Spis numeru:
W majowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy:
Ultralekkie sześć stopni swobody – Dynali H3
Belgijski Dynali H3 EasyFlyer to pierwszy helikopter, wpisany do prowadzonej przez ULC ewidencji ultralekkich statków powietrznych. Masa własna napędzanej 110-konnym Rotaxem maszyny to mniej niż 300 kg. W obszernym artykule przybliżamy konstrukcję tego wiropłata wraz z najnowszymi modyfikacjami, jej historię oraz wyjaśniamy tajemniczą nazwę „Dynali”… Zdjęcia Romana Peczki każdego zabiorą w powietrze.
Aero 2018
Żeby wiedzieć, co święci się w General Aviation, trzeba pojechać do Friedrichshafen. Najpopularniejsze targi lotnictwa ogólnego w Europie są lustrem, w którym odbijają się najnowsze trendy w GA. Jak pisze Marcin Wiśniewski w relacji z AERO 2018, tegoroczna edycja przebiegała pod znakiem napędów elektrycznych i multicopterów, choć nie zabrakło też bardziej tradycyjnych premier.
Jet od Hondy
Pierwszy egzemplarz odrzutowej Hondy w Polsce otrzymał znaki rejestracyjne „SP-CHE”. Nie bez przyczyny… Premiera samolotu odbyła się w kwietniu na warszawskim Okęciu. HondaJet robi wrażenie, a silniki umieszczone na pylonach nad skrzydłami to nie jedyne oryginalne rozwiązanie, czyniące z niej konstrukcją wyjątkową. Tekst Sławomira Kasjaniuka ilustrujemy zdjęciami, które wykonał Roman Peczka.
Włoski klasyk – SIAI-Marchetti S.205
Rynek wtórny samolotów GA to nieskończona kraina pełna ciekawych konstrukcji, tylko wybierać. Nasz brytyjski korespondent, doświadczony pilot Dave Unwin przedstawiwszy oblatuje różne klasyczne typy i w każdym znajduje szereg unikatowych zalet (oprócz niskiej ceny) i to „coś”, dla koneserów. Tym razem miał okazję zapoznać się z 50-letnim przedstawicielem najpopularniejszej wersji S.205-20/R z 200-konnym Lycomingiem i był zachwycony. Jak pisze, to samolot stworzony do przelotów, o świetnych osiągach i do tego piękny, co widać na zdjęciach Keitha Wilsona.
Cel: Kazachstan
Dominik Punda relacjonuje swoją kolejną lotniczą trasę udowadniającą, że dla general aviation nie ma celów zbyt odległych… Tym razem poleciał do Kazachstanu, by na położone pod Ałmatami lotnisko Borałdaj przebazować zakupionego w Polsce Twin Stara. Jak się okazuje, w wyprawie na Wschód nie zawsze wszystko przebiega zgodnie z planem… Cenne rady dla latających podróżników.
Lądowanie z bocznym wiatrem
W trzecim artykule z cyklu poświęconego lądowaniom zajmujemy się tematem najtrudniejszym: lądowaniem z bocznym wiatrem. Podpowiadamy, jak przygotować się do takiego manewru i na co zwracać uwagę. Warto przeczytać i ćwiczyć.
Orlik rośnie w oczach
Ostatnio o budowie repliki Orlika Olimpijskiego pisaliśmy w listopadzie 2017 r. Co zmieniło się od tego czasu? Warsztat mistrza stolarstwa lotniczego Jerzego Gruchalskiego odwiedził Krzysztof Krawcewicz. Premiera być może już w październiku, a zaraz potem Pan Jerzy zabiera się za budowę kolejnego, legendarnego polskiego szybowca…
Łowcy ciszy
Kontynuując cykl artykułów poświęconych lotnictwu wojskowemu – na jego 100-lecie – przedstawiamy efekty niezwykłej nadmorskiej sesji air-to-air ze śmigłowcami Marynarki Wojennej – radzieckim Mi-14 i amerykańskim SH-2G w roli głównej. Autor zdjęć Filip Modrzejewski opisuje oba typy i specyficzne zadania, do jakich są przeznaczone.
Nowy sport – nowe sukcesy
Indoor skydiving to nowa dyscyplina, powstała w wyniku połączenia elementów spadochroniarstwa i akrobatyki. Zawodnicy rywalizują nie pod kopułą nieba, a w szklanych tunelach aerodynamicznych. O sukcesach Polaków – bo nasi reprezentanci zaliczają się do światowej czołówki tego sportu – pisze Edyta Zielińska.
Napoleon z Zumbachem
W kwietniu w miejscowości Napoleon odbył się dzień otwarty w nowym Muzeum 303 im. ppłk. pil. Jana Zumbacha. To muzeum prywatne, powstałe z inicjatywy Tomasza Kajkowskiego, w którym zgromadzono ponad 2000 eksponatów. Do tego można do niego dolecieć – w pobliżu znajduje się opisywane już w PLAR lądowisko Natolin.
Szkoła w Fordonie
W tym roku przypada 85. rocznica utworzenia Szkoły Szybowcowej w Fordonie. Działała do 1963 r. i w tym czasie wyszkoliła tysiące pilotów. Po likwidacji, jej majątek przejął Aeroklub Bydgoski. Dzieje szkoły przybliża Kazimierz Wojciech Chudziński, historyk Klubu Seniorów Lotnictwa w Bydgoszczy. Dla zainteresowanych do nabycia w naszym sklepie monografia autora.
A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium najważniejszych imprez lotniczych, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o tych, którym przeszkadza szkolenie pilotów na małych samolotach, ale bez skrupułów wsiadają do rejsowych, felietony: Piotra Długiewicza, o tym że obowiązująca w lotnictwie zasada „safety always” i polska „jakoś to będzie” stoją w zasadniczej sprzeczności, oraz kapitana Jarosława Czaplickiego o specyficznych pilotach, którzy odczuwają lęk przed lataniem, a mimo to pną się w górę kariery lotniczej, zatruwając życie innym. Pod rozwagę.
Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR