Samson Sky Switchblade. fot; Samson Sky

Latający samochód Samson Switchblade

Amerykańska firma Samson Sky, twórca futurystycznego latającego samochodu Switchblade, poinformowała, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy uzyskuje ponad 100 rezerwacji miesięcznie.

Program rezerwacji Switchblade rozpoczął się w kwietniu 2016 r, do maja 2022 r. osiągnął poziom 1634, od tego czasu napłynęło ponad 600 nowych rezerwacji z 54 krajów i wszystkich 50 stanów w USA. Ponad 50% tych rezerwacji pochodzi od osób niebędących pilotami, co spowodowało, że Samson Sky rozszerzył plany dotyczące wewnętrznego programu szkolenia lotniczego z wykorzystaniem symulatora. Wielu klientów, którzy są pilotami komercyjnymi, prosiło o możliwość przygotowania zamówionych pojazdów w konfiguracji do lotów IFR – która jest jedną z opcji dostępnych przy zamówieniu.

Samson Sky Switchblade. fot: Samson Sky
Samson Sky Switchblade. fot: Samson Sky

Switchblade jest wyposażony w 3-cylindrowy, chłodzonym cieczą, turbodoładowany silnik o moc 204 KM, napędzający siedmiołopatowe śmigło pchające. Wielopaliwowy silnik preferuje paliwa lotnicze, ale poradzi sobie ze zwykłą benzyną bezołowiową ze stacji benzynowej. Pojazd nie na hermetyzowanej kabiny, więc pułap będzie ograniczony do 4000 metrów. Zmiana konfiguracja z drogowej na lotniczą wykonywana jest w ciągu około trzech minut. U.S. Department of Transportation sklasyfikował Switchblade jako „motocykl”, jednak Samson Sky nazwa pojazd „hybrydowy latającym samochodem sportowym” ze względu na jego wysokie osiągi.

Switchblade podczas testów. fot: Samson Sky
Switchblade podczas testów. fot: Samson Sky

Podczas przeprowadzonych 27 grudnia 2022 r. testów naziemnych ze zdjętymi skrzydłami w celu ustalenia jak zachowuje się przy prędkości powyżej startowej Switchblade osiągał maksymalną prędkość 180km/h. Docelowe osiągi pojazdu zakładają osiągnięcie w powietrzu prędkości maksymalnej 320 km/h i przelotowej 260 km/h przy zasięgu 800 km w powietrzu lub 1200 km na ziemi. Pojazd spełnił wymagania FAA dotyczące eksperymentalnych testów w locie, testy certyfikacyjne dla modelu użytkowego nadal trwają.

Sam Bousfield, założyciel i dyrektor generalny Samson Sky za kierownicą Switchblade podczas jazdy próbnej. fot: Samson Sky
Sam Bousfield, założyciel i dyrektor generalny Samson Sky za kierownicą Switchblade podczas jazdy próbnej. fot: Samson Sky

Cena docelowa Switchblade to 170 000 USD, opcja IFR – 195 000 USD, a niestandardowe modele z limitowanej edycji zaczynają się od 770 000 USD.

Switchblade podczas testów prędkości maksymalnej ze zdjętymi skrzydłami.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Sirius Jet eVTOL napędzany wodorem. fot. Sirius Aviation

Sirius Jet – bezogonowiec na wodór

Sirius Aviation, szwajcarski start-up kierowany przez urodzonego na Ukrainie Aleksieja Popowa, zaprezentował 17 stycznia 2024 …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ben & Joe nad Atlantykiem. 90. rocznica przelotu braci Adamowiczów z Ameryki do Polski