
Spis numeru:
W majowym Przeglądzie Lotniczym polecamy:
Bristell RG – szybkość i wygoda
Czy zauważyliście, jak często wśród opinii o samolotach – zwłaszcza ultralekkich – pojawiają się stwierdzenia „szybki, ale ciasny” albo „wygodny, ale wolno lata”? Tym razem mamy przyjemność przedstawić na łamach PLAR maszynę łączącą dwie zalety: szybkość i komfort podróżowania. To wyposażona w chowane podwozie wersja udanej konstrukcji Milana Bristeli – Bristell RG.
Szybciej wyżej… i oszczędniej
Coroczne targi AERO w niemieckim Friedrichshafen to barometr kondycji europejskiej branży general aviation. W tym roku na imprezie odnotowano rekordową liczbę zarówno wystawców, jak i gości, wystawa obfitowała też w liczne premiery i zapowiedzi nowych konstrukcji. W majowym Przeglądzie owe nowości i trendy przedstawia Marcin Wiśniewski.
Ustabilizowane podejście
Czy wiecie, co jest przyczyną większości wypadków podczas lądowania? Statystyki mówią jednoznacznie: to brak stabilizacji podczas podejścia! W najnowszym numerze PLAR instruktor samolotowy Wiesław Jedynak udowadnia, że ocena stabilności podejścia jest jedną z kluczowych umiejętności również dla pilota general aviation i przypomina najważniejsze zasady wykonania ustabilizowanego podejścia.
Turboholówka
Słowacki Eurofox to konstrukcja znana czytelnikom PLAR. W majowym Przeglądzie Dave Unwin opisuje najnowszą wersję samolotu z turbodoładowanym Rotaxem 914, która znakomicie sprawdza się jako maszyna mogąca holować nawet ciężkie szybowce nie mniej skutecznie, niż stworzony do specjalnie w tym celu Robin Remorquer – a przy tym o wiele taniej.
Służba alarmowa – fazy zagrożenia (2)
Magdalena Rekść-Kopyłowicz – Informator FIS Gdańsk – przedstawia zasady działania służby alarmowej i przypomina warunki, które muszą być spełnione, by mogła ona szybko udzielić lotnikom skutecznej pomocy.
Szkoda u osób trzecich
Na początku sezonu warto przypomnieć o odpowiedzialności karnej i cywilnej pilota po wyrządzeniu szkód lotniczych. Artykuł przygotował radca prawny – Paweł Szarama.
Prawo a drony, podstawowe informacje o prawnej regulacji lotnictwa bezzałogowego
Kto i gdzie może pilotować bezzałogowca? Prawo zaczyna nadążać za nową rzeczywistością lotniczą. Jakub Sznajder, pilot bezzałogowych statków powietrznych i prawnik wyjaśnia przepisy dotyczące dronów.
Trzy kraksy – analiza wypadku
Michał Setlak opisuje trzy wypadki wiatrakowców. W rozpoczętym sezonie po przesiadce na wiatrakowiec warto pamiętać o specyfice pilotażu tych maszyn.
Ze Słońcem wokół Ziemi
W marcu w lot dookoła świata wystartował Solar Impulse 2 – latający bez kropli paliwa samolot, który nie tylko lotnictwu daje nadzieję na nowe sposoby zasilania.
Kokpitowy tweet
O tym się nie mówi, ale my piszemy, jakie słowne „żarciki” zdarzają się w kokpitach samolotów liniowych.
Przy pełnych trybunach
Dwa miesiące przed Śmigłowcowymi Mistrzostwami Świata w Przylepie przypominamy mistrzostwa rozgrywane w Piotrkowie Trybunalskim w 1981 roku. Przywracamy czar i radość z tamtych dni.
Tercel z Jaktorowa
Dwusetny egzemplarz wiatrakowca wyprodukowanego w fabryce w Jaktorowie stał się pretekstem do zaprezentowania Tercela – unowocześnionej maszyny, która ma sprostać nawet wyszukanym wymaganiom.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o umiejętności wykonywania checklisty i jej ograniczeniach i felieton Piotra Długiewicza o blaskach i cieniach współpracy z kontrolerami ruchu lotniczego.
Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR