Przegląd Lotniczy – maj 2011 Zespół Redakcyjny 01.05.2011 2011 Zostaw komentarz 242 Odsłon Spis numeru: W powietrzu i na wodzie[latanie samolotowe / strona: 6 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Szkolenie do uprawnień SEP(S) na wodnosamoloty w Polsce?! Tak, to już jest faktem! Stała się rzecz epokowa: od marca mamy już pierwszy zarejestrowany oficjalnie w Polsce wodnosamolot. Mało tego, jest już też program szkolenia na uprawnienie SEP(S), czyli Single Engine Piston – Sea, i są pierwsi posiadacze tego uprawnienia, wpisanego do polskiej licencji. Co ciekawe, szkolenie do SEP(S) jest kusząco proste i niedrogie, więc chętnych chyba nie zabraknie. W majowym numerze PLAR możliwości C172 Amphibian wypróbowuje redaktor naczelny… AERO Friedrichshafen – targowisko nowości[latanie samolotowe / strona: 26 / autor: Marcin Wiśniewski]Targi Aero we Friedrichshafen były w tym roku większe i ciekawsze, niż poprzednie, a wystawcy, wietrząc pokryzysową koniunkturę, pokazali sporo nowości. Jednak wędrując wśród stoisk można było odnieść wrażenie, że wielcy rynku lotniczego spoczęli na laurach, co wykorzystują młode firmy – dotychczasowi producenci samolotów ultralekkich rozpoczęli ekspansję na segmenty zajęte dotychczas przez firmy o kilkudziesięcioletnich tradycjach. Szczegóły w relacji Marcina Wiśniewskiego. Podejście do podejścia – głos w sprawie bezpieczeństwa[latanie samolotowe / strona: 34 / autor: C.W.]Minimalne warunki, konieczne dla poszczególnych rodzajów podejść do lądowania, określone są precyzyjnie w regulacjach prawnych. Nierzadko jednak lotnicy podchodzą do nich dość swobodnie i… nic z tego nie wynika. Tymczasem podchodzenie poniżej minimów może zostać zakwalifikowane jako przestępstwo komunikacyjne (art. 173-176 Kodeksu Karnego), np. sprowadzenie bezpośredniego zagrożenia katastrofą w ruchu lotniczym, zagrożone naprawdę surową karą… Jak się zachować wobec takich zachowań i jak to się robi na świecie – pisze w PLAR 5/2011 autor, znający sprawę zarówno od strony kokpitu, jak i od strony ziemi. IFR – rozważnie, bez ekscytacji[latanie samolotowe / strona: 36 / autor: Andrzej Pazio]Uzyskanie uprawnienia IR (Instrument Rating – loty wg wskazań przyrządów) zdaje się być panaceum na wiele lotniczych bolączek, w tym zwłaszcza na niepewną pogodę. Czy jednak po uzyskaniu tego upragnionego wpisu pilot może mniej się przejmować okolicznościami, w jakich przyjdzie mu lecieć? Blaski i cienie latania IFR ukazuje w majowym Przeglądzie Lotniczym Andrzej Pazio. Kilka miejsc na Mazowszu[latanie samolotowe / strona: 40 / autor: Michał Setlak]Ile lotnisk i lądowisk znajduje się w Twojej okolicy? Warszawiacy mają Okęcie, Babice, Modlin, Konstancin, Sobienie… sporo. Wystarczy jednak trochę poszperać, że oprócz znanych lądowisk jest w okolicy mnóstwo „miejsc przystosowanych do startów i lądowań”. W majowym PLAR wiosenna impresja z krótkiej lotniczej wycieczki, podczas której odwiedziliśmy dziewięć prywatnych lądowisk na południe od Warszawy. Zrobiłeś FI? Powodzenia…[latanie samolotowe / strona: 46 / autor: Bolesław Kozłowski]Zdobycie uprawnień instruktorskich jest postrzegane jako punkt zwrotny kariery pilota, od którego przestaje się płacić za latanie i zaczyna wreszcie zarabiać. Czy tak jest w rzeczywistości? Bolesław Kozłowski, szef wyszkolenia ośrodka Ad Astra zauważa, że że przy wpisie „FI” w licencji świeżo upieczonego instruktora stoi jeszcze literka „R” (restricted), której można się pozbyć tylko w długotrwałym, ścisłym związku z konkretnym ośrodkiem szkolenia. Wolny najmita – mechanik kontraktowy[latanie samolotowe / strona: 48 / autor: Kamil Iwankiewicz]Wolny rynek pracy i otwarte granice stwarzają dla mechanika lotniczego wiele zawodowych możliwości. Jak je wykorzystać? Kilka opartych na własnych doświadczeniach refleksji naszego „dyżurnego” mechanika, Kamila Iwankiewicza dla tych, którzy wiążą swoją przyszłość z tym zawodem. Wiosenne zmiany w przestrzeni[latanie samolotowe / strona: 50 / autor: Andrzej Rutkowski]W zeszłym miesiącu pisaliśmy, że wiele naruszeń przestrzeni powietrznej wynika z jej nieznajomości. Aby więc ograniczyć liczbę zaskoczonych pilotów, w majowym PLAR przedstawiamy najważniejsze tegoroczne jej zmiany, oddziałujące na bezpieczeństwo lotów General Aviation. Koliber – dokończone dzieło[latanie samolotowe / strona: 70 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Swego czasu w aeroklubach Kolibry traktowano po macoszemu ze względu na marne osiągi. Jednak stary płatowiec, wyremontowany z pietyzmem i wyposażony przez nowego właściciela w mocniejszy silnik, może być dziś obiektem usprawiedliwionej zazdrości – 180 konny Lycoming sprawia, że Koliber może być pełnowartościową czteromiejscówką. Na łamach majowego Przeglądu Krzysztof Krawcewicz prezentuje Kolibra SP-FRR, lśniącego świeżutkim lakierem i kuszącego komfortowym wnętrzem – co widać na sugestywnych zdjęciach Andrzeja Rutkowskiego Szczepan Grzeszczyk – „Szczypion Afrykański” a lotnictwo polskie[szybownictwo / strona: 56 / autor: Tomasz Murawski]W tym roku mija 110 rocznica urodzin Szczepana Grzeszczyka, zwanego ojcem polskiego szybownictwa. Po „wynalezieniu” szybowiska w Bezmiechowej, Grzeszczyk stał się pierwszym w Polsce instruktorem szybowcowym. Na szybowcach jego konstrukcji ustanowiono 22 rekordy krajowe. Był też świetnym pilotem samolotowym. Więcej ciekawych szczegółów z biografii Szczepana Grzeszczyka znajdziecie w PLAR 5/2011. Przepustka do wolności[paralotniarstwo / strona: 60 / autor: Jędrzej Jaxa-Rożen]Kiedyś niesprawne nogi oznaczały sprowadzenie do dwóch wymiarów, w których można się poruszać na wózku, jednak dziś wyjście z płaszczyzny w przestrzeń zależy tylko od determinacji. Po raz kolejny udowadnia to Jędrzej Jaxa-Rożen, ruszając ze swą paralotnią do Słowenii, by cieszyć się chwilami normalności, w której dzięki skrzydłu może sobie wędrować po górach, na kilka godzin zapominając o kapitulującym przed kilkoma schodami wózku – a nawet pokonać w jednym locie magiczną barierę 100 kilometrów. Certyfikat dla Orki[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: W dniu rozpoczęcia targów AERO we Friedrichshafen przedstawiciele EASA przekazali Zakładom Lotniczym Margański & Mysłowski europejski certyfikat na samolot Orka EM11C. HondaJet jeszcze szybszy[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Przedprodukcyjny prototyp dyspozycyjnego odrzutowca HondaJet osiągnął podczas prób prędkość 425 KTAS. Super Legend Cub[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Rodzina produkowanych przez American Legend Aircraft Company dwumiejscowych samolotów LSA Legend Cub wzbogaciła się o nowy model Super Legend. Latający jacht[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]Rosyjska firma AeroWołga przedstawiła na targach Aero we Friedrichshafen ośmioosobową łódź latającą ŁA-8. Będzie nowy A500?[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Setlak]Notatka: Thomas Hsueh, właściciel firmy Triton Aerospace, do której należy masa upadłościowa Adam Aircraft, zamierza opracować i doprowadzić do certyfikacji ulepszoną wersję samolotu Adam A500. Nowe Aeroprakty[aktualności / strona: 17 / autor: (jg)]Notatka: 11.04 do Ewidencji Statków Powietrznych wpisano dwa ultralekkie samoloty Aeroprakt-22L2: s/n 345 SP-SAOT. Seawind w próbach[aktualności / strona: 17 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Firma Seawind LLC kontynuuje próby w locie swego czteromiejscowego hydroplanu Seawind 300C, reklamowanego jako najszybsza na świecie łódź latająca. NOTAM-y – graficznie[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Setlak]Notatka: Portal dlapilota.pl przedstawił drugą edycję internetowego wizualizatora treści depesz NOTAM, dostępną pod adresem enotam.com. Nagroda Lindbergha dla Pipistrela[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Podczas targów Aero we Friedrichshafen tegoroczną nagrodę Lindbergha dla najlepszego statku powietrznego z napędem elektrycznym przyznano motoszybowcowi Taurus Electro słoweńskiej firmy Pipistrel. Sebastian Kawa wygrał na Słowacji[aktualności / strona: 18 / autor: (aks)]Notatka: Od 9 do 21.04 w Prievidzy na Słowacji rozegrano dziewięć konkurencji międzynarodowych zawodów szybowcowych FCC 2011. Z wózka w powietrze[aktualności / strona: 18 / autor: (kaw)]Notatka: Choć nie stanął na podium, Adam Czeladzki stał się niewątpliwym bohaterem międzynarodowych zawodów szybowcowych w Prievidzy. 