestie minimalnej odległości lotu od poszczególnych rodzajów stref w przestrzeni powietrznej. Brzmi groźnie… ale to nic strasznego, zwłaszcza po przeczytaniu artykułu Magdaleny Rekść-Kopyłowicz w PLAR 12/2011. My z piramidy[latanie samolotowe / strona: 54 / autor: Rozmowa z Piotrem Haberlandem]Zmiana ustroju w 1989 r. wymusiła komercjalizację systemu szkolenia lotniczego, skutkującą z jednej strony jego uproszczeniem, a z drugiej – ograniczeniem dostępu młodzieży do latania. Okazuje się, że istnieje droga szkolenia młodzieży alternatywna dla komercji – niełatwa, ale dająca niesamowite efekty. To powrót do dawnego modelu „piramidy lotniczej”. O tym, jak to działa, rozmawiamy z Piotrem Haberlandem, dyrektorem Aeroklubu Poznańskiego. TR – biznes[latanie samolotowe / strona: 46 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Czasy, gdy pracę w linii można było dostać ze świeżo zdobytą licencją CPL, uzupełnioną o uprawnienia ME i IR, już się skończyły. Linie, które jeszcze niedawno były skłonne zafundować kandydatowi szkolenie MCC, teraz żądają też TR na konkretny typ samolotu. Ale jak go zdobyć? Najlepiej na symulatorze. Jak wygląda takie szkolenie, pisze w grudniowym numerze PLAR Krzysztof Krawcewicz, który odwiedził nowo otwarty ośrodek szkolenia (TRTO) Air Campus w Lyonie, szkolący do TR A320 i B737. Alaska[latanie samolotowe / strona: 72 / autor: Krzysztof Barszczewski]Nasze wyobrażenia o egzotycznej Alasce pochodzą zwykle z popularnego niegdyś serialu TV. Wiemy, że różni się bardzo od pozostałych stanów USA, ale jaka jest naprawdę, można przekonać się tylko osobiście… Najlepiej latając po niej samolotem, jak Krzysztof Barszczewski, który opisuje swoją alaskańską wędrówkę na łamach PLAR. Podstawówka z symulatorem[szybownictwo / strona: 60 / autor: Andrzej Skowron]Czy wykorzystanie symulatora w podstawowym szybowcowym szkoleniu praktycznym ma sens? Większość praktyków na takie pytanie odpowie, że to mrzonka – ale czy któryś z nich tego próbował? Andrzej Skowron, który przetestował zastosowanie symulatora w szkoleniu swoich uczniów, dzieli się swoimi pozytywnymi doświadczeniami z czytelnikami Przeglądu. Szybowcowa Kadra Narodowa 2012[szybownictwo / strona: 66 / autor: ]Na łamach PLAR publikujemy skład Szybowcowej Kadry Narodowej Kobiet, Mężczyzn i Juniorów na rok 2012, powołanej przez Zarządu Aeroklubu Polskiego. Mikrolotowa Hiszpania na szybko[mikroloty / strona: 52 / autor: Dominika Jurkiewicz]W jaki sposób można błyskawicznie, „w trybie awaryjnym” zorganizować Mikrolotowy Puchar Świata? Hiszpanom udało się to zrobić błyskawicznie, a Polakom – skutecznie dotrzeć na miejsce i nawet stanąć tam na podium. W grudniowym PLAR relacja Dominiki Jurkiewicz. Tymczasowy certyfikat dla G650[aktualności / strona: 14 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Firma Gulfstream Aerospace uzyskała tymczasowy certyfikat typu dla najnowszego dyspozycyjnego odrzutowca dalekiego zasięgu, G650. Koniec produkcji A340[aktualności / strona: 14 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Po 18 latach od wprowadzenia do linii w 1993 roku, Airbus zakończył produkcję czterosilnikowego liniowca dalekiego zasięgu A340. Alpha do szkoleń[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Setlak]Notatka: Słoweński Pipistrel przedstawił projekt przeznaczonego do szkolenia samolotu LSA o nazwie Alpha. Airbus, dawniej PZL Okęcie[aktualności / strona: 15 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: W warszawskich zakładach Airbus Military (dawniej EADS PZL Warszawa-Okęcie) uroczyście otwarto drugie w Europie, po Sewilli, centrum serwisowe samolotów CASA C295. Airbus z płetwami[aktualności / strona: 15 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Airbus rozpoczął próby w locie prototypu A320, wyposażonego w umieszczone na końcówkach skrzydeł pionowe płetwy nazwane „sharklet”. Skycatcher rośnie[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Setlak]Notatka: Jak podaje ByDanJohnson.com, od początku roku w rejestrze FAA przybyło 140 egzemplarzy C162 Skycatcher, dzięki czemu Cessna w zestawieniu zarejestrowanych LSA awansowała