Amerykańska Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) zleciła Boeingowi opracowanie w ramach projektu Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors (CRANE) samolotu bez ruchomych powierzchni sterujących.
System sterowania takiego samolotu polegać ma na aktywnej kontroli przepływu (AFC) — manewrowaniu za pomocą powietrza pobieranego z silnika i wyrzucanego z dysz i szczelin sterujących z różną w zależności od oczekiwanej reakcji prędkością. Według założeń teoretycznych projektu CRANE zmniejszyłoby to wagę samolotu, uprościło jego konserwację i maksymalnie zredukowało sygnaturę radarową.
Aurora Flight Sciences, spółka zależna Boeinga zajmująca, w pierwszej fazie programu ukończyła już wstępny projekt rozwiązań technologicznych i przeprowadziła ich testy w tunelu aerodynamicznym. Obecnie, zgodnie z decyzjami DARPA, firma przystępuje do realizacji drugiej fazy — opracowania szczegółowego projektu demonstratora technologii.
„W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat w badaniach nad aktywną kontrolą przepływu dokonano znaczących postępów, które otwierają drogę do integracji technologii AFC w nowoprojektowanych samolotach (…) Jesteśmy pewni ukończenia projektu i testów w locie latającego demonstracyjnego z AFC, jako głównym elementem projektu” – Richard Wlezien, kierownik programu CRANE
W trzeciej fazie programu DARPA zamierza przeprowadzenie testów w locie z użyciem 3 tonowego drona Boeing X-Plane sterowanego z wykorzystaniem technologii AFC.