Przegląd Lotniczy – marzec 2011

Spis numeru:

Powoli do przodu. Ile wylataliśmy w 2010 r.?
[latanie samolotowe / strona: 18 / autor: Andrzej Rutkowski]
Mimo światowego kryzysu, którego skutki dały się odczuć również nad Wisłą, kondycja polskiego General Aviation nie jest najgorsza – świadczą o tym należące do najbardziej miarodajnych wskaźników statystyki operacji obsłużonych przez służbę informacji powietrznej (FIS), które jak co roku przedstawiamy w numerze 3/2011.

Bies – żywa historia
[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Michał Setlak]
Przedstawiamy najnowsze zdjęcia air-to-air z lotów Biesa SP-YBD w lutowej scenerii. Klasyczny warbird prezentuje się świetnie. Jego historię w zajmujący sposób przypomniał Michał Setlak. Choć realia Polski Ludowej nie sprzyjały powstawaniu nowych konstrukcji lotniczych, talent i samozaparcie konstruktorów okazały się silniejsze od przeciwności. Stworzony przez zespół Tadeusza Sołtyka TS-8 Bies – to był pierwszy polski samolot z polskim silnikiem. Tę kultową maszynę, której kilka egzemplarzy dzięki uporowi entuzjastów przetrwało do dziś w stanie lotnym, przedstawiamy w PLAR 3/2011.

Skąd się bierze taką Cessnę?
[latanie samolotowe / strona: 20 / autor: Andrzej Rutkowski]
Marzenie o własnym samolocie jest nieobce wielu z nas – w większości przypadków jedyną realną możliwością jest zakup na rynku wtórnym. Jak jednak zabrać się do tego tematu praktycznie, by za rozsądne pieniądze stać się właścicielem samolotu, który przysparzać będzie więcej radości niż trosk? Pytamy o to zadowolonego właściciela Cessny 152 SP-MAI, który ma już za sobą długą drogę poszukiwań, zmagań z rejestracją w Polsce i rozważań nad tym, co zrobić, by własny samolot nie był źródłem niekończących się wydatków. Nadto – genialne zdjęcia air-to-air Andrzeja Rutkowskiego udowadniają, że mała Cessna też może być piękna.

Nowy krąg Babic
[latanie samolotowe / strona: 28 / autor: Andrzej Rutkowski]
Od 10 lutego na warszawskich Babicach obowiązuje nowy kształt kręgu nadlotniskowego. Jeśli planujesz korzystanie z tego lotniska, najwyższy czas, by zapoznać się z nową sytuacją. O tym, na co trzeba zwrócić uwagę, przeczytasz w PLAR 3/2011. Zadaliśmy sobie trud, żeby na planie starego kręgu nałożyć nowy – dla lepszego uczulenia pilotów, gdzie są najbardziej istotne zmiany. Szczegółowo opisaliśmy punkty i wysokości

IFR – latanie dla każdego
[latanie samolotowe / strona: 30 / autor: Krzysztof Krawcewicz]
Na świecie uprawnienie IR jest niezbędnym uzupełnieniem umiejętności każdego pilota turystycznego. W Polsce traktowane jest wyłącznie jako warunek do przyjęcia pilota do linii. Krzysztof Krawcewicz przekonuje, że IFR to po prostu fajny sposób na latanie w General Aviation, tym bardziej, że na nowoczesnym samolocie, jak Cirrus SR22T, może być zadziwiająco prosty.

Dwugłos o lataniu z pasażerami
[latanie samolotowe / strona: 44 / autor: Alicja Orkiszewska, Jerzy Orkiszewski]
O czym powinien pamiętać pilot zabierając w powietrze pasażerów, żeby wszyscy wysiedli zadowoleni? Czego powinien się spodziewać i czego wymagać od pilota pasażer? W marcowym Przeglądzie zamieszczamy krótki kurs latania z pasażerami (również i z własną rodziną) – znajdziecie w nim kilka prostych zasad, pozwalających zwiększyć szanse, że Twoi pasażerowie będą dobrze wspominać lot.

Kara a prewencja
[punkt widzenia / strona: 50 / autor: Andrzej Pazio]
Latanie jest sztuką – i mimo najlepszych chęci lotnikom zdarzają się niezawinione błędy w owej sztuce. Bywa, że w takiej sytuacji pilotem zaczyna się interesować gorliwy prokurator… Na łamach marcowego numeru Andrzej Pazio postuluje konieczność zmian w ustawie Prawo Lotnicze, chroniących lotnika w przypadku błędu niezawinionego, co wbrew pozorom sprzyjało by profilaktyce wypadków.

California dream – tak w Europie nie szkolą
[latanie samolotowe / strona: 52 / autor: Jacek Nowak]
Co sprawia, że szkolenia lotnicze w USA cieszą się legendarną wręcz sławą? Czy to zasługa atmosfery miejsc, w których zaczynały swą karierę takie legendy, jak Donald Douglas czy Howard Hughes? W marcowym PLAR Jacek Nowak, który pierwsze loty za sterami samolotu wykonał w Europie pisze, że dopiero szkolenie w USA ukazało mu prawdziwy urok powietrznej przygody i sprawiło, że latanie stało się jego prawdziwą pasją.

ALERT PLAR: Szkolenia obłożone VAT-em
[latanie samolotowe / strona: 56 / autor: Przemysław Wiśniewski]
Z początkiem roku 2011 weszła w życie nowa ustawa o podatku VAT, obciążająca tym podatkiem m. in. szkolenie lotnicze, co oznacza zwiększenie kosztów i tak już drogiego szkolenia o 23%. Czy są jakieś legalne sposoby, pozwalające złagodzić tę uciążliwość? Na nasze pytania odpowiada w marcowym numerze Przeglądu Lotniczego prawnik Przemysław Wiśniewski.

Specjalność – pilotaż
[latanie samolotowe / strona: 66 / autor: Marcin Kania]
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie oferuje w ramach dziennych studiów inżynierskich szkolenie do licencji zawodowej finansowane z budżetu państwa – pisze Marcin Kania.

Jak-11 wraca w przestworza
[latanie samolotowe / strona: 74 / autor: Michał Setlak]
Jak 11, radziecki odpowiednik kultowego T-6 Texan, należał w latach 50. do podstawowych samolotów szkolno-treningowych polskiego lotnictwa wojskowego. Do Polski trafiło ogółem niemal 140 takich maszyn, jednak dziś pozostało po nich jedynie wspomnienie… Czy aby na pewno? W PLAR 3/2011 przedstawiamy jedną z nich, którą w warsztacie pod Konstancinem grupa pasjonatów przywraca do stanu lotnego.

Newscopter z certyfikatem
[śmigłowce / strona: 38 / autor: Michał Setlak]
Wykorzystanie śmigłowców przez telewizję kojarzy nam się przede wszystkim z Robinsonami TVN – jednak prawdziwym pionierem był w tej dziedzinie Polsat, który używał swego Bella 206 przy okazji powodzi stulecia w 1997 r. Jednak od ubiegłego roku Polsat dysponuje czymś znacznie lepszym! W marcowym Przeglądzie przedstawiamy polsatowski Eurocopter EC-135, pierwszy w pełni certyfikowany śmigłowiec telewizyjny w Polsce i najnowocześniejszą tego rodzaju platformę w Europie.

Fox – powrót na rynek
[szybownictwo / strona: 60 / autor: Irena Kujawa]
Polski szybowiec akrobacyjny MDM-1 Fox konstrukcji Edwarda Margańskiego to pierwszy na świecie dwumiejscowy szybowiec dopuszczony do pełnej akrobacji. Wraz ze swym poprzednikiem S-1 Swift praktycznie wyeliminował inne typy z międzynarodowych zawodów w akrobacji szybowcowej i… skutecznie nasycił rynek. W marcowym PLAR Irena Kujawa pisze o nowym Foksie, którego produkcję wznowiono po pięcioletniej przerwie – do tego piękne zdjęcia z lotów w Hiszpanii w styczniu 2011 r.

Druga miłość
[felieton / strona: 78 / autor: Piotr Długiewicz]
Felieton Piotra Długiewicza z wcale nie banalnymi refleksjami o przesiadce na większy lub szybszy samolot.

SportStar RTC
[aktualności / strona: 12 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Czeski Evektor przedstawił nowy, przeznaczony dla szkół lotniczych samolot SportStar RTC – wersję rozwojową certyfikowanego przez EASA w 2005 roku samolotu JAR-VLA Harmony.

Akrobacyjny Onex
[aktualności / strona: 12 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Firma Sonex oblatała prototyp przeznaczonego do samodzielnego montażu z zestawów jednomiejscowego, akrobacyjnego samolotu Onex.

GX dobry na zimę
[aktualności / strona: 12 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Remos przeprowadził próby swego popularnego samolotu LSA Remos GX, wyposażonego w nagrzewnicę Tanis i dodatkowy termostat, mające sprawdzić jego odporność na warunki zimowe.

MiG-29… oldtimerem
[aktualności / strona: 12 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Po dwóch latach prac Historic Flight Foundation doprowadziła do oblotu pozyskanego z demobilu dwumiejscowego Miga 29UB, który do 2005 roku służył w lotnictwie Ukrainy.

Hydroplan w dwa tygodnie
[aktualności / strona: 13 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Firma Glasair wzbogaciła swój program pomocy amatorom samodzielnego budowania samolotów z zestawów „Two Weeks to Taxi” o pływakową wersję samolotu Sportsman 2+2, dostępną w cenie 199 tys. USD.

Storch LSA
[aktualności / strona: 13 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Firma U-Fly-It oferuje replikę w skali 75% słynnego niemieckiego samolotu łącznikowo-obserwacyjnego Fieseler Fi-156 Storch, wyróżniającego się znakomitymi własnościami STOL.

Jest popyt na duże bizjety
[aktualności / strona: 13 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Mimo kryzysu, rynek największych odrzutowców dyspozycyjnych ma się dobrze.

CTLS na pływakach
[aktualności / strona: 13 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Pływakowa wersja samolotu CTLS uzyskała certyfikat ASTM.

Bezzałogowy supersterowiec
[aktualności / strona: 14 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Northrop Grumman zamierza latem oblatać prototyp zdalnie pilotowanego sterowca o długości ok. 100 m, zdolnego pozostawać w powietrzu nawet trzy tygodnie.

Polski bezpilotowiec
[aktualności / strona: 14 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Gliwicka firma Flytronic skonstruowała bezzałogowy samolot obserwacyjny FlyEye, który już teraz wykorzystywany jest przez Wojsko Polskie.

Turbolet z nowymi silnikami
[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Czeski producent lotniczy Aircraft Industries (dawniej LET Kunovice) zawarł z firmą GE Aviation umowę na zakup silników M601 i H80, które będą instalowane w samolotach L410-UVP-E20, produkowanych w liczbie kilkunastu egzemplarzy rocznie.

Świetne wyniki Tecnama
[aktualności / strona: 14 / autor: Michał Setlak]
Notatka: W ubiegłym roku Tecnam dostarczył 265 samolotów, z czego 210 to maszyny jednosilnikowe kategorii UL, LSA i CS/VLA, zaś pozostałe 55 to dwusilnikowe P2006T.

Elektryczny motoszybowiec
[aktualności / strona: 15 / autor: Krzysztof Setlak]
Notatka: Słoweńska firma Pipistrel rozpoczęła sprzedaż napędzanych silnikiem elektrycznym motoszybowców Taurus Electro G2.

Pierwszy Perkoz na eksport
[aktualności / strona: 15 / autor: Michał Setlak]
Notatka: 12.02 pilot doświadczalny Mariusz Stajewski dokonał fabrycznego oblotu pierwszego seryjnego egzemplarza szybowca SZD-54-2 Perkoz, wyprodukowanego przez zakłady Allstar PZL Glider.

Jumbo jeszcze lepszy
[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Boeing zaprezentował oficjalnie nową wersję swej najlepiej rozpoznawalnej konstrukcji – model 747-800 Intercontinental.

Naprawdę ultralekki
[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Setlak]
Notatka: Czeska firma Spacek oferuje jednomiejscowy samolot SD-1 w zestawach do montażu.

Lotniczy GPS w komórce
[aktualności / strona: 16 / autor: (ar)]
Notatka: ForeFlight Mobile to jedna z najbardziej popularnych lotniczych aplikacji dla urządzeń przenośnych iPhone i iPad, umożliwiająca wygodne planowanie lotu i zarządzanie danymi nawigacyjnymi.

Bezpłatny system rezerwacji
[aktualności / strona: 16 / autor: Michał Setlak]
Notatka: W styczniu ruszył bezpłatny internetowy ogólnopolski system zarządzania flotą i rezerwacji statków powietrznych timeBROS.pl, z którego korzystać mogą wszyscy piloci oraz prywatni i instytucjonalni właściciele statków powietrznych.

PLL LOT nagrodzone przez PPL
[aktualności LOT / strona: 17 / autor: (lot)]
Notatka: 3 lutego 2011r. w Warszawie podczas gali zorganizowanej w Arkadach Kubickiego w Zamku Królewskim odbyło się wręczanie nagród przyznawanych przez Polskie Porty Lotnicze.

Potrójne mile
[aktualności LOT / strona: 17 / autor: (lot)]
Notatka: Do 30 kwietnia br. potrwa superpromocja w programie lojalnościowym Miles & More – potrójne mile za podróże klasą biznes na wszystkich połączeniach PLL LOT.

Zmiany w Zarządzie
[aktualności LOT / strona: 17 / autor: (lot)]
Skład Zarządu PLL LOT S.A. został zmniejszony do czterech osób. 31 stycznia 2011 r. Rada Nadzorcza odwołała ze stanowiska Leszka Narowskiego, Członka Zarządu ds. Handlowych.

Kair – LOT zdał egzamin
[aktualności LOT / strona: 17 / autor: (lot)]
Notatka: W związku z niespokojną sytuacją polityczną w Egipcie, na przełomie stycznia i lutego, PLL LOT zmieniły tymczasowo rozkład swoich lotów na trasie Warszawa-Kair.

Air Canada, TAM i US Airways dołączyły do programu Star Alliance Upgrade Award
[aktualności LOT / strona: 17 / autor: (lot)]
Notatka: Uczestnicy programu lojalnościowego sieci Star Alliance mogą teraz wykorzystywać swoje mile, aby podróżować wyższą klasą podczas lotów liniami Air Canada, TAM i US Airways, które przystąpiły do programu Star Alliance Upgrade Award.

O Zespół Redakcyjny

Sprawdź też

Przegląd Lotniczy – wrzesień 2011

Spis numeru: Doggy wodołaz – Husky na pływakach[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Krzysztof …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P