fot. Elixir Aircraft

Elixir „dobry na wszystko”: SAF lub H2…

Podczas Paris Air Show firma Elixir Aircraft zaprezentowała prototyp swojego nowego „zielonego” samolotu, który ma być zasilany zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF) lub wodorem.

Spełniający normy EASA CS-23 Elixir, którego jednostką napędowa ma być wielopaliwowy silnik TurboTech PT90.
fot. Elixir Aircraft
Spełniający normy EASA CS-23 Elixir, którego jednostką napędowa ma być wielopaliwowy silnik TurboTech PT90.
fot. Elixir Aircraft

Projekt jest oparty o sprzedawany już płatowiec napędzanego silnikiem Rotax 912iS Elixira spełniającego normy EASA CS-23, którego jednostką napędowa ma być wielopaliwowy silnik TurboTech PT90. W przypadku zasilania SAF czas „lotu” może wynosić nawet do 5-6 h, natomiast w przypadku ogniw wodorowych do 3 godzin. Testy opracowanych przez francuską firmą Air Liquide zbiorników paliwa wykazały możliwość przechowywania w nich wodoru do trzech dni od zatankowania. Oblot Elixira zasilanego SAF planowany jest na 2024 rok.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Heart Aerospace X1 fot. Patrik Olsson

Heart Aerospace X-1 zademonstrowany publicznie

Heart Aerospace zaprezentowało 12.09 br. podczas „hangar day” w swojej siedzibie w Göteborgu pełnowymiarowy demonstrator …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wystawa w MLP: 1 Samodzielna Brygada Spadochronowa w Operacji Market Garden 1944