Przegląd Lotniczy – lipiec 2016

Spis numeru:

W lipcowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:

Osobiste 300 km/h – Pelegrin Tarragon
Włoski Tarragon, kształtem przypominający Blackshape Prime, to nowość wśród ultralajtów – jest mianowicie samolotem akrobacyjnym. Latał nim już Jerzy Makula, wielokrotny Mistrz Świata akrobacji szybowcowej, instruktor samolotowy i pilot PLL LOT. Na łamach PLAR przedstawiamy tę ciekawą konstrukcję firmy Pelegrin – czy zagości na stałe na naszym niebie?

Dobrze ułożony Argus
Przyjazne zabytkowym samolotom przepisy w Wielkiej Brytanii ułatwiają ich restaurowanie i dopuszczenie do lotu. Jednym ze świeżo przywróconych niebu historycznych rarytasów jest amerykański Fairchild, który służył w RAF pod nazwą Argus. Latały na tym typie m.in. słynne polskie pilotki ATA, Jadwiga Piłsudska, Stefania Wojtulanis i Anna Leska. A jak się go pilotowało – sprawdził nasz brytyjski korespondent Francis Donaldson. Nadto piękne zdjęcia Keitha Wilsona.

ADS-B dla każdego
Nowość Garmina, transponder GTX335/345, udostępnia szerokiej rzeszy pilotów GA powszechny dotąd tylko w dużych samolotach system ADS-B, przekazujący pełną informacje o położeniu (i jego zmianach) statku powietrznego kontroli ruchu lotniczego i innym użytkownikom przestrzeni powietrznej. W Stanach system jest wdrażany już w general aviation (niekoniecznie ku zadowoleniu pilotów), w Europie należy się spodziewać że też stanie się obligatoryjny? O funkcjach i zaletach nowego transpondera pisze Jerzy Orkiszewski.

Zmagania z tramontaną
Lotnicza wyprawa – dwie załogi śmigłowcowe dotarły z Modlina na hiszpańską Riwierę i wróciły zataczając koło przez całą Europę. Co przeżyły w drodze, zobaczcie sami. A tramontana – wypada o niej wiedzieć każdemu kto planuje wypad wzdłuż atrakcyjnych widokowo wybrzeży Morza Śródziemnego. Relację z wyprawy zdał – z właściwym sobie poczuciem humoru – Jędrzej Wiler.

Wyjątkowy Honda Jet
Projekt małego odrzutowca Hondy przez wiele lat borykał się z przeciwnościami, jednak Japończycy nie dali za wygraną i w ubiegłym roku samolot otrzymał certyfikat FAA, a w maju tego roku również EASA. Pierwsze egzemplarze trafiły już do klientów. Czym wyróżnia się dwusilnikowa sześciomiejscówka spośród innych małych odrzutowców? Najważniejszą różnicę widać już na pierwszy rzut oka, ale to nie wszystko. Więcej informacji w najnowszym PLAR.

Kątomierz nawigacyjny – prosta sprawa?
Co wybrać – kątomierz i skalówkę czy ploter? Jakie zalety mają poszczególne rodzaje kątomierzy, jak się nimi posługiwać? Czego nie wiecie o pomiarze kąta drogi – poradnik dla początkujących pilotów opracował Krzysztof Krawcewicz.

ILA – duże lotnictwo
Połączone z pokazami lotniczymi targi ILA co dwa lata przyciągają do Berlina rzesze zarówno profesjonalistów, jak miłośników awiacji – i nie bez powodu. Relację z tegorocznej imprezy przygotował dla czytelników PLAR nasz wysłannik Filip Modrzejewski.

Dwa dwupłaty i górnopłat
Podobno taka sytuacja zdarzyła się po raz pierwszy w historii lotnictwa: Auster, Tiger Moth i An-2 spotkały się na niebie, aby razem pozować w wyjątkowej sesji air-to- air. Urzekające zdjęcia prezentuje Andrzej Rutkowski.

5 minut na boomie
Tankowanie w powietrzu to jedna z najbardziej niezwykłych operacji, a możliwość obserwowania jej dana jest nielicznym. Filip Modrzejewski dostał się na pokład KC-135 i specjalnie dla naszych Czytelników przygotował relację z tankowania polskiego F-16 w powietrzu – takie coś pokazujemy po raz pierwszy.

Depułtycze w ogniu
Piknik lotniczy zorganizowany po raz pierwszy na lotnisku PWSZ w Chełmie okazał się imprezą ze wszech miar udaną. Oprócz licznych pokazów w locie wykonywanych przez samoloty z różnych epok w całej historii awiacji, niezwykłą atrakcją była rekonstrukcja walk z I wojny światowej z pokaz pirotechniczny z Fokkerem Eindecker w zaskakującej roli głównej. Zobaczcie sami!

Gościnne Pardubice
Nasi południowi sąsiedzi nie zawodzą jeśli chodzi o coroczne pokazy w Pardubicach. Grono samolotów historycznych powiększył w tym roku Spitfire Mk.IX. oraz zespoły akrobacyjne z Flying Bulls na czele. Zapraszamy na relację Krzysztofa Cieślawskiego.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o tym, co jest stałe w lataniu, a co zmienia się w czasie i felieton Piotra Długiewicza o hamulcowym na rynku nowych samolotów GA. Nadto gawęda z serii „Captain Speaking” Jarosława Czaplickiego, tym razem o procedurach w dużym lotnictwie. Rzecz jest o tym czy procedur trzeba się trzymać ślepo i jak ocenić czy na pewno dobieramy właściwą procedurę do aktualnej sytuacji, zwłaszcza gdy ta jest bardziej skomplikowana niż procedura przewiduje.

Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2016

Spis numeru: We wrześniowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy: Ile może Quattrocento?Rzadko się zdarza, żeby na …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P