Przegląd Lotniczy – styczeń 2011

Spis numeru:

Wojenne szkolenie 70 lat temu kontra dzisiejsze – do turystycznej
[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Jacek Mainka]
Okazuje się, że mimo upływu czasu i zupełnie innych okoliczności, lotnicze szkolenie podstawowe według standardów RAF w czasie II Wojny Światowej miało wiele wspólnego ze współczesnym, tym, z którym mają do czynienia piloci szkolący się do licencji turystycznej. Spojrzeniem z dzisiejszej perspektywy na historię dzieli się w styczniowym Przeglądzie Lotniczym Jacek Mainka, właściciel siedemdziesięcioletniego Tiger Motha, stacjonującego na co dzień pod Warszawą. Na przekór mało lotniczej polskiej zimie, ilustracją do artykułu jest ciepła, jesienna sesja fotograficzna air to air z udziałem tego pięknego samolotu.

Podejścia GPS – zalety i zagrożenia
[latanie samolotowe / strona: 20 / autor: Jacek Mainka]
Globalny satelitarny system nawigacyjny GPS od lat poważnie poprawia nasze bezpieczeństwo w powietrzu. Z drugiej jednak strony ma swoje ograniczenia. Używany głupio może wciągnąć nas w zasadzkę. Jaką? Jakie są jego ograniczenia i wymagania? W PLAR 1/2011 próbujemy odpowiedzieć na to pytanie i jednocześnie rozpocząć dyskusję na temat potrzeby oficjalnej publikacji podejść GPS dla polskich lotnisk.

Wlot bez zezwolenia
[latanie samolotowe / strona: 32 / autor: Andrzej Rutkowski ]
Naruszenia przestrzeni kontrolowanej są na ogół wynikiem błędu nawigacyjnego lub złego przygotowania lotu, np. przez korzystanie z nieaktualnej mapy. Odrębną grupę przypadków stanowi kontynuacja lotu zgodnie ze zgłoszonym planem, gdy wskutek zaniedbania, trudności lub braku czasu na nawiązanie łączności, pilot nie zwrócił się do?właściwego organu?kontroli o?zezwolenie na wlot. Do zastanowienia się nad takimi sytuacjami, po to, by ustrzec się przed tego rodzaju potencjalnie niebezpiecznymi sytuacjami, zachęca na własnym przykładzie Andrzej Rutkowski.

VFR-em na Okęcie
[latanie samolotowe / strona: 38 / autor: Maciej Szczukowski]
Uzyskanie zgody na lot szkolny na Okęcie od służby kontroli ruchu lotniczego nie zawsze kończy się sukcesem. Przyczyną jest specjalna uwaga, jaką kontrolerzy muszą poświęcić takiemu lotowi, wynikająca z nie zawsze dobrych doświadczeń z ruchem VFR. O tym, jakie błędy najczęściej popełniają piloci i jak ich unikać, opowiada w PLAR 1/2011 Maciej Szczukowski, doświadczony kontroler z wieży na Okęciu.

Gdy jeden silnik się zbuntuje
[latanie samolotowe / strona: 40 / autor: Andrzej Pazio]
MEP(L) – Multi Engine Piston (Land) – to klasa samolotów dwusilnikowych, w której występują praktycznie tylko maszyny z załogą jednoosobową. Taka konfiguracja powoduje duże obciążenie pilota w sytuacjach awaryjnych, wymuszające opanowanie do perfekcji procedur w kabinie i znajomość rzeczywistych własności samolotu z jednym wiatrakującym śmigłem, co nie zawsze jest ewidentne. Okazuje się, że w pewnych stanach lotu działanie zgodnie z wbitymi przez instruktora w świadomość ucznia-pilota sztampowymi procedurami typu „wszystkie dźwignie do przodu” może być niebezpieczne. Co trzeba wiedzieć, gdy zaraz po starcie pada jeden z silników? Na to pytanie odpowiada w styczniowym PLAR Andrzej Pazio.

Latający szpital
[wydarzenie / strona: 44 / autor: Michał Setlak]
Duże samoloty wykorzystywane są do ewakuacji medycznej niezwykle rzadko. Ze względów ekonomicznych optymalnym rozwiązaniem jest więc możliwość adaptacji maszyn linii lotniczych. Na początku grudnia Polskie Linie Lotnicze LOT stały się trzecią linią lotniczą w Europie, posiadającą samolot ewakuacji medycznej, w dodatku największy na naszym kontynencie i dysponujący największym, międzykontynentalnym zasięgiem. Polską maszynę MEDEVAC, gotową nieść pomoc w przypadku np. klęsk żywiołowych, przedstawia Michał Setlak.

Śląskie Fligry
[latanie samolotowe / strona: 46 / autor: Piotr Czuban, Michał Setlak]
Fligry Team to kolejny pokazowy zespół lotniczy, który w 2011 podziwiać będziemy na polskim niebie. W planach zespołu oprócz pokazów są?również niezwykłe przeloty śladami pionierów lotnictwa. Tworzących grupę ludzi i ich samoloty prezentujemy na łamach PLAR 1/2011.

Śmigłowcowy salon w Portugalii
[śmigłowce / strona: 24 / autor: Miłosz Rusiecki]
Dla tych, którzy dosyć już mają opowieści o przeciążonych, przestarzałych i archaicznie wyposażonych Mi-2 operujących w polskim lotnictwie poszukiwania i ratownictwa (SAR) mamy relację z salonu Helitech będącego wystawą tego, co najlepsze do zaoferowania ma światowy przemysł zaopatrujący ratownictwo śmigłowcowe. Wszystko to w relacji Miłosza Rusieckiego z portugalskiej edycji tej imprezy.

Uratować las
[śmigłowce / strona: 34 / autor: Daniel Klawczyński]
W okresie największego zagrożenia pożarowego lotnictwo stanowi bezcenne wsparcie dla strażaków, walczących z trawiącym lasy żywiołem. Gdyby nie ono, straty spowodowane pożarami byłyby dużo wyższe od kosztów wsparcia z powietrza. Pracę polskich latających pożarników i?ich?narzędzia przedstawia Daniel Klawczyński.

GP Seven – węglowa siódemka
[ultralajty / strona: 30 / autor: Marcin Wiśniewski]
Wykonany z kompozytów węglowych wolnonośny górnopłat GP Seven to bardziej wyrafinowany, przeznaczony dla wymagającego nabywcy następca udanego modelu GP One czeskiej firmy Skyleader. Prototypowi tej pięknej, obiecującej konstrukcji przygląda się w PLAR 1/2011 Marcin Wiśniewski.

Sting S4 – latający punkt widokowy
[ultralajty / strona: 72 / autor: Marcin Wiśniewski]
Na pierwszy rzut oka TL2000 Sting S4 niewiele różni się od poprzedniej generacji tego modelu, ale to tylko pozory. W Stingu S4 kumulują się doświadczenia zebrane podczas eksploatacji 350?maszyn poprzednich serii. To sprawia, że S4 jest?jedną z?najlepszych na?rynku propozycji dla?ambitnego turysty. Najnowszą wersję Stinga prezentuje w styczniowym Przeglądzie Lotniczym Marcin Wiśniewski, dzieląc się swymi wrażeniami z lotnego testu.

Na andyjskiej fali
[szybownictwo / strona: 50 / autor: Tomasz Kawa]
Sebastian Kawa przyzwyczaił nas do swoich szybowcowych wyczynów. Plonem jego najnowszej wyprawy do Ameryki Południowej jest ogromna ilość nowych doświadczeń i kilka rekordów Polski – między innymi pokonanie magicznej bariery 2000 km. W PLAR 1/2011 zamieszczamy relację z pierwszej ręki z owych niezwykłych lotów nad Patagonią.

Perkoz zachwycił Niemców
[szybownictwo / strona: 58 / autor: Michał Ombach]
Wydawało by się, że naszym zachodnim sąsiadom, których nowoczesne konstrukcje cieszą się w świecie wyjątkową renomą, nie można zaimponować nowym szybowcem. Jednak prezentowany podczas niedawnego tournée SZD-54-2 Perkoz z Bielska nieodmiennie wzbudzał wśród Niemców entuzjazm, również w najsłynniejszym niemieckim szybowisku górskim Unterwoessen… Czym tak ich zachwycił, pisze w styczniowym Przeglądzie Michał Ombach.

Stan świadomości
[felieton / strona: 78 / autor: Piotr Długiewicz]
Felieton Piotra Długiewicza o świadomości lotniczych kompetencji.

Nowy dywizjon Spitfire’ów
[aktualności / strona: 14 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Grupa pilotów z brytyjskiego Enstone Flying Club zamierza w ciągu roku zbudować dwanaście samolotów Supermarine MK26B Spitfire, będących replikami najsłynniejszego myśliwca Bitwy o Anglię w skali 90%.

Legacy dla lorda
[aktualności / strona: 14 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Embraer dostarczył pierwszy egzemplarz odrzutowego samolotu dyspozycyjnego Legacy 650.

Kodiak z FIKI
[aktualności / strona: 14 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Firma Quest uzyskała certyfikat FAA dla instalacji systemu przeciwoblodzeniowego TKS firmy CAV Aerospace na swych samolotach Kodiak.

Elektryczny Sonex już lata
[aktualności / strona: 14 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Firma Sonex Aircraft dokonała 3.12.2010 oblotu prototypu samolotu z napędem elektrycznym, nad którym pracuje od 2007 roku.

Katany dla kadetów
[aktualności / strona: 15 / autor: wj]
Notatka: W grudniu 2010 J.B. Investments Sp. z o.o. dostarczyła Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie trzy nowe samoloty szkolne Diamond DA 20 C1.

LPR ma komplet EC-135
[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Setlak]
Notatka: 16.12.2010 Lotnicze Pogotowie Ratunkowe oficjalnie odebrało ostatnie dwa z 23 zamówionych ratowniczych śmigłowców Eurocopter EC-135, a 20.12 kolejna z dostarczonych maszyn rozpoczęła służbę w bazie LPR na lotnisku Przylep.

Gryźliny zapraszają
[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Znamy już datę IV Rodzinnego Pikniku Lotniczego w Gryźlinach koło Olsztynka – jednodniowa impreza odbędzie się 19 czerwca 2011 r.

Continental – chińska marka
[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Legendarny producent silników, Teledyne Continental Motors, zmienił właściciela – Teledyne Technologies sprzedała go za 186 mln USD należącej do chińskiego koncernu AVIC International firmie Technify Motors.

Oszczędniejsze Airbusy
[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Airbus będzie wyposażać popularne liniowce z rodziny A320 w oszczędniejsze silniki turbowentylatorowe nowej generacji – CFM LEAP-X lub Pratt & Whitney PurePower PW1100G.

Generał, dawniej Walter
[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Firma General Electric prowadzi próby w locie turbośmigłowego silnika GE H80, będącego rozwinięciem znanego w Polsce czeskiego silnika Walter M601.

III Zjazd Agrolotników
[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Setlak]
Notatka: III Zjazd Agrolotników ma się odbyć 17 i 18.09.2011 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Bagażnik dla Husky’ego
[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Firma Aviat Aircraft wprowadziła do oferty certyfikowane (STC) bagażniki zewnętrzne dla popularnych samolotów Husky.

Jubileusz Praszczura
[aktualności / strona: 18 / autor: Redakcja]
Notatka: Najstarszy czynny polski paralotniarz Janusz Orłowski, rozsławiony filmem Praszczur Mirosława Dembińskiego, 14 stycznia 2011 r. kończy 85 lat.

Paragiełda 2011
[aktualności / strona: 18 / autor: Redakcja]
Notatka: Tegoroczna, VIII edycja Targów Lotnictwa Lekkiego Paragiełda, organizowanej przez Gekon Glide Club, odbędzie się 26-27.03 w obiektach sportowych Wojskowej Akademii Technicznej.

„Ostatni lot”
[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Setlak]
Mini-recenzja dwóch książek wydawnictwa Prószyński i S-ka pod wspólnym tytułem „Ostatni lot”, poświęconych katastrofie Tu-154M PLF101 pod Smoleńskiem.

LOT Business Lounge
[aktualności LOT / strona: 19 / autor: lot]
Notatka: 22.12 PLL LOT we współpracy z PPL otworzyły na lotnisku Chopina w Warszawie LOT Business Lounge Polonez.

Wyróżnienia dla mistrzów sportów lotniczych
[aktualności LOT / strona: 19 / autor: lot]
Notatka: Rada Nadzorcza PLL LOT, na spotkaniu opłatkowym 13 grudnia uhonorowała gwiazdy sportów lotniczych dyplomami i specjalnie wybitym medalem.

SMS-tracking
[aktualności LOT / strona: 19 / autor: lot]
Notatka: PLL LOT uruchomiły w grudniu 2010 usługę SMS-tracking, umożliwiającą sprawdzanie statusu lotu za pomocą telefonu komórkowego..

Hanoi – powrót na Daleki Wschód
[aktualności LOT / strona: 19 / autor: lot]
Notatka: PLL LOT uruchomiły połączenie do stolicy Wietnamu, Hanoi.

Z LOT-em na narty!
[aktualności LOT / strona: 19 / autor: lot]
Notatka: W sezonie zimowym LOT będzie co sobotę realizował loty czarterowe do Grenoble i Werony.

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2011

Spis numeru: Doggy wodołaz – Husky na pływakach[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Krzysztof …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *