Model Aurora Flight Sciences X-Plane w trakcie badań w tunelu aerodynamicznym. Fot: Aurora Flight Sciences

Samolot bez powierzchni sterowych

Amerykańska Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) zleciła Boeingowi opracowanie w ramach projektu Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors (CRANE) samolotu bez ruchomych powierzchni sterujących.

System sterowania takiego samolotu polegać ma na aktywnej kontroli przepływu (AFC) — manewrowaniu za pomocą powietrza pobieranego z silnika i wyrzucanego z dysz i szczelin sterujących z różną w zależności od oczekiwanej reakcji prędkością. Według założeń teoretycznych projektu CRANE zmniejszyłoby to wagę samolotu, uprościło jego konserwację i maksymalnie zredukowało sygnaturę radarową.

Aurora Flight Sciences, spółka zależna Boeinga zajmująca, w pierwszej fazie programu ukończyła już wstępny projekt rozwiązań technologicznych i przeprowadziła ich testy w tunelu aerodynamicznym. Obecnie, zgodnie z decyzjami DARPA, firma przystępuje do realizacji drugiej fazy — opracowania szczegółowego projektu demonstratora technologii.

„W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat w badaniach nad aktywną kontrolą przepływu dokonano znaczących postępów, które otwierają drogę do integracji technologii AFC w nowoprojektowanych samolotach (…) Jesteśmy pewni ukończenia projektu i testów w locie latającego demonstracyjnego z AFC, jako głównym elementem projektu” – Richard Wlezien, kierownik programu CRANE

W trzeciej fazie programu DARPA zamierza przeprowadzenie testów w locie z użyciem 3 tonowego drona Boeing X-Plane sterowanego z wykorzystaniem technologii AFC.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Próby EH216-S przeprowadzono w Jiulong Lake Park w Kantonie i Luogang Central Park w Hefei. fot. EHang

EHang EH216-S przeszedł testy komercyjne

Chińska firma zajmująca się technologią lotnictwa autonomicznego EHang ogłosiła 2.01 br. rozpoczęcie komercyjnych testów w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P