z pozycji ósmej na drugą. Prognozy Airbusa[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Setlak]Notatka: Według szacunków firmy Airbus, w ciągu najbliższych 20 lat przewoźnicy z 16 krajów Europy Środkowej i Wschodniej zakupią 529 samolotów, w tym 509 wąskokadłubowych klasy A320 i 20 szerokokadłubowych, takich jak A350 XWB. Gdy brak LVP[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Setlak]Notatka: Prezes ULC podpisał wytyczne w sprawie wykonywania operacji lotniczych w warunkach ograniczonej widzialności na lotniskach kontrolowanych, dla których nie ustalono odrębnych procedur. Silniki dla 737 MAX[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Nowa wersja najpopularniejszego pasażerskiego odrzutowca świata, Boeing 737 MAX – będącego odpowiedzią na zmodernizowanego Airbusa A320neo – wykorzystywać będzie oszczędne silniki CFM LEAP-1B z wentylatorami o średnicy 173 cm zamiast używanych w 737 Next Generation CFM56-7B z wentylatorami o średnicy 157 cm. Powrót bestsellera[aktualności / strona: 16 / autor: Redakcja]Notatka: Po niemal 50 latach od pierwszego polskiego wydania, reedycji doczekała się najbardziej poszukiwana z kultowych książek lotniczych – „Los jest myśliwym” Ernesta K. Ganna, wydana w Polsce tylko raz w 1962 r. Książkę można zamawiać w Sklepie PLAR. Nowe medicoptery[aktualności / strona: 17 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Niemiecka organizacja ratownictwa lotniczego DRF Luftrettung zamówiła w firmie Eurocopter za niemal 200 mln euro 25 śmigłowców EC145 T2, które będą zastępować BK 117. Radary przez komórkę[aktualności / strona: / autor: Michał Setlak]Notatka: IMGW uruchomił możliwość testowego pobierania za pomocą telefonów komórkowych radarowych danych meteorologicznych dla użytkowników polskiej przestrzeni powietrznej, zobrazowanych z uwzględnieniem podziału sektorowego Polski. Załogowy multicopter[aktualności / strona: 17 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Zespół niemieckich konstruktorów zbudował i oblatał jednoosobowy pionowzlot z napędem elektrycznym, podobny do coraz popularniejszych, zdalnie sterowanych multicopterów. Jetman i Albatrosy[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Yves Rossy, znany jako Jetman, który wsławił się przelotem nad Kanałem LaManche z napędzanym silniczkami odrzutowymi sztywnym skrzydłem przyczepionym do pleców, tym razem udowodnił możliwość lotu na swym aparacie w szyku z dwoma odrzutowymi samolotami treningowymi L-39C Albatros z zespołu akrobacyjnego Breitling Jet Team. Drugie życie Twin Otterów[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Kalifornijska firma IKHANA Aircraft Services z Van Nuys uzyskała od FAA uzupełniający certyfikat typu (STC), umożliwiający jej przywracanie do stanu lotnego samolotów DHC-6-100, 200 i 300 Twin Otter, którym wyczerpał się resurs 66 tys. godzin lub 132 tys. cykli. Polska Panda[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Setlak]Notatka: W firmie Aero-Service Jacka Skopińskiego oblatano nowy samolot ultralekki Panda. Jesienne spotkanie z Salamandrą[aktualności / strona: 18 / autor: WR]Notatka: W połowie października, grupa pilotów z Aeroklubu Gliwickiego, pod dowództwem instr. A. Tenenberga wybrała się na tydzień do Bezmiechowej. LOT otrzymał zgodę na przeloty nad Syberią[aktualności / strona: 19 / autor: (lot)]Notatka: Polskie Linie Lotnicze LOT otrzymały 16 listopada br. od władz Federacji Rosyjskiej zgodę wymaganą do realizowania lotów nad Syberią. Dodatkowy Boeing 767[aktualności / strona: 19 / autor: (lot)]Notatka: Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. podpisały 10 listopada umowę wynajmu dodatkowego samolotu dalekiego zasięgu B767-300ER z ukraińskim przewoźnikiem AeroSvit. W odświeżonym malowaniu[aktualności / strona: 19 / autor: (lot)]Notatka: Boeing 737-400 o numerze rejestracyjnym SP-LLL to pierwszy z samolotów LOT-u w odświeżonych barwach. Kapitan Wrona wrócił za stery[aktualności / strona: 19 / autor: (lot)]Notatka: Kapitan Tadeusz Wrona po dwutygodniowej przerwie wrócił do regularnej pracy. Udostępnij Facebook Twitter Stumbleupon LinkedIn Pinterest