Odys Aviation Laila Cargo. fot. Odys Aviation

Odys Aviation Laila UAV – dron jako prototyp samolotu

Odys Aviation pracuje nad wprowadzeniem na rynek bezzałogowego statku powietrznego (UAV) o nazwie Laila, przeznaczonego do różnych zadań logistycznych. Prototyp Laili wykonał już pierwsze loty, rozpoczęcie produkcji seryjnej planowane jest na 2026 r.

Nowo ujawniony projekt jest realizowany równolegle z projektem dziewięcioosobowego, hybrydowo-elektryczny samolot VTOL, którego nazwy jeszcze nie ujawniono. Laila będzie wykorzystywała taki sam hybrydowy układ napędowy i charakterystyczny system generowania siły nośnej i wektorowania ciągu oparty na klapach, którego rozwiniecie planowane jest do zaimplementowania we wspomnianym samolocie pasażerskim – piszemy o nim na naszym portalu. Oczekuje się, że Laila będzie miała zasięg ekspedycyjny Grupy 3, co oznacza, że będzie można ją wysłać w dowolne miejsce na świecie i przygotować do lotu w niecałe 20 minut. Jej przewidywany zasięg wynosi 720 km, prędkość przelotowa 200 km/h a pułap serwisowy 5000 metrów.

Pewne wsparcie finansowe dla UAV, o wartości 12,4 miliona dolarów, pochodzi z ośmiu kontraktów Departamentu Obrony USA, których efektem będzie dostawa 10 przedseryjnych samolotów do testów i oceny w 2025 r.. Oprócz Pentagonu Odys nawiązał kontakt z potencjalnymi klientami zajmującymi się logistyką, dostawami w handlu elektronicznym oraz wsparciem morskim i humanitarnym.

Według Jonathana Stephensa, szefa ds. certyfikacji i zdatności do lotu w Odys, choć Laila niekoniecznie będzie potrzebowała certyfikatu typu, aby wejść do służby, firma zamierza dążyć do uzyskania tego poziomu zatwierdzeń. Firma uważa, że pracę wymaganą do uzyskania raportu z weryfikacji projektu można przenieść za pośrednictwem certyfikatu zwolnienia z normy FAA 44807 lub certyfikatu typu, co umożliwiłoby prowadzenie działalności w USA. Droga do wprowadzenia produktu na rynek mogłaby rozpocząć się w Europie poprzez uzyskanie certyfikatu EASA, co sprowadziłoby się w praktyce do sporządzenia raportu z weryfikacji projektu w USA.

O Marek Chmiel

Marek Chmiel - fotografik, laureat międzynarodowych konkursów fotograficznych o tematyce lotniczej. Brał czynny udział w organizacji pokazów lotniczych, m. in. AirShow w Radomiu, MPL w Góraszce, MPL EB w Bielsku-Białej, MPL w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Prywatne zajmuje się historią lotnictwa wojskowego i sportowego. Od 1996 r. współpracuje z Przeglądem Lotniczym, jako fotografik lotniczy i autor tekstów, a od 2021 r. wszedł na stałe do Zespołu Redakcyjnego PLAR.

Sprawdź też

Próby EH216-S przeprowadzono w Jiulong Lake Park w Kantonie i Luogang Central Park w Hefei. fot. EHang

EHang EH216-S przeszedł testy komercyjne

Chińska firma zajmująca się technologią lotnictwa autonomicznego EHang ogłosiła 2.01 br. rozpoczęcie komercyjnych testów w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Śmigłowcowe Mistrzostwa Polski – 10.08. 2024 Płock