Przegląd Lotniczy – czerwiec 2019

Spis numeru:

W czerwcowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy:

Piper PA-28 Archer – Z nowym mózgiem
Wprowadzony na rynek w latach 60. Piper PA-28 Archer spotkał się z wielkim uznaniem szkół lotniczych i właścicieli prywatnych. Nowy model LX (egzemplarz z 2018 r.), który przetestował nasz brytyjski korespondent Dave Unwin, dzięki „cyfrowej rewolucji”, czyli wyposażeniu w zintegrowaną awionikę Garmin G1000NXi, zyskał zupełnie nowe możliwości. Zdjęcia Keith Wilson

VL Viima – Wichura z Finlandii
Viima to samolot w Polsce nieznany, a w Finlandii – gdzie w latach 30. został skonstruowany – uchodzi za jeden z najcenniejszych zabytków lotniczych. Do tego jest niezwykle rzadki – Stefan Degraef miał przyjemność zasiąść za sterami drugiego latającego egzemplarza, który niedawno wrócił do ojczyzny. To piękny klasyk, co obrazują zdjęcia Stefana, choć powstał jako samolot zastępczy…

Smak Sahary
Dwanaście załóg, w tym trzy z Polski, wzięło udział w 32 Lotniczym Rajdzie Tunezji. Na pokładzie pilotowanego przez Francuzów Robina DR 400 znalazł się Roman Peczka, którzy zrelacjonował wydarzenie i wizytę w tym egzotycznym kraju oraz wykonał oddające afrykański klimat zdjęcia. Dodajmy – klimat bardzo przyjazny dla GA.

Zakręt w poziomie – sztuka nie łatwa
Utrzymywanie stałej wysokości w zakręcie wcale nie jest takie łatwe. W zależności od kierunku zakrętu, może wystąpić nabór lub utrata wysokości. Jak wyjaśnia instruktor pilot Krzysztof Krawcewicz, jednym z odpowiedzialnych za to czynników jest moment żyroskopowy śmigła. Znając to zjawisko będziemy wiedzieć, jak mu przeciwdziałać. Czytelne rysunki pomogą zrozumieć artykuł.

Traveller na miarę linii
Pasażerski Tecnam to samolot idealny dla regionalnych przewoźników. Stałe podwozie, tłokowy silnik, wygodne wnętrze z przestronnymi oknami czynią z niego świetną maszynę do krótkodystansowego przewozu osób. Nic dziwnego: jak podkreśla Sławomir Kasjaniuk, P2012 został zaprojektowany we współpracy z Cape Air, amerykańską linią kursującą m.in. między wyspami Karaibów, która kupi ich aż 100.

Debrzno – pas do skruszenia?
Krzysztof Krawcewicz kreśli kilka scenariuszy dla Debrzna – byłego lotniska wojskowego, położonego na północnym skraju Wielkopolski. Po likwidacji działającego tu ośrodka sportów samochodowych, jedynym zainteresowanym obiektem jest spółka budowlana, która chętnie skułaby pas na kruszywo. Pas, na którym – wg ekspertyz – wciąż mogą lądować samoloty o masie do 100 ton. Nie szkoda?

Sukcesy w trudnych czasach
Przedstawiamy kolejną epokę ze stuletniej historii Aeroklubu Polskiego. Jarosław Dobrzyński opisuje trudne dla Polski lata powojenne, aż do przemian ustrojowych końca lat 80. Były to jednak wciąż lata wielkich sportowych sukcesów, a także darmowego, masowego szkolenia lotniczego. Na piersiach naszych pilotów błyszczały kolejne medale, wojsko przekazywało samoloty do aeroklubów, młodzież szkoliła się na LPW…

Polacy triumfują w Nitrze
Organizowane przez Słowaków zawody Pribina Cup cieszą się dużą popularnością wśród pilotów. W tym roku wzięło w nich udział 129 szybowników. Cieszą też miejsca naszych reprezentantów na podium – byli najlepsi aż w trzech kategoriach. To wielki sukces polskich pilotów, ale i konstruktorów – zauważa Tomasz Kawa, bo medaliści latali m.in. na Dianie 2 i 3.

Bydgoska wystawa
W maju w Bydgoszczy odbyła się kolejna, dwunasta edycja lotniczej wystawy Air Fair. Przyciągnęła ona aż 90 wystawców, w tym nowych wystawców cywilnych. To dobry wynik, świadczący o rosnącej kondycji branży. O nowościach i ciekawostkach na Air Fair 2019 pisze Roman Peczka.

Balonowa Stalowa Wola
Organizowane przez Klub Balonowy Stalowa Wola zawody przyciągają z roku na rok większą liczbę załóg. W tym roku o puchar prezydenta miasta rywalizowało 19 załóg. Dużym zainteresowaniem cieszył się także towarzyszący zmaganiom piknik lotniczy z okazji 15-lecia Polskie w UE z widowiskowym nocnym pokazem balonów. Tekst i zdjęcia Ewa Daszewska.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium najważniejszych imprez lotniczych, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o wiosennych lotach nad polami rzepaku i bolszewikach, co wszelkich lotów zakazywali, a także felietony: Piotra Długiewicza o subiektywnym lataniu „na oko” (things look about right) oraz kapitana Jarosława Czaplickiego o tym, że „koncepcja” nie zawsze jest dobra…

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2019

Spis numeru: We wrześniowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy: Jest moc – Dynali H3 SportW sierpniu …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P