Przegląd Lotniczy – lipiec 2011 Zespół Redakcyjny 01.07.2011 2011 Zostaw komentarz 250 Odsłon Spis numeru: Orka – polska dwusilnikówka[latanie samolotowe / strona: 8 / autor: Michał Setlak]Pod koniec czerwca, prosto z paryskiego Air Show, na Babice trafiła pachnąca nowością Orka – pierwszy certyfikowany dwusilnikowy samolot polskiej konstrukcji. Niby samolot jest w środowisku lotniczym dobrze znany, jednak wersja EM-11C, z którą mogliśmy się zapoznać, to już dojrzały produkt z certyfikatem EASA. Obejrzeliśmy ją z bliska, polataliśmy – podoba nam się! Nasze wrażenia znajdziesz w lipcowym Przeglądzie Lotniczym. Jak lata Dreamliner[latanie samolotowe / strona: 24 / autor: mówi kapitan Krzysztof Lenartowicz]Każdego pilota ciekawi, jak się ten samolot pilotuje, jakie ma zalety, czy ma wady? 24.06 Boeing 787 Dreamliner wylądował na Okęciu. W locie z Paryża pilotem monitorującym B787 był kapitan Krzysztof Lenartowicz, jeden z dwóch polskich pilotów, którzy ukończyli już program szkolenia symulatorowego na B787 – jego wrażenia „z pierwszej ręki”, spisane specjalnie dla Czytelników PLAR, zamieszczamy w lipcowym numerze. Analiza wypadku: C172 w Krakowie[latanie samolotowe / strona: 26 / autor: Michał Setlak]Ten widok jak z koszmaru pamiętają wszyscy – Cessna 172 rozpaczliwie próbująca utrzymać się w powietrzu, by chwilę później zamienić się w płonący jak fajerwerk wrak… Jak to się stało? Na oficjalne potwierdzenie przyczyn musieliśmy czekać prawie dwa lata. Na naszych łamach publikujemy omówienie raportu. Czy znasz ciężar do startu?[latanie samolotowe / strona: 30 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Przekroczenie dopuszczalnego stanu załadowania może mieć katastrofalne skutki, dlatego obliczenie masy samolotu do startu jest niepomijalnym elementem listy czynności przedlotowych. Przypominamy o tym w okresie podróży wakacyjnych. Latajmy bezpiecznie! Mapa VFR na wysoki połysk[latanie samolotowe / strona: 32 / autor: Andrzej Rutkowski]Od początku czerwca br. dostępne jest wydanie 2011 mapy do lotów VFR 1:500000 wydanej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Czym ono różni się od wersji poprzedniej? O tym piszemy w lipcowym wydaniu Przeglądu. Co dalej z pokazami[latanie samolotowe / strona: 34 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Dla miłośników pokazów lotniczych w Polsce bieżący rok jest bardzo niepokojący – z kalendarza imprez na zawsze zniknęła Góraszka, Czyżyny nie dostały zezwolenia ULC, w Płocku wydarzyła się tragedia. Co zrobić, aby przyszły rok był lepszy, zastanawia się Krzysztof Krawcewicz. Przerabianie Zlina[latanie samolotowe / strona: 36 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Jak się odbywa przystosowanie samolotu do benzyny samochodowej i dlaczego samoloty nie lubią biopaliw? Znany naszym Czytelnikom z PLAR 5/2009 Zlin 142 SP-ATX, poleciał w czerwcu do Czech na połączony z modyfikacją gruntowny przegląd fabryczny, w którym towarzyszył mu miłośnik rasy Krzysztof Krawcewicz. Czym się różni Ameryka?[latanie samolotowe / strona: 40 / autor: Andrzej Rutkowski]Dlaczego latanie w USA tak różni się od latania w Polsce? Skąd te mityczne wręcz opowieści co tam wolno, a u nas nie? Czy to kwestia podejścia „frontem do klienta”, czy nieco innej organizacji latania? Andrzej Rutkowski, który polatał w Stanach Zjednoczonych z naszym amerykańskim korespondentem Jerzym Orkiszewskim, postanowił wyłowić główne różnice między tamtejszą a europejską organizacją ruchu lotniczego i przelać je na łamy PLAR. Materiał polecamy zwłaszcza tym, którzy się wybierają za Ocean po nalot. Powietrze dla dzieciaków[latanie samolotowe / strona: 46 / autor: Krzysztof Krawcewicz]W Dzień Dziecka na lotniskach w Modlinie i na Babicach w powietrze wzniosło się około setki dzieci z trzech warszawskich domów dziecka oraz czterech placówek edukacyjnych i wychowawczych. W lipcowym Przeglądzie piszemy o akcji zorganizowanej przez Marzenę Popławską (Fundacja Moma Film), Aleksandrę Ostrowską (Akademia Nowy Horyzont) i Marcina Szamborskiego, w którą włączyli się Easy Air, Aeroklub Ziemi Lubuskiej, Port Lotniczy Warszawa-Modlin, Koleje Mazowieckie oraz piloci-wolontariusze (S. Komosa, D. Punda, K. Krawcewicz, J. Stokłosa, W. Sadkowski). Zachęcamy do naśladownictwa – potrzeby są dużo większe! Port Modlin coraz bliżej[latanie samolotowe / strona: 48 / autor: Roman Peczka]Port Lotniczy Modlin zbliża się wielkimi krokami. Trwa modernizacja drogi startowej i dróg kołowania, powstaje terminal pasażerski, zaprojektowany przez architekta i lotnika, Ś. P. profesora Stefana Kuryłowicza. Czy jednak gdy zaczną lądować na nim pasażerskie odrzutowce, nadal będzie to lotnisko przyjazne General Aviation? Na skrzydłach do raju[latanie samolotowe / strona: 50 / autor: Dominik Jabs]Pod koniec maja na Warmię i Mazury zaproszono dziennikarzy pism lotniczych, z głównym naciskiem na tytuły zagraniczne, takie jak „Aerokurier”, „Flieger Magazine” i „Aviaciios Pasaulis”. Zorganizowano dla nich rajd, by pokazać co ta piękna kraina ma do zaoferowania pilotom z Europy. W Polsce takie przedsięwzięcia nie zdarzają się często, dlatego przedstawiamy je jako przykład dla innych. Skrzydła i motory[latanie samolotowe / strona: 55 / autor: Mirosław i Michał Ołowscy, Renata Bodych]Fly and Ride to spotkanie ludzi, których łączą takie same lub w istocie bardzo podobne pasje. Impreza tego typu stanowi także doskonałą okazję do promocji lotnictwa. Zasady ciągle te same[latanie samolotowe / strona: 56 / autor: Andrzej Gawron]Czy w dużym lotnictwie komunikacyjnym biegłość w wyprowadzaniu samolotu z przeciągnięcia i korkociągu może być do czegokolwiek przydatna? Wiele wskazuje na to, że… tak – Andrzej Gawron. Katastrofa Airbusa Air France to było przeciągnięcie utrzymywane przez ponad 3 minuty Lot na zlot[latanie samolotowe / strona: 58 / autor: Paweł Handke]Paweł Handke, który na co dzień w podróżach służbowych korzysta z Remosa G3 Mirage, po przeczytaniu w PLAR 2/2010 artykułu o samolotach RV postanowił zapoznać się z nimi z bliska na zlocie użytkowników RV w niemieckim Damme. Na zlot wyruszył oczywiście swym ultralajtem, który w 700-kilometrowym locie międzynarodowym spisał się całkiem nieźle. Relacja z tej kształcącej wyprawy – w lipcowym PLAR. Nowy, jeszcze lepszy Xenon[śmigłowce / strona: 72 / autor: Krzysztof Krawcewicz]W czerwcu telewidzowie mieli okazję poznać wicepremiera Waldemara Pawlaka jako miłośnika lotnictwa, latającego na paralotni z napędem i pozującego w kabinie… no właśnie, czego? My wiemy! To najnowszy Xenon Executive III, efekt 7 lat prac projektowych i rozwojowych, na lot którym zapraszamy Czytelników – wystarczy zajrzeć do PLAR 7/2011. Marek Szufa – pożegnanie[pożegnanie / strona: 6 / autor: Krzysztof Krawcewicz]Marek był lotnikiem wybitnym we wszystkich dziedzinach lotnictwa, jakimi się zajmował: w szybownictwie, akrobacji szybowcowej i samolotowej, modelarstwie i lataniu liniowym. W swój ostatni lot wystartował nad Wisłę, by pokazywać nam piękno latania… Odszedł, robiąc to, co kochał najbardziej. Dzięki, Marku, że byłeś z nami… Warszawski P2006T[aktualności / strona: 16 / autor: rp]Notatka: Napędzane dwoma oszczędnymi silnikami Rotax samoloty Tecnam P2006T dzięki bardzo niskim kosztom eksploatacji robią furorę na rynku szkoleń do uprawnienia ME. Tym bardziej cieszy fakt, że już drugi w Polsce ośrodek szkolenia lotniczego wzbogacił swą flotę o ten typ. Aeroprakt dla policji[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: 21.06 na lotnisku Aeroklubu Wrocławskiego w Szymanowie Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu odebrała zakupiony od firmy AirProfi samolot Aeroprakt 22LS. Samolot dla kartografów[aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Elbląskie Okręgowe Przedsiębiorstwo Geodezyjno-Kartograficzne OPEGIEKA wzbogaciło się o napędzany dwoma turbodoładowanymi Lycomingami samolot P68 TC Observer. EV-55 oblatany![aktualności / strona: 16 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Czeski Evektor dokonał w Kunovicach oblotu turbośmigłowego górnopłata EV-55 Outback. AF129 już lata[aktualności / strona: 17 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: 13.06 w Mielcu oblatano ultralekki samolot AF129 konstrukcji inż. Andrzeja Frydrychewicza. Hybrydowy Diamond[aktualności / strona: 17 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: 8.06 Diamond Aircraft dokonał oblotu motoszybowca z napędem hybrydowym DA36 E-Star, będącego rozwinięciem modelu HK36 Super Dimona. SprintAir i Krewniacy[aktualności / strona: 17 / autor: Michał Setlak]Notatka: 3.06 firma SprintAir wraz z fundacją Krewniacy zorganizowała akcję honorowego krwiodawstwa. Gryźliny po raz czwarty[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Setlak]Notatka: 19.06 lądowisko Gryźliny koło Olsztynka już po raz czwarty gościło organizowany co roku Rodzinny Piknik Lotniczy. W godzinę do Zielonej Góry[aktualności / strona: 18 / autor: Michał Setlak]Notatka: 20.06 linia SprintAir uruchomiła we współpracy z Urzędem Marszałkowskim województwa lubuskiego regularne połączenie pasażerskie na trasie Zielona Góra – Warszawa. Nowy PC-12 w Polsce[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Do Polski trafił Pilatus PC-12NG SP-NPC, dostarczony klientowi przez polskiego przedstawiciela firmy Pilatus, JB Investments. Przyszłość według Airbusa[aktualności / strona: 18 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Podczas paryskiego Air Show Airbus przedstawił wizję rozwoju samolotów pasażerskich przyszłości. Sprawdź swoją Cessnę[aktualności / strona: 19 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: FAA opublikowała nową dyrektywę zdatności, obejmującą praktycznie wszystkie modele samolotów Cessna, łącznie około 36 tysięcy egzemplarzy. Dyrektywa dotyczy szyn mocujących fotele, których wady mogą powodować nagłe odsunięcie się fotela podczas lotu. Eurolot na swoim[aktualności / strona: 19 / autor: Michał Setlak]Notatka: Od 1.07 Eurolot, działając samodzielnie pod nową marką handlową eurolot.com, uruchomił pierwsze własne połączenia na trasach Gdańsk-Kraków i Gdańsk-Wrocław. Zliny 242L dla Dęblina[aktualności / strona: 20 / autor: Michał Setlak]Notatka: Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych rozstrzygnęła przetarg na samoloty szkolno-treningowe. Polski elektryczny AOS[aktualności / strona: 20 / autor: Michał Setlak]Notatka: 21.06 na wydziale MEiL PW zaprezentowano strukturę dwumiejscowego motoszybowca o roboczej nazwie AOS 71, powstającego w ramach wspólnego projektu Politechniki Warszawskiej i Rzeszowskiej. Rekordowe zamówienia na liniowce[aktualności / strona: 20 / autor: Krzysztof Setlak]Notatka: Podczas paryskiego salonu lotniczego Airbus zebrał największą w historii liczbę zamówień zdobytych podczas targów przez jednego producenta – 730 maszyn za ponad 70 mld USD. Odświeżone malowanie samolotów LOT[aktualności / strona: 23 / autor: (lot)]Notatka: Polskie Linie Lotnicze LOT podczas prezentacji Boeinga 787 Dreamliner w Warszawie, 24 czerwca br. przedstawiły projekt odświeżonego malowania samolotów polskiego przewoźnika. Dreamliner w Warszawie[aktualności / strona: 23 / autor: (lot)]Notatka: Dzięki ścisłej współpracy pomiędzy LOT-em a firmą Boeing, 24.06 Dreamliner wykonał pokazowy rejs do Polski. Donieck – nowy kierunek LOT-u[aktualności / strona: 23 / autor: (lot)]Notatka: 3.06.2011r. po godz. 22.30 wystartował lot inaugurujący nowe połączenie z Warszawy do Doniecka na Ukrainie. Marek Szufa nie żyje[aktualności / strona: 23 / autor: (lot)]Notatka: Z ogromnym smutkiem informujemy, że 18.06.2011r. zginął w wypadku na samolocie sportowym Kapitan Polskich Linii Lotniczych LOT – Pan Marek Szufa. Zmiany w RN[aktualności / strona: 23 / autor: (lot)]Notatka: Podczas posiedzenia Rady Nadzorczej PLL LOT S.A. w dn. 27.06. br, Jacek Krawczyk złożył rezygnację z pełnienia funkcji Przewodniczącego RN. Udostępnij Facebook Twitter Stumbleupon LinkedIn Pinterest