Przegląd Lotniczy – luty 2011

Spis numeru:

Flota spełnionych marzeń
[śmigłowce / strona: 20 / autor: Krzysztof Krawcewicz]
W ostatnich dniach ubiegłego roku Lotnicze Pogotowie Ratunkowe odebrało ostatnie dwa z 23 nowych Eurocopterów EC135, które zastępują wysłużone i przestarzałe Mi-2. Zmiany w LPR to jednak nie tylko unowocześnienie floty – na naszych oczach powstaje nowoczesny system lotnictwa ratowniczego i szkolenia załóg, którego już teraz zazdroszczą nam za granicą, a Pogotowie staje się dla pilotów coraz bardziej atrakcyjnym miejscem pracy. Warto się tym zainteresować! Więcej na ten temat przeczytasz w PLAR 2/2011.

Smoleńsk – raport dla lotników
[latanie samolotowe / strona: 26 / autor: Michał Setlak]
Choć dla niektórych raport z badania przyczyn katastrofy smoleńskiej to sprawa polityczna, dla lotników najważniejsze są wnioski w kwestii bezpieczeństwa lotów i idąca za nimi profilaktyka. O tym, co wynika z raportu, piszemy z lotniczego punktu widzenia na łamach PLAR 2/2011.

Na lekkim minusie – Rejestr 2011
[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Jerzy Liwiński]
Liczba statków powietrznych wpisanych do Rejestru Statków Powietrznych na dzień 1?stycznia 2011 była nieznacznie niższa, niż rok wcześniej – i podobnie, jak rok temu był to przede wszystkim efekt wykreślania „martwych dusz”, nie latających od ponad dwóch lat. W?rzeczywistości mamy więc do czynienia ze wzrostem ilości użytkowanego sprzętu, połączonym z radykalną modernizacją floty. Co nowego pojawiło się na polskim niebie, a czego ubyło – jak co roku o tej porze, zamieszczamy szczegółowe zestawienie, opracowane przez Jerzego Liwińskiego.

Vive la Liberté! – latanie na Liberty
[latanie samolotowe / strona: 34 / autor: Krzysztof Bień]
Wygodny i ekonomiczny Liberty XL2 to maszyna stworzona jakby specjalnie z myślą o?szkoleniu pilotów nowoczesnych, szybkich dolnopłatów. Ten samolot naprawdę da się lubić! Jeśli nie chcesz poprzestać na opiniach z drugiej ręki, sięgnij po artykuł z PLAR 2/2011, w którym swoje doświadczenia z lotów na Liberty XL2 opisuje Krzysztof Bień, mający największy bodaj nalot na tym typie w Polsce.

Wojenne szkolenie 70 lat temu cz. 2 – licencja zawodowa
[latanie samolotowe / strona: 40 / autor: Jacek Mainka]
Standardy szkolenia RAF w czasie II Wojny Światowej ze zrozumiałych względów musiały być zupełnie inne, niż współczesnego szkolenia do licencji zawodowej. Ciekawe jednak, że pewne rzeczy się nie zmieniły, jak choćby czas trwania kursu zintegrowanego. W lutowym PLAR kontynuacja artykułu Jacka Mainki ze stycznia 2011 – tym razem przyjrzymy się etapom nauki latania następującym po szkoleniu podstawowym.

Pracujesz w powietrzu? Odpoczywaj w wodzie!
[latanie samolotowe / strona: 46 / autor: Bogdan Łukaszuk]
Okazuje się, że Big Blue i Blue Sky mają ze sobą dużo więcej wspólnego, niż mogło by się wydawać. I wcale nie chodzi tu wyłącznie o kolor. Bez względu na to, czy wznosimy się w powietrze, czy schodzimy pod wodę, moment zmiany środowiska jest magiczny – poruszanie się w trójwymiarowej przestrzeni, do której istota ludzka nie jest przystosowana, już samo w sobie jest niezwykłe i emocjonujące… Tylko człowiek wyposażony w odpowiednią technikę (akwalung, samolot) i wiedzę jest w stanie przeżyć i działać w środowisku z gruntu dla siebie obcym. I zapewne ta wspólna dla obu dyscyplin potencjalna wrogość środowisk, w których są uprawiane, spowodowała podobieństwa rygorów i procedur, którym podlegają. Sięgnij po artykuł z PLAR 2/2011 i przeczytaj, jakie przemyślenia wynikające z przebywania w dwóch światach: hiper i hipobarycznym ma dla nas ktoś, kto jest z nimi za pan brat.

Sprawdź się w komorze
[szybownictwo / strona: 52 / autor: Tomasz Setny]
Wznosząc się w powietrze, myślimy zazwyczaj jedynie o zagrożeniach związanych z koniecznością powrotu na ziemię i pogodą na trasie, zapominając o niebezpieczeństwie wynikającym z malejącego wraz z wysokością ciśnienia powietrza. Tymczasem choroba wysokościowa należy do niewielkiej grupy dolegliwości, których objawy odczuwane przez pilota, mogą być niewielkie w porównaniu do rzeczywistego zagrożenia. Zatem zanim polecisz, przećwicz rozpoznawanie symptomów niedotlenienia w bezpieczny sposób: w komorze niskich ciśnień – radzi w PLAR 2/2011 dr Tomasz Setny.

Bezpieczeństwo a sprawa polska
[latanie samolotowe / strona: 56 / autor: Jacek Mainka]
Co powinniśmy zrobić, aby poprawić bezpieczeństwo „małego” latania w naszym kraju? Do poprawienia jest wiele. Uczmy się na błędach innych, ale jak sprawić, by mówienie o błędach było traktowane wyłącznie jako wymiana doświadczenia wśród profesjonalistów? Aby skutecznie działać, Safety Management System (SMS) wymaga kultury wymiany doświadczeń – pisze Jacek Mainka.

Na lodzie jak na wodzie
[latanie samolotowe / strona: 60 / autor: Krzysztof Barszczewski]
Zima nie sprzyja lotnikom… Chyba, że wykorzysta się jej mroźną naturę! Gdy ściśnie mróz, w?miejscu jezior pojawiają się dodatkowe lądowiska o twardej jak beton nawierzchni. O?lądowaniu na lodzie pisze w PLAR 2/2011 Krzysztof Barszczewski.

Na Maderę… z licencją turystyczną
[latanie samolotowe / strona: 72 / autor: Maciej Czubek]
Są lotniska, na których widok szybciej bije serce każdego lotnika – bez dwóch zdań należy do nich Funchal na Maderze, olbrzymiej skale wystającej z oceanu. Okazuje się, że mając JAR-owską licencję, można spróbować na nim własnych sił, łącząc rodzinne wakacje w jednym z najbardziej niezwykłych miejsc Europy z podtrzymywaniem umiejętności pilotażowych. Swoimi doświadczeniami z tego niezwykłego lotniska dzieli się Maciej Czubek, na co dzień kontroler zbliżania na Okęciu.

Use it or lose it
[felieton / strona: 78 / autor: Piotr Długiewicz]
Felieton, w którym Piotr Długiewicz odpowiada na dziwaczne z pozoru pytanie – po co latać w IFR?

HondaJet bliżej certyfikacji
[aktualności / strona: 14 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Pod koniec grudnia 2010 oblatano przedseryjny prototyp dyspozycyjnego odrzutowca HondaJet.

Extra podbija nowe rynki
[aktualności / strona: 14 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Extra Aircraft ma nowego dystrybutora na antypodach – promowaniem, sprzedażą i obsługą samolotów Extra 500 Spirit w Australii i rejonie Azji i Pacyfiku zajmie się Extra Aviation Australasia.

US NAVY dla Kestrela
[aktualności / strona: 14 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Firma Kestrel Aircraft (należąca do współzałożyciela Cirrus Design Alana Klapmeiera) wydzierżawiła niemal 10 tys. m. kw. powierzchni w hangarze likwidowanej bazy Marynarki Wojennej USA NAS Brunswick w stanie Maine, przekształcanej w Brunswick Executive Airport.

Usprawnienia Cirrusa
[aktualności / strona: 14 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Cirrus uzyskał aprobatę FAA na nowe usprawnienia awioniki Perspective, mające zwiększyć bezpieczeństwo lotów – system elektronicznej stabilizacji Perspective ESP oraz system wykrywania niedotlenienia i automatycznego zniżania.

LSA dla strażaków
[aktualności / strona: 15 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Ekwadorska straż pożarna zakupiła należący do kategorii LSA samolot CTLS, który będzie jej służyć do patrolowania i koordynacji działań

Gulfstream z elektryką
[aktualności / strona: 15 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Pod koniec grudnia firma Gulfstream wykonała próby w locie modelu G650 z wykorzystaniem elektrycznego systemu napędu sterów.

Phenom 100 bestsellerem
[aktualności / strona: 15 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Najlepiej sprzedającym się odrzutowym samolotem dyspozycyjnym roku 2010 okazał się Embraer Phenom 100.

Powrót Great Lakes
[aktualności / strona: 15 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Trzydzieści lat od zaprzestania produkcji oryginału w 1980 roku, firma Waco Classic wprowadza na rynek klasyczny dwupłatowy samolot akrobacyjny, Great Lakes 2T-1A-1/2.

Elektra One bliżej lotu
[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Elektra One, jednomiejscowy samolot z napędem elektrycznym zbudowany przez niemiecką firmę PC-Aero, jest coraz bliższy oblotu.

Certyfikat dla G1000 w King Airach
[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: EASA wydała certyfikat STC dla instalacji „szklanych kokpitów” Garmin G1000 w samolotach Beechcraft King Air 200 i B200.

Już nie PiperSport
[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Piper Aircraft nie będzie już użyczał nazwy handlowej PiperSport LSA czeskiej firmie Czech Aircraft Works.

Gobosh zmienia właściciela
[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Aerospace Capital Partners LLC wykupiło firmę Gobosh Aviation, znaną Czytelnikom PLAR jako amerykański dystrybutor produkowanych w Mielcu samolotów Aero AT-4 LSA, sprzedawanych w USA pod nazwą Gobosh 700

Wodorowy obserwator
[aktualności / strona: 17 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Firma AeroVironment przeprowadziła próby bezzałogowego samolotu Global Observer, wykorzystującego wodór w charakterze paliwa.

Rekord bezzałogowca
[aktualności / strona: 17 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Zasilany energią słoneczną bezzałogowy samolot Zephyr UAV, zbudowany przez firmę QinetiQ, ustanowił nowy rekord długotrwałości lotu w swej kategorii – wykonany w lipcu ub. r. lot trwał 336 godzin, 22 minuty i 8 sekund.

Przyszłość liniowców
[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: NASA zaprezentowała artystyczne wizje samolotów pasażerskich roku 2025, których koncepcje opracowywane są przez firmy takie jak Boeing, Lockheed Martin i Northrop Grumman.

Sprawdź ELT
[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: NTSB zwraca uwagę na konieczność kontroli mocowania nadajników ELT i zaleca weryfikację wymagań i prób dopuszczających.

Michał uhonorowany
[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Michał Wieczorek z Aeroklubu Krakowskiego, reprezentant samolotowej Kadry Narodowej, zawodowo pilot Boeinga 737-800 NG Air Italy Polska, został przez czytelników i redakcję „Dziennika Polskiego” uhonorowany tytułem Największe Odkrycie 2010 roku.

Próby Carter PAV
[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Carter Aviation zakończył pierwszą fazę prób pojazdu PAV (Personal Air Vehicle).

LOT gra w Wielkiej Orkiestrze
[aktualności LOT / strona: 19 / autor: lot]
Notatka: 9 stycznia 2011 PLL LOT uczestniczył w XIX Finale WOŚP.

Szalone środy – nowa oferta!
[aktualności LOT / strona: 19 / autor: lot]
Notatka: Rozpoczęła się nowa odsłona oferty w PLL LOT – „Szalona Środa”.

Najlepsza Linia we Wschodniej Europie
[aktualności LOT / strona: 19 / autor: lot]
Notatka: Polskie Linie Lotnicze LOT po raz kolejny otrzymały nagrodę „Najlepsza Linia we Wschodniej Europie” przyznawaną przez amerykański magazyn Global Traveler.

Urodziny PLL LOT
[aktualności LOT / strona: 19 / autor: lot]
Notatka: W styczniu Polskie Linie Lotnicze LOT obchodziły swoje 82 urodziny.

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2011

Spis numeru: Doggy wodołaz – Husky na pływakach[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Krzysztof …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Stanisław Prauss i jego konstrukcje