10 Najlepszych Wyników Szybowcowych[aktualności / strona: 18 / autor: (aks)]Notatka: Za szybowce.com podajemy opracowane przez Witka Czarnika 10 Najlepszych Wyników Szybowcowych Roku 2010. Aeroklub wychodzi z kryzysu[aktualności / strona: 19 / autor: (g)]Notatka: 16.04 w Warszawie odbyło się XXVIII Walne Zgromadzenie Delegatów Aeroklubu Polskiego. Delegaci przyjęli sprawozdanie finansowe za rok 2009 i raport z działania Zarządu AP za rok 2010. Polski komputer dla PPG[aktualności / strona: 20 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Gdyńska firma Flyelectronics wprowadziła do sprzedaży nowy komputer pokładowy dla napędów PPG – PPG Info. Zawody w Toruniu[aktualności / strona: 20 / autor: Michał Setlak]Notatka: W dniach 28.04-1.05 w Toruniu odbyło się zgrupowanie Samolotowej Kadry Narodowej oraz liczone do Pucharu Polski Ogólnopolskie Zawody Samolotowe. Szkoła mechaników[aktualności / strona: 20 / autor: Michał Setlak]Notatka: 11.04 w Zespole Szkół im. Bohaterów Narwiku przy ulicy Gładkiej 16 w Warszawie odbyło się uroczyste wręczenie przez prezesa ULC Certyfikatu PART-147 dla Warszawskiego Technikum Lotniczego nr. 9. Wiosna – szkoleń czas[aktualności / strona: 20 / autor: (ar)]Notatka: Coraz większą popularnością wśród pilotów i podmiotów związanych z lotnictwem cieszą się darmowe, otwarte szkolenia prezentujące wybrane tematy związane z lataniem. Nowy nabytek – Embraer 195[aktualności / strona: 23 / autor: (lot)]Notatka: Nowy nabytek PLL LOT, samolot Embraer 195, wylądował na lotnisku Chopina w Warszawie 11 kwietnia 2011 o godzinie 12.15. Personel LOT-u najwyższej klasy[aktualności / strona: 23 / autor: (lot)]Notatka: Wystartował projekt „Elite Fleet”, który pozwoli na podniesienie poziomu kompetencji personelu pokładowego. Silny hub tylko z silną linią[aktualności / strona: 23 / autor: (lot)]Notatka: PLL LOT oraz przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze” podpisały list intencyjny, który określa założenia przyszłej współpracy obu stron. Code-share z Continental[aktualności / strona: 23 / autor: (lot)]Notatka: PLL LOT oraz Continental Airlines (spółka należąca do United Continental Holdings Inc.) – członkowie Star Alliance – zawarły umowę o wspólnym oznakowaniu na wybranych połączeniach lotniczych (tzw. code-share). Nowy kierunek – Donieck[aktualności / strona: 24 / autor: (lot)]Notatka: PLL LOT otwierają nowe połączenie z Warszawy do Doniecka na Ukrainie. Rejs inauguracyjny odbędzie się 3 czerwca br. Donieck jest czwartym co do wielkości miastem Ukrainy. Rozstajemy się z „Ołówkiem”[aktualności / strona: 24 / autor: (lot)]Notatka: Rejs LO-3832 z Gdańska do Warszawy 15 kwietnia br. był ostatnim, symbolicznym rejsem wykonanym samolotem Embraer 145 w barwach Polskich Linii Lotniczych LOT. Z jednym biletem po Mikronezji[aktualności / strona: 24 / autor: (lot)]Notatka: Największy globalny sojusz lotniczy Star Alliance, którego członkiem są PLL LOT, wzbogacił swoją ofertę o nowy produkt – Micronesia Airpass. Loty na Bliski Wschód czasowo zawieszone[aktualności / strona: 24 / autor: (lot)]Notatka: LOT czasowo zawiesza połączenia do Kairu (od 2.05 do 30.06), Bejrutu (od 7.05 do 23.06) oraz Damaszku (od 12.05 do 20.06) ze względu na niestabilną sytuację społeczno-polityczną na Bliskim Wschodzie i mniejsze zainteresowanie lotami w tych kierunkach. „Znajdź Najlepszą Cenę”[aktualności / strona: 24 / autor: (lot)]Notatka: Na stronie lot.com pojawiła się nowa funkcja – „Znajdź Najlepszą Cenę”. Zawód: mechanik lotniczy[aktualności / strona: 24 / autor: (lot)]Notatka: Od 18 do 22.04 można było oglądać wystawę zdjęć autorstwa Krzysztofa Jagiełło zatytułowaną „Zawód Mechanik Lotniczy”. Udostępnij Facebook Twitter Stumbleupon LinkedIn Pinterest