Prototyp „latającego samochodu” ASKA A5 eVTOL zaprezentowany na targach CES 2023

ASKA A5 eVTOL debiutuje na CES 2023

Amerykańska firma ASKA™ z siedzibą w Los Altos (CA) zaprezentowała na odbywających się w Las Vegas targach CES 2023 w pełni funkcjonalny prototyp „latającego samochodu” ASKA A5 eVTOL.

ASKA A5 jest pierwszym na świecie czteromiejscowym samochodem elektrycznym wielkości SUV-a, który może podróżować nie tylko po drogach, ale również do 400 kilometrów w powietrzu z prędkością do 240 km/h. Pojazd jest zasilany przez zastrzeżony patentem system napędowy obejmujący silniki elektryczne zasilane z akumulatorów litowo-jonowych i dodatkowy silnik benzynowy określany przez producenta jako „pokładowe urządzenie zwiększające zasięg”. Podwójne źródło zasilania ma za zadanie zwiększyć niezawodność systemu napędowego.

Aska A5 eVTOL na  Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas. 
fot: Patrick T. Fallon / AFP
Aska A5 eVTOL w trakcie składania skrzydeł na Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas.
fot: Patrick T. Fallon / AFP

W czasie jazdy ASKA A5 wykorzystuje silniki elektryczne umieszczone w kołach, dzięki czemu ma on właściwości trakcyjne typowe dla pojazdów 4×4. Koła zamontowane są w dość pokaźnych owiewkach na zewnątrz kadłuba w celu uzyskania lepszej aerodynamiki. Zastosowany system trakcyjny pozwolił na zmaksymalizowanie rozporządzalnej przestrzeni wewnątrz kadłuba, który może wygodnie pomieścić czterech osoby wraz z bagażem.

A5 w konfiguracji startowej.
fot: ASKA

Skonstruowany z zaawansowanych technologicznie materiałów metalowych w połączeniu ze strukturą z włókna węglowego, ASKA A5 ma rozkładane skrzydła z sześcioma pochylanymi wirnikami służącymi do sterowania pojazdem w czasie lotu oraz umożliwiającymi start zarówno pionowy jak i z rozbiegu. Skrzydło jest zoptymalizowane pod kątem uzyskania maksymalnej siły nośnej, doskonałości i efektywnego zużycia energii zespołu napędowego. W celu zapewnienia maksimum bezpieczeństwa A5 jest wyposażony w spadochronowy system bezpieczeństwa. Do sterowania pojazdem na ziemi służy klasyczna kierownica, która w locie przejmuje rolę wolantu.

ASKA planuje po zakończeniu procesu certyfikacji A5 przez FAA uruchomienie w 2026 roku usługi ASKA On-Demand – wynajmu oraz czarteru swoich pojazdów eVTOL w miastach i ich bezpośrednich okolicach.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Próby EH216-S przeprowadzono w Jiulong Lake Park w Kantonie i Luogang Central Park w Hefei. fot. EHang

EHang EH216-S przeszedł testy komercyjne

Chińska firma zajmująca się technologią lotnictwa autonomicznego EHang ogłosiła 2.01 br. rozpoczęcie komercyjnych testów w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

100-lecie L.O.P